Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης *
Στον σημερινό ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο, είναι ζωτικής σημασίας για τα παιδιά να αναπτύξουν ένα ευρύ σύνολο δεξιοτήτων που θα τους βοηθήσουν να επιτύχουν στο μέλλον. Ενώ οι παραδοσιακές ακαδημαϊκές δεξιότητες, όπως η ανάγνωση, η γραφή και η αριθμητική, εξακολουθούν να είναι σημαντικές, δεν αρκούν πλέον από μόνες τους. Για να προετοιμαστούν για το μέλλον, οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν μια σειρά από δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να περιηγηθούν στην πολυπλοκότητα του κόσμου και να ευδοκιμήσουν σε μια συνεχώς εξελισσόμενη αγορά εργασίας.
Μια κρίσιμη δεξιότητα που πρέπει να αναπτύξουν τα σημερινά παιδιά είναι η ικανότητα κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων. Καθώς η αυτοματοποίηση συνεχίζει να μεταμορφώνει την αγορά εργασίας, οι εργοδότες αναζητούν εργαζόμενους που μπορούν να σκέφτονται γρήγορα, να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις και να βρίσκουν δημιουργικές λύσεις σε πολύπλοκα προβλήματα. Οι δεξιότητες κριτικής σκέψης και επίλυσης προβλημάτων μπορούν να αναπτυχθούν μέσα από δραστηριότητες όπως παζλ, συζητήσεις και καταιγισμούς ιδεών, και οι μαθητές μπορούν να βελτιώσουν αυτές τις δεξιότητες σε διάφορα ακαδημαϊκά και εξωσχολικά πλαίσια.
Μια άλλη σημαντική δεξιότητα που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές είναι η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας. Οι επικοινωνιακές δεξιότητες είναι απαραίτητες σχεδόν σε κάθε τομέα και οι εργοδότες αναζητούν εργαζόμενους που μπορούν να εκφράζονται με σαφήνεια, τόσο προφορικά όσο και γραπτά. Οι μαθητές μπορούν να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες συμμετέχοντας σε ομάδες διαλόγου, ομάδες συγγραφής και διαγωνισμούς δημόσιας ομιλίας, καθώς και παρακολουθώντας μαθήματα γραφής και ρητορικής.
Εκτός από την κριτική σκέψη και τις επικοινωνιακές δεξιότητες, οι μαθητές πρέπει επίσης να αναπτύξουν ισχυρά θεμέλια στην τεχνολογία. Η τεχνολογία μεταμορφώνει ραγδαία την αγορά εργασίας και οι εργαζόμενοι που είναι ικανοί σε αυτή έχουν μεγάλη ζήτηση. Τα παιδιά πρέπει να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων ψηφιακού γραμματισμού, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας χρήσης ποικίλων προγραμμάτων λογισμικού, πλοήγησης στο διαδίκτυο και δημιουργίας και διαχείρισης ψηφιακού περιεχομένου. Επιπλέον, κρίνεται σκόπιμο να διερευνήσουν τις αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, καθώς είναι πιθανό να διαδραματίσουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην αγορά εργασίας του μέλλοντος.
Τέλος, τα παιδιά πρέπει να αναπτύξουν ισχυρή εργασιακή ηθική και προθυμία για μάθηση. Η αγορά εργασίας του μέλλοντος είναι πιθανό να χαρακτηρίζεται από ταχείες αλλαγές και την ανάγκη για συνεχή μάθηση, και οι άνθρωποι που είναι προσηλωμένοι στη δια βίου μάθηση και την προσωπική τους ανάπτυξη θα είναι σε καλή θέση για να ευδοκιμήσουν. Οι μαθητές πρέπει να καλλιεργήσουν τη νοοτροπία της συνεχούς εξέλιξης, να επικεντρωθούν στην ανάληψη απαιτητικών έργων και στην αναζήτηση ευκαιριών για καθοδήγηση και ανάπτυξη δεξιοτήτων.
Εν κατακλείδι, τα παιδιά που θέλουν να επιτύχουν στο μέλλον πρέπει να αναπτύξουν ένα ευρύ σύνολο δεξιοτήτων που περιλαμβάνει κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων, επικοινωνία, τεχνολογία και ισχυρή εργασιακή ηθική. Εστιάζοντας σε αυτές τις δεξιότητες και αναζητώντας ευκαιρίες για την ανάπτυξή τους, θα μπορέσουν να τοποθετηθούν με επιτυχία σε μια συνεχώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας.
* Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος - M.Ed. Ειδικός Παιδαγωγός.