Eνα νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση αποτελεί, μεταξύ άλλων, προτεραιότητα στην Παιδεία σε μια πιθανή δεύτερη τετραετία για τη Νέα Δημοκρατία, σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας κα Νίκη Κεραμέως και τα όσα ανέφερε σε συνέντευξή της στο liberal.gr.
Απαριθμώντας τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, σε μια πιθανή δεύτερη τετραετία για τη ΝΔ, μιλά για την επιτάχυνση όσων έχουν ήδη ψηφιστεί και βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, όπως την αξιολόγηση στα σχολεία, τα νέα σχολικά βιβλία σε 166 γνωστικά αντικείμενα, αλλά και ένα νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση, τα ξενόγλωσσα προγράμματα στα Δημόσια ΙΕΚ και φυσικά το νέο νόμο για τα ΑΕΙ.
Τι ακριβώς εννοεί η υπουργός Παιδείας; Σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας εννοεί ότι επαναφέρει ένα σχέδιο που κρατάει πολλούς μήνες στα συρτάρια και αφορά σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Θυμίζουμε ότι πριν από λίγους μήνες τόσο η Νίκη Κεραμέως όσο και η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή από την Άνοιξη που μας πέρασε, συχνά για νέο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών το οποίο είχε σχεδιάσει επιτροπή με την επίβλεψη του Γ.Γ. του ΥΠΑΙΘ κ. Αλέξανδρου Κόπτση.
Προφανώς η Νίκη Κεραμέως "πάγωσε" την επόμενη περίοδο κάθε κουβέντα για το νέο σύστημα διορισμών καθώς υπήρχαν έντονες αντιδράσεις από χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
Θυμίζουμε ότι τον Σεπ΄τεμβριο που μας πέρασε στον απολογισμό της τριετούς θητείας στο ΥΠΑΙΘ και στην κοινοποίηση των προτεραιοτήτων για το μέλλον η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως. δήλωσε "Προκειμένου να έχουν όλοι μια ευκαιρία για αξιοκρατικό διορισμό στο δημόσιο σχολείο, η Νέα Δημοκρατία προτείνει στους πυλώνες κριτηρίων να περιλαμβάνονται: η διδακτική προϋπηρεσία με αυξημένη βαρύτητα, τα ακαδημαϊκά προσόντα, τα αποτελέσματα γραπτού διαγωνισμού με ένα μικρό ποσοστό στη μοριοδότηση, καθώς και τα κοινωνικά κριτήρια."
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε όταν ρωτήθηκε σχετικά με τα δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι από το 2023 θα υπάρχουν γραπτοί διαγωνισμοί για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών. Η υπουργός Παιδείας υπενθύμισε ότι μία από τις προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης ήταν ένα νέο σύστημα διορισμού για τους εκπαιδευτικούς στο δημόσιο.
“Αυτό το επεξεργαζόμαστε αλλά δεν το εφαρμόσαμε από την αρχή γιατί θέλαμε να προχωρήσουμε γρήγορα σε διορισμούς λόγω των μεγάλων αναγκών της εκπαίδευσης, τώρα ερχόμαστε και ετοιμάζουμε ένα νέο σύστημα διορισμών”, σημείωσε η κ. Κεραμέως.
Για το σύστημα διορισμών είχε κάνει ανάλογες δηλώσεις και η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή στη Βουλή, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Δελή: "Το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται ένα νέο σύστημα διορισμών των εκπαιδευτικών" είχε πει η υφυπουργός, ενώ σε πρόσφατη συνέντευξή της είχε δηλώσει ότι "την παρούσα χρονική στιγμή επεξεργαζόμαστε ένα πιο δίκαιο σύστημα διορισμών"
Τι θα περιλαμβάνει το νέο σύστημα διορισμών εκπαιδευτικών
α) Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ
β) Μοριοδοτούμενα κριτήρια
- Προϋπηρεσία
- Παιδαγωγική κατάρτιση
- Επιστημονική κατάρτιση (Μεταπτυχιακά, σεμινάρια, πιστοποιήσεις)
- Κοινωνικά κριτήρια
Σήμερα
Σήμερα το υπουργείο Παιδείας το ξαναφέρνει στην επιφάνεια χαϊδεύοντας προεκλογικά τις μυριάδες των πτυχιούχων που τους αφήνει να πιστεύουν ότι θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες μέσω ενός νέου διαγωνισμού ΑΣΕΠ.
Δεν είναι τυχαίο ότι στα νομοσχέδια που περιλαμβάνονται στον προγραμματισμό της κυβέρνησης μέχρι τις εκλογές υπάρχουν και δυο νομοσχέδια του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Το πρώτο θα αφορά στα “νέα κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών” και το δεύτερο θα περιλαμβάνει “διατάξεις για την εκπαίδευση μαθητών με αναπηρία, με έμφαση στην ενταξιακή εκπαίδευση“.
Αναφορικά με το πρώτο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας “νέα κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών” υπάρχει απόλυτη μυστικότητα από τη μεριά των επιτελών του υπουργείου Παιδείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr o σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας είναι να τρέξουν το 2023 οι νέοι πίνακες κατάταξης από όπου θα προσληφθούν οι αναπληρωτές για το σχολικό έτος 2023 και το 2024 να γίνει διαγωνισμός ΑΣΕΠ από όπου οι εκπαιδευτικοί που δεν "πιάνουν" τη βάση στις εξετάσεις θα τίθενται εκτός πίνακα διορισμού.
Στο σχεδιασμό υπάρχει: Διαγωνισμός ΑΣΕΠ με συνυπολογισμό με αντίστοιχη μοριοδότηση προϋπηρεσίας και προσόντων (μεταπτυχιακά, γλώσσες, υπολογιστές κλπ)
Στο πλαίσιο αυτό το κυβερνητικό επιτελείο ετοιμάζει προεκλογική ανακοίνωση για διορισμό 10.000 εκπαιδευτικών μέσω του νέου συστήματος (διαγωνισμός ΑΣΕΠ) για τα σχολικά έτη 2024 και εξής.
Η συνέντευξη της Νίκης Κεραμέως
Διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη που πραγματοποίησε στο liberal.gr
Ποιος είναι ο πήχης και οι προτεραιότητες για την Παιδεία σε μια πιθανή δεύτερη τετραετία για τη ΝΔ;
Νίκη Κεραμέως: Έχουμε ήδη καταρτίσει, όπως σε όλους τους Κυβερνητικούς τομείς, ένα συνεκτικό σχέδιο για τις προτεραιότητες των επόμενων χρόνων στην Εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, προτάσσουμε τα εξής: την περαιτέρω υλοποίηση σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη ψηφιστεί και ξεκινήσει να εφαρμόζονται όπως η αξιολόγηση στα σχολεία, τα νέα σχολικά βιβλία σε 166 διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, ο νέος νόμος πλαίσιο για τα ΑΕΙ, η υλοποίηση όλων των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται με πόρους του ταμείου ανάκαμψης όπως οι επισκέπτες καθηγητές στα ΑΕΙ, τα βιομηχανικά διδακτορικά, τα νέα εκπαιδευτικά κέντρα καινοτομίας, νέα προγράμματα σπουδών για τις δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ένα νέο σύστημα διορισμών στην εκπαίδευση και συνέχιση των μόνιμων διορισμών, απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού πληροφορικής και γλωσσομάθειας μέσα από το σχολείο, ξενόγλωσσα προγράμματα στα Δημόσια ΙΕΚ, σχολές εφαρμοσμένων επιστημών στα ΑΕΙ και περαιτέρω ψηφιοποίηση διαδικασιών όπως η σίτιση και η στέγαση των φοιτητών.
Πιστεύετε πως υπάρχουν γενικότερες μεταρρυθμίσεις που καθυστέρησαν και αν ναι, ποιες είναι αυτές;
Νίκη Κεραμέως: Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνησή μας βρέθηκε αντιμέτωπη με την παγκόσμια υγειονομική κρίση, που «πάγωσε» για μήνες πολλές δραστηριότητες σε ολόκληρο τον πλανήτη, καθώς και με την πρόσφατη ενεργειακή κρίση, στην Ελλάδα προχωρήσαμε μεταρρυθμίσεις σε όλα τα επίπεδα.
Πέρα από τη μεταρρύθμιση σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σημειώνεται σημαντική βελτίωση – ενδεικτικά – στο ψηφιακό κράτος, στα εργασιακά, στην απονομή των συντάξεων, στην υγεία, φορολογική μεταρρύθμιση με πολύ σημαντικές ελαφρύνσεις, βελτιώσεις στο καθεστώς επενδύσεων, στα πολύ σημαντικά έργα υποδομών, στην ενίσχυση του αμυντικού εξοπλισμού της χώρας, στην δικαιοσύνη. Ενδεχομένως, κάποιες από τις μεταρρυθμίσεις μας θα είχαν προχωρήσει πιο γρήγορα, αν δεν υπήρχε η πανδημία. Το σημαντικό, όμως, είναι ότι έγιναν και γίνονται πράξη.
Τι είναι αυτό που σας κάνει πιο υπερήφανη για το έργο σας στην Παιδεία και πόσο πιθανό είναι ένα πισωγύρισμα, αφού δεν υπάρχει κοινό σημείο επαφής και κατανόησης με την αντιπολίτευση;
Νίκη Κεραμέως: Στην πρώτη κυβερνητική μας θητεία, υλοποιήσαμε πλήρως το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία, όπως παρουσιάστηκε το Νοέμβριο του 2018 και για την εφαρμογή του οποίου μας έδωσαν εντολή οι πολίτες το 2019. Σε δύσκολα χρόνια, εν μέσω πανδημίας και παγκόσμιων κρίσεων, ολοκληρώσαμε τη μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Εργαστήκαμε για ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο και προσβάσιμο από όλους.
Προσφέρουμε στα παιδιά μας σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, που θα τους επιτρέψουν να κάνουν πράξη τα όνειρά τους, να ακολουθήσουν το δρόμο που τα ίδια έχουν επιλέξει, σύμφωνα με τις κλίσεις και τις προτιμήσεις τους. Διαμορφώνουμε για τους εκπαιδευτικούς μας ένα περιβάλλον, στο οποίο ο ρόλος τους αναβαθμίζεται και οι επιλογές τους διευρύνονται.
Το καταλυτικό στοιχείο για να μην υπάρχει πισωγύρισμα είναι κατά τη γνώμη μου η αποδοχή των αλλαγών αυτών από την κοινωνία. Ένα παράδειγμα: έχουμε εισάγει τη διδασκαλία των αγγλικών από την ηλικία των 4 ετών (ενώ προ του 2019 η διδασκαλία ξεκινούσε στο δημοτικό). Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι μία οικογένεια που μέχρι πρότινος πλήρωνε για να κάνει το παιδί της αγγλικά στην ηλικία των 4 και 5 ετών, δεν χρειάζεται πλέον να πληρώνει, και το παιδί γυρνάει από το νηπιαγωγείο έχοντας ήδη γνώσεις αγγλικής.
Όσο τις αλλαγές αυτές τις αγκαλιάζει η κοινωνία, τόσο απομακρύνεται ο κίνδυνος να έχουμε μετά από χρόνια πισωγυρίσματα. Αν έπρεπε να συνοψίσω σε μία φράση το μεταρρυθμιστικό έργο στην παιδεία, θα έλεγα ότι αυτό είναι η αναβάθμιση της Δημόσιας εκπαίδευσης, ξεκινώντας από το Νηπιαγωγείο και φτάνοντας μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη Δια Βίου Μάθηση, με στόχο η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από τη δική μας.