Την εμμονή της κυβέρνησης με την κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος που δεν επιτρέπει την ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ στη χώρα, επανέλαβε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτακης κατά τη χθεσινή συνάντησή του με εκπροσώπους των καλλιτεχνών για το ζήτημα της υποβάθμισης των πτυχίων τους.
Ο Πρωθυπουργός αποκάλυψε ότι, για άλλη μια φορά «είναι στις προθέσεις μας στην επόμενη συνταγματική μεταρρύθμιση να αλλάξουμε το άρθρο 16», είπε, σαν να αποτελεί η ίδρυση ιδιωτικών ή μη κρατικών ΑΕΙ στη χώρα τη συνταγή για τη θεραπεία όλων των κακών.
«Θα ακούσετε από εμάς πράγματα τα οποία μπορούν να γίνουν και πράγματα τα οποία δεν μπορούν να γίνουν, διότι νομίζω ότι όλοι σας αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχουν και συνταγματικοί περιορισμοί, ως προς τη δυνατότητα να παρέχεται ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και όσο δεν αλλάζει το άρθρο 16, αυτό δεν είναι κάτι το οποίο θα είναι εφικτό. Θα χαρώ πάρα πολύ βέβαια, πρέπει να πω, όταν με το καλό προχωρήσει αυτή η μεταρρύθμιση -γιατί είναι στις προθέσεις μας στην επόμενη συνταγματική μεταρρύθμιση να αλλάξουμε το άρθρο 16-, όσοι διαμαρτυρήθηκαν μετ’ επιτάσεως και ζήτησαν την αναγνώριση της δυνατότητας της ιδιωτικής εκπαίδευσης να παρέχει πτυχία τα οποία θα είναι ουσιαστικά πανεπιστημιακά, να μάς στηρίξουν σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που θα κάνουμε τότε», ανέφερε.
Και η κ.Κεραμέως
Δεν είναι η πρώτη φορά βέβαια που κυβερνητικά στελέχη επαναλαμβάνουν την πρόθεσή τους να ολοκληρώσουν αυτό που δεν μπόρεσαν να κάνουν στην προηγούμενη αναθεώρηση και κατηγορούν το άρθρο 16 για όλα τα δεινά. Τον περασμένο Νοέμβριο, Μιλώντας στο Mega και αναφερόμενη στις συνεργασίες αμερικανικών πανεπιστημίων και ελληνικών ΑΕΙ, η Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε πως το Columbia ανοίγει στην Ελλάδα διεθνές κέντρο εκπαίδευσης, το οποίο δεν θα απονείμει τίτλους εξαιτίας του άρθρου 16!
«Ο πρόεδρος του Columbia ανακοίνωσε ότι ανοίγει στην Ελλάδα διεθνές κέντρο εκπαίδευσης, σαν παράρτημα. Εκεί, επειδή υπάρχει το άρθρο 16, και δεν μπορεί να απονείμει τίτλους είναι θέμα συντάγματος και πρέπει να αλλάξει αυτό κάποια στιγμή, θεσπίζει όμως μία δομή εκπαίδευσης που θα έρχονται καθηγητές από το Columbia, θα κάνουν διαλέξεις και σεμινάρια μαζί με τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η χώρα μας να γίνει φάρος εκπαίδευσης», ανέφερε χαρακτηριστικά η υπουργός.
Και τον Δεκέμβριο σε άλλη συνέντευξη, ξεκαθάρισε ότι “Προτεραιότητα της Κυβέρνησης είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ώστε να επιτραπεί η ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα”, σημείωσε η κα Κεραμέως, αναφέροντας πως οι απόφοιτοι Κολεγίων αναγνωρίζονται επαγγελματικά για να δουλέψουν, αλλά όχι ακαδημαϊκά για να κάνουν π.χ. ένα μεταπτυχιακό στο ΕΚΠΑ. “Ο συναγωνισμός οδηγεί σε βελτίωση”
Φταίει το άρθρο 16 (και) για τα πτυχία των καλλιτεχνών
Και προ ημερών, μιλώντας στον ΑlphaRadio 989 τα έριξε όλα στην...αντιπολίτευση, το ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, που δεν την αφήνουν να καταργήσει το άρθρο 16!
«Δεν εγινε τίποτα καινούργιο», είπε αναφερόμενη στο ΠΔ που εξίσωσε τα καλλιτεχνικά πτυχία με απολυτήρια Λυκείου. «Ειναι παθογένεια που υπάρχει 30 χρόνια η μη διαβάθμιση. Ειναι ζήτημα και πρεπει ναλυθει. Ηδη ανακοινωθηκε η αποτύπωση στο σύνολο δημόσιου τομεα της αποσύνδεσης της εκπαιδευτικής βαθμίδας απο την προσληψη και αμοιβή καλλιτεχνών. Η αποσύνδεση του Δ.Ε και Τ.Ε κλπ απο την πρόσληψη και αμοιβή καλλιτεχνών χωρίς να θίγονται οι υφιστάμενες μισθολογικές προβλέψεις. Απο εκεί και πέρα η διαβαθμιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης είναι σημαντικό θέμα και δεν εχει λυθεί εδώ και 30 χρόνια. Η αντιπολίτευση όμως, και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, τι λένε; Ζητάνε να ανωτατοποιηθούν όλες οι σχολές, αλλα πως θα γίνει αυτό όταν οι περισσότερες ειναι ιδιωτικές; Είναι αδιανόητο, ο ΣΥΡΙΖΑ που πολέμησε την αλλαγή του άρθρου 16 και τώρα μας λεει να ανωτατοποιήσουμε ολες τις σχολές», είπε!
Ετοιμάζουν κι άλλα κολέγια;
Οπότε βρήκε τον ένοχο για τον ξεσηκωμό των καλλιτεχνών η κ.Κεραμέως, κι αυτός είναι η αντιπολίτευση και το άρθρο 16. Το οποίο ακόμα κι αν δεν υπήρχε βέβαια δεν θα έλυνε το πρόβλημα, αφού οι ιδιωτικές σχολές (ωδεία, κινηματογράφου, κλπ) δεν είναι πανεπιστημιακές, αλλά θεωρούνταν ανώτερες (και όχι...Λύκεια) επί σειρά ετών. Ολα αυτά λοιπόν δεν χρειάζονται, αφού οι διπλωματούχοι των ιδιωτικών Καλλιτεχνικών Σχολών θα μπορούσαν πολύ απλά να αποκτήσουν πιστοποίηση επιπέδου 5 (όπως τα ΙΕΚ) και αυτομάτως οι απόφοιτοι θα μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, σύμφωνα με όσα ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία. Τι ορίζει;
«Ο τίτλος (επιπεδο 5) ανήκει στη μεταδευτεροβάθμια αρχική επαγγελματική κατάρτιση και παρέχεται ΜΕΤΑ την ολοκλήρωση της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Λύκειο). Εντάσσεται στη μη τυπική εκπαίδευση. Καλύπτει ένα φάσμα πολλών επαγγελματικών ειδικοτήτων. Η κατάρτιση περιλαμβάνει θεωρητικά, εργαστηριακά και μεικτά μαθήματα, στο πεδίο της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης. Προϋπόθεση για την απονομή του τίτλου είναι η επιτυχής συμμετοχή σε εξετάσεις πιστοποίησης αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης αποφοίτων ΙΕΚ. Η πρακτική άσκηση είναι υποχρεωτική, έχει διάρκεια 6 μηνών και προσμετράται στην απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος»
Αν βέβαια επιβεβαιωθεί το ρεπορτάζ της ΕΦΣΥΝ στις 27 Δεκεμβρίου με τίτλο «Και η τέχνη στον βωμό ιδιωτικών κολεγίων;», τότε εξηγούνται πολλά: «Ο χώρος των τεχνών βοά ήδη επιμένοντας ότι από την ερχόμενη σεζόν θα εμφανιστούν «τουλάχιστον δύο» δραματικές σχολές «του εξωτερικού» συνδεδεμένες με ιδιωτικά κολέγια. Και καταγγέλλει ανοιχτά τις πιέσεις συγκεκριμένων «πανεπιστημιακών κύκλων»…
Οι πρώτες ενδείξεις εξάλλου φάνηκαν ήδη προ ημερών, όταν τα κολέγια βρήκαν την κατάλληλη στιγμή για να διαφημίσουν σπουδές πάνω στην τέχνη, αφού ως συνεργαζόμενα με ΑΕΙ του εξωτερικού τα πτυχία τους θεωρούνται πλέον επαγγελματικά ισοδύναμα με πτυχία των ελληνικών ΑΕΙ. Ισως αυτό εξηγεί σε ένα βαθμό και την επιμονή της κυβέρνησης να αγνοεί τις εκκλήσεις των καλλιτεχνών για απόσυρση του επίμαχου ΠΔ που εξισώνει τα δικά τους πτυχία με απολυτήρια Λυκείου...
Χρειάζεται κατάργηση του άρθρου 16; Το έχουν καταργήσει στην πράξη...
Ας δούμε τι λέει όμως η κ.Ιλια Λακίδου, κάτοχος πτυχίου, μεταπτυχιακού και διδακτορικού τίτλου από Δημόσιο Ελληνικό ΑΕΙ (ΕΚΠΑ) για το ζήτημα αυτό.
«Ποια είναι η διαφορά των διπλωματούχων των Ανωτέρων Καλλιτεχνικών Σχολών από τους αποφοίτους των ΙΕΚ; Ενώ δίνουν τελικές εξετάσεις σε κρατικό φορέα, σε επιτροπές του Υπουργείου Πολιτισμού, δεν παίρνουν καμία πιστοποίηση σπουδών επιπέδου 5. Αυτό το ζήτημα θα μπορούσε πιθανότατα να λυθεί με συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού με τον ΕΟΠΠΕΠ έτσι ώστε, ίσως εκείνος, να αναλάβει ένα μέρος των τελικών εξετάσεων. Αν οι διπλωματούχοι των Καλλιτεχνικών Σχολών αποκτήσουν πιστοποίηση επιπέδου 5, τότε θα μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ημεδαπής και αλλοδαπής και όσα ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία.
Εντούτοις, ακόμη και αν αυτό ρυθμιστεί, το πρόβλημα στο ΠΔ 85/2022 παραμένει. Θα πρέπει να προβλεφθεί μία διακριτή κατηγορία προσωπικού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην οποία θα ενταχθούν όλοι οι πιστοποιημένοι διπλωματούχοι επιπέδου 5. Είναι και ζήτημα ηθικής τάξης. Δεν γίνεται ως κοινωνία να θέλουμε να στρέψουμε τους νέους σε τεχνικές και καλλιτεχνικές σπουδές και να τους δηλώνουμε μέσω της νομοθεσίας, πως ό,τι κι αν σπουδάσουν, αν δεν είναι πανεπιστήμιο, δεν έχει καμία αξία για το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και για τη Διοίκηση.
Επιπρόσθετα, να σημειωθεί ότι στην κατηγορία ΠΕ, σύμφωνα με το ΠΔ 85/2022 μπορούν να διοριστούν όλοι οι πτυχιούχοι των κολεγίων που είναι ενταγμένα στο Εθνικό Μητρώο Τίτλων της Αλλοδαπής που δίνονται στην Ελλάδα με το δικαίωμα της δικαιόχρησης καθώς και όλοι οι πτυχιούχοι εξωτερικού αν προέρχονται από Ιδρύματα που ανήκουν στο Εθνικό Μητρώο Αναγνωρισμένων Ιδρυμάτων της Αλλοδαπής (Ν. 4957/2022, άρθρο 304-310) καθώς και οι κάτοχοι άλλων κατηγοριών πτυχίων αλλοδαπής που έχουν λάβει επαγγελματική αναγνώριση (άρθρα 3 και 7 του ΠΔ 85/2022).
Στην πράξη λοιπόν, το άρθρο 16 του Συντάγματος, που απαγορεύει την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, καταργείται ενώ παράλληλα οδηγούνται σε ακαδημαϊκή αλλά και επαγγελματική απαξίωση και τελικά φτωχοποίηση εκατοντάδες επαγγελματίες που έχουν στην πλειονότητα τους μορφωθεί από δημόσιες σχολές (ΕΠΑΛ, ΔΙΕΚ, Δημόσιες Ανώτερες Επαγγελματικές Καλλιτεχνικές Σχολές).»
Αυτά, για να καταλαβαίνουμε τη μεθόδευση...