Αρχαία Γ' Γυμνασίου - Διαγώνισμα με το κείμενο της 3ης ενότητας ("Η κατοχή της εξουσίας δεν εγγυάται την ευτυχία")

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
 ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ   
                                                            
ΘΕΜΑΤΑ

Α.ΚΕΙΜΕΝΟ: «Η κατοχή της εξουσίας δεν εγγυάται την ευτυχία»

Εἰ δέ σύ οἴει ὡς πλείω ἔχων τῶν ἰδιωτῶν κτήματα ὁ τύρρανος δία τοῦτο καί πλείω ἀπ'αὑτῶν εὐφραίνεται. Οὐδέ τοῦτο οὕτως ἔχει, ὦ Σιμωνίδῃ, ὥσπερ οἱ ἀθληταί οὐχ ὅταν τῶν ἰδιωτῶν γένωνται κρείττονες, τοῦτ'αὐτούς εὐφραίνει, ἀλλ'ὅταν τῶν ἀνταγωνιστῶν ἥττους, τοῦτ'αὑτούς ἀνιᾷ, οὕτω καί ὁ τύραννος οὐχ ὅταν τῶν ἰδιωτῶν πλείω φαίνηται ἔχων, τοτ'εὐφραίνεται, ἀλλ'ὅταν ἑτέρων τυράννων ἐλάττω ἔχῃ, τούτῳ λυπεῖται. Τούτους γάρ ἀνταγωνιστάς ἡγεῖται αὑτῷ του πλούτου εἶναι. Οὐδέ γε θάττονι γίγνεται τῳ τυράννῳ ἡ τῳ ἰδιώτῃ ὧν ἐπιθυμεῖ.  Ὁ μέν γάρ ἰδιώτης οἰκίας ἡ ἀγροῦ ἡ οἰκέτου ἐπιθυμεῖ, ὁ δέ τύραννος ἡ πόλεων ἡ χώρας πολλῆς ἡ λιμένων ἡ ἀκροπόλεων ἰσχυρῶν…Ἀλλά μέντοι καί πένητας ὄψει οὐχ οὕτως ὀλίγους τῶν ἰδιωτῶν ὡς πολλούς τῶν τυράννων..
Ξενοφῶν, Ἱέρων 4.6-9

Β.ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Ποίους δὲ πένητας καὶ ποίους πλουσίους καλεῖς; Τοὺς μέν, οἶμαι, μὴ ἱκανὰ ἔχοντας εἰς ἃ δεῖ τελεῖν πένητας, τοὺς δὲ πλείω τῶν ἱκανῶν πλουσίους. Καταμεμάθηκας οὖν ὅτι ἐνίοις μὲν πάνυ ὀλίγα ἔχουσιν οὐ μόνον ἀρκεῖ ταῦτα, ἀλλὰ καὶ περιποιοῦνται ἀπ᾽ αὐτῶν, ἐνίοις δὲ πάνυ πολλὰ οὐχ ἱκανά ἐστι; Καὶ νὴ Δί᾽, ἔφη ὁ Εὐθύδημος, ὀρθῶς γάρ με ἀναμιμνῄσκεις, οἶδα γὰρ καὶ τυράννους τινάς, οἳ δι᾽ ἔνδειαν ὥσπερ οἱ ἀπορώτατοι ἀναγκάζονται ἀδικεῖν.

Ξενοφῶν, Ἀπομνημονεύματα 4.2.37-39

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

1. Να μεταφραστεί το παραπάνω απόσπασμα: «Εἰ δέ σύ οἴει ὡς πλείω ἔχων………….. ἡγεῖται αὑτῷ του πλούτου εἶναι».
                                                                                         (μονάδες  4)
2α.Πότε ένας αθλητής αισθάνεται  ευχαριστημένος σύμφωνα με το κείμενο Α;           
                                                                                                    (μονάδες 2)
                                                                                      
2β. Αφού μελετήσετε και τα δύο κείμενα να εντοπίσετε μια ομοιότητα που παρουσιάζουν όσον αφορά τις διαπιστώσεις των ομιλητών για τη συμπεριφορά των τυράννων
                                                                                              (μονάδες 2 )
3.Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις της ν.ε. με α’ συνθετικό το επίθετο ταχύς, ώστε να αποδώσετε τη σημασία των παρακάτω φράσεων:
1. αυτός που πλέει με μεγάλη ταχύτητα…………………...
2. η γρήγορη αποστολή δεμάτων, εμπορευμάτων………..
3. η πληρωμή λογαριασμών μέσω του Ταχυδρομείου……
4. η παθολογική επιτάχυνση των παλμών της καρδιάς…
                                                                                                (μονάδες 2) 
4. Να σχηματίσετε παράγωγα ουσιαστικά της α.ε. από τα επίθετα εὐδαίμων, σοφός,                                                                                       (μονάδες 2)
5α. ο τύραννος, τά κτήματα: να γραφεί η γενική και η δοτική ενικού και πληθυντικού αριθμού.
                                                                                               (μονάδες 2)
5β. ἀνιᾷ: να γραφεί το α΄ενικό πρόσωπο ευκτικής ενεστώτα στη φωνή που βρίσκεται ο ρηματικός τύπος.
λυπεῖται: να γραφεί το β΄ενικό πρόσωπο οριστικής παρατατικού στη μέση φωνή.                                         
                                                                                                (μονάδες  2) 
6.αΝα χαρακτηριστεί συντακτικά η δευτερεύουσα πρόταση (εισαγωγή, εκφορά, εξάρτηση και συντακτική θέση): «ὡς πλείω ἔχων τῶν ἰδιωτῶν κτήματα ὁ τύρρανος διά τοῦτο καί πλείω ἀπ'αὑτῶν εὐφραίνεται».
                                                                                               (μονάδες 2 )
6.β Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι υπογραμμισμένοι όροι του κειμένου
                                                                                                (μονάδες 2 )

                                            ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ 
     
                                                               ΕΥΧΟΜΑΙ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!

Αναζήτησε εύκολα το υλικό που ψάχνεις, πατώντας κλικ εδώ.



Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)