Πώς το επίπεδο της γλώσσας μας συνδέεται με το επίπεδο της σκέψης μας

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0






Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης *

Το επίπεδο της γλώσσας μπορεί να θεωρηθεί ως αντανάκλαση του επιπέδου σκέψης ενός ατόμου. Οι λέξεις δεν είναι απλώς ήχοι ή σύμβολα σε μια σελίδα, είναι εργαλεία νοηματοδότησης που μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε και να εκφράσουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας. Ακριβώς όπως το εύρος των εργαλείων που διαθέτει ένας ξυλουργός μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα και την πολυπλοκότητα της τέχνης του, το εύρος και η ακρίβεια του λεξιλογίου ενός ατόμου μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την ικανότητά του να σκέφτεται και να επικοινωνεί.

Εξάλλου, το μέγεθος του λεξιλογίου ενός ατόμου επιδρά σημαντικά στο επίπεδο της νοημοσύνης του. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ύπαρξη μεγαλύτερου λεξιλογίου επιτρέπει την κατανόηση και τη χρήση περισσότερων αφηρημένων εννοιών, γεγονός που αποτελεί βασικό συστατικό της γενικής νοημοσύνης. Ένα άτομο που έχει μεγάλο λεξιλόγιο είναι καλύτερα εξοπλισμένο για να διατυπώνει τις σκέψεις και τις ιδέες του και είναι σε θέση να επικοινωνεί αποτελεσματικότερα με τους άλλους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη λήψη αποφάσεων, επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα, καθώς ο άνθρωπος που κατέχει μεγάλο εύρος λέξεων δύναται να έχει περισσότερες επιλογές να εκφράζει τις σκέψεις του.

Το επίπεδο του προσωπικού λεξιλογίου, επίσης, μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα ενός ατόμου να μαθαίνει και να επεξεργάζεται νέες πληροφορίες. Ένας άνθρωπος με περιορισμένο λεξιλόγιο μπορεί να δυσκολεύεται να κατανοήσει σύνθετες ιδέες ή νέες έννοιες, μιας και δε διαθέτει τις λέξεις για να τις περιγράψει ή να τις κατανοήσει. Από την άλλη πλευρά, κάποιος με πλούσιο λεξιλόγιο έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι σε θέση να κατανοήσει και να διατηρήσει νέες πληροφορίες, αφού διαθέτει τα γλωσσικά εργαλεία για να τις κατηγοριοποιήσει και να τις επεξεργαστεί αποτελεσματικά.

Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο ένας άνθρωπος δομεί τις προτάσεις του και ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιεί τη γραμματική για να εκφράσει τις σχέσεις μεταξύ των ιδεών έχει βαθύ αντίκτυπο στις σκέψεις και την κατανόησή του. Η γραμματική μιας γλώσσας καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο οι ομιλητές αυτής μπορούν να εκφράσουν σχέσεις αιτιότητας, χρόνου και χώρου. Επηρεάζει επίσης την ικανότητα να σχηματιστούν σύνθετες σκέψεις, ιδέες και θεωρίες. Άλλωστε, αυτό φαίνεται από τον τρόπο με τον οποίο οι διάφορες γλώσσες έχουν αναπτύξει μοναδικές λέξεις, γραμματικές δομές και εκφράσεις που δεν είναι εύκολο να μεταφραστούν σε άλλες.

Τέλος, η γλώσσα διαμορφώνει την ικανότητα ενός ατόμου να σκέφτεται συναισθήματα. Για παράδειγμα, κάποιος που κατέχει ένα ευρύ φάσμα λέξεων που περιγράφουν διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις, είναι σε θέση να διακρίνει και να εκφράζει εύκολα τις συναισθηματικές του εμπειρίες. Αντίθετα, κάποιος που κατέχει πολύ λιγότερες λέξεις για την περιγραφή των συναισθημάτων, περιορίζει την ικανότητά του να κατανοεί και να εκφράζει αυτές τις εμπειρίες.

Συμπερασματικά, το επίπεδο της γλώσσας σχετίζεται με το επίπεδο σκέψης του κάθε ατόμου. Ένα πλουσιότερο λεξιλόγιο επιτρέπει μεγαλύτερο εύρος και ακρίβεια στη σκέψη, την επικοινωνία, την ενσυναίσθηση και μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη ικανότητα κατανόησης και επεξεργασίας νέων πληροφοριών.

* Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος - M.Ed. Ειδικός Παιδαγωγός

Περισσότερα ενδιαφέροντα κείμενα εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)