ΚΕΙΜΕΝΟ 1
Πώς ο εθισμός στο TikTok αλλοιώνει τη σκέψη των νέων
Εισαγωγικό σημείωμα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι φιλόλογος και χρησιμοποιεί το TikTok, φτιάχνοντας βίντεο που αφορούν τη χρήση της ελληνικής γλώσσας. Στο δοκίμιο αυτό καταγράφει τους προβληματισμούς του, σχετικά με τις επιπτώσεις που έχει ο εθισμός του TikTok στη σκέψη των παιδιών.
Το TikTok είναι μια εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης που έχει αποκτήσει τεράστια δημοτικότητα μεταξύ των νέων τα τελευταία χρόνια. Ενώ η εφαρμογή έχει προσφέρει μια πλατφόρμα δημιουργικής έκφρασης, ψυχαγωγίας και σύνδεσης, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τον πιθανό αρνητικό αντίκτυπο που μπορεί να έχει στη σκέψη των νέων. Σε αυτό το δοκίμιο, θα διερευνήσουμε πώς ο εθισμός στο TikTok αλλοιώνει τη σκέψη των νέων.
Αρχικά, το TikTok μπορεί να μεταβάλει τη σκέψη των νέων, καλλιεργώντας την εμμονή με την εμφάνιση και τη δημοτικότητα. Ο αλγόριθμος της εφαρμογής συχνά επιβραβεύει τους χρήστες που έχουν μεγάλο αριθμό οπαδών ή εκείνους που δημοσιεύουν περιεχόμενο που συμμορφώνεται με συγκεκριμένες τάσεις. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει μια ανθυγιεινή εμμονή με τους followers, τα likes και τις προβολές που ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την αυτοεκτίμηση των νέων. Επιπλέον, η εφαρμογή είναι γεμάτη με περιεχόμενο που δίνει έμφαση στη σωματική εμφάνιση, οδηγώντας ορισμένους νέους να αισθάνονται πίεση να συμμορφωθούν με ορισμένα πρότυπα ομορφιάς.
Εξάλλου, το TikTok μπορεί να αλλάξει τη σκέψη των νέων παρέχοντας μια υπεραπλουστευμένη άποψη του κόσμου. Η μορφή της εφαρμογής συχνά απαιτεί από τους χρήστες να συμπυκνώνουν πολύπλοκα ζητήματα σε σύντομα βίντεο, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη αναλυτικής σκέψης. Επιπλέον, ο αλγόριθμος της εφαρμογής μπορεί να φιλτράρει το περιεχόμενο που αμφισβητεί τις υπάρχουσες πεποιθήσεις ενός χρήστη, οδηγώντας τον στην κατανάλωση περιεχομένου που ενισχύει τις υπάρχουσες απόψεις του. Αυτό μπορεί να παγιδεύσει ένα παιδί σε μια "φούσκα" αρεσκείας, που πιθανόν να περιορίσει την ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και βαθύτερης κατανόησης σύνθετων θεμάτων.
Το TikTok, επίσης, μπορεί να αλλοιώσει τη σκέψη των νέων συμβάλλοντας στην έλλειψη προσοχής. Η μορφή της εφαρμογής επιβραβεύει τα σύντομα βίντεο που τραβούν την προσοχή και έχουν σχεδιαστεί για να καταναλώνονται εύκολα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη υπομονής για μεγαλύτερες, πιο σύνθετες μορφές περιεχομένου, όπως βιβλία ή άρθρα. Επιπλέον, η συνεχής διέγερση που παρέχει η εφαρμογή μπορεί να συμβάλει στην επιθυμία για άμεση ικανοποίηση, γεγονός που δύναται να επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα των νέων να ασχοληθούν με δραστηριότητες που απαιτούν συνεχή προσπάθεια, όπως η μελέτη ή η εξάσκηση σε ένα μουσικό όργανο.
Συμπερασματικά, ενώ το TikTok μπορεί να προσφέρει μια πλατφόρμα δημιουργικής έκφρασης και σύνδεσης, η χρήση του μπορεί να αλλοιώσει τη σκέψη των νέων με διάφορους τρόπους. Μπορεί να ενισχύσει την εμμονή με την εμφάνιση και τη δημοτικότητα, να προσφέρει μια υπεραπλουστευμένη άποψη του κόσμου και να συμβάλει στην έλλειψη προσοχής. Για να μετριάσουν αυτές τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους νέους να συμμετέχουν σε δραστηριότητες που προάγουν τις δεξιότητες κριτικής σκέψης, καλλιεργούν την υπομονή και δίνουν προτεραιότητα στην ανάλυση έναντι της συντομίας. Επιπλέον, θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους νέους να έρχονται σε επαφή με ένα ευρύ φάσμα περιεχομένου και να αμφισβητούν τις υπάρχουσες πεποιθήσεις τους, ώστε να αποφύγουν τον εγκλωβισμό σε μία "φούσκα" τωρινής αρεσκείας. Με την προώθηση μιας ισορροπημένης και στοχαστικής προσέγγισης στη χρήση των μέσων ενημέρωσης εν τω συνόλω, μπορούμε να βοηθήσουμε τους νέους να περιηγηθούν στο πολύπλοκο και διαρκώς εξελισσόμενο τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης, https://e-didaskalia.blogspot.com/2023/02/tiktok.html
KEIMENO 2
Η παρακάτω φωτογραφία είναι του Fanatic Studio/gary Waters/science Photo Library και ανέβηκε στις 22 Φεβρουαρίου 2021, με τίτλο "Ο εθισμός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης".
ΚΕΙΜΕΝΟ 3
Εισαγωγικό σημείωμα: Το χαϊκού είναι μια ιαπωνική ποιητική φόρμα. Παραδοσιακά αποτελείται από τρεις ομάδες των 5, 7, 5 συλλαβών, οι οποίες τοποθετούνται σε τρεις στίχους για έμφαση ή σε έναν, χωρισμένο με κενά. Το χαϊκού έχει συνολικά 17 συλλαβές και αποτελεί την πιο σύντομη μορφή ποίησης στον κόσμο. Παρακάτω ακολουθεί ένα χαϊκού του ποιητή και φιλόλογου, Αποστόλη Ζυμβραγάκη:
Το καναρίνι
στο κλουβί κελαηδά
μοιάζει ευτυχές.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης
ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να αποδώσετε συνοπτικά τους προβληματισμούς του συντάκτη του κειμένου 1, σχετικά με τις επιπτώσεις του TikTok στη σκέψη των νέων (80-100 λέξεις).
Μονάδες 20
Β1α. Να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ως σωστές ή λανθασμένες, με βάση το περιεχόμενο του κειμένου 1 και να τεκμηριώσετε την επιλογή σας, παραθέτοντας το αντίστοιχο χωρίο.
α. Το TikTok δεν έχει να προσφέρει τίποτα θετικό στους νέους.
β. Μέσα από το TikTok προωθούνται βλαβερά πρότυπα στους νέους.
γ. Η εφαρμογή του TiTok καλλιεργεί την ικανότητα των νέων να γράφουν καλές περιλήψεις.
δ. Το TikTok ευνοεί τη διάσπαση της προσοχής.
ε. Οι νέοι πρέπει να απομακρυνθούν από τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Μονάδες 5
Β1β. " Η κατανάλωση περιεχομένου που ενισχύει τις υπάρχουσες απόψεις του παιδιού μπορεί να το παγιδεύσει σε μια "φούσκα" αρεσκείας, που πιθανόν να περιορίσει την ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και βαθύτερης κατανόησης σύνθετων θεμάτων". Να σχολιάσετε την παραπάνω περίοδο σε μία παράγραφο 80-100 λέξεων.
Μονάδες 8
Β2α. Να σχολιάσεις τη συνοχή και τη συνεκτικότητα όλων των παραγράφων του κειμένου 1.
Μονάδες 8
Β2β. Να σχολιάσετε τον βαθμό βεβαιότητας της τέταρτης παραγράφου του κειμένου 1 ("Το TikTok...όργανο"). Να κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές, ώστε να παρουσιάσετε με διαφορετικό βαθμό βεβαιότητας και να εξηγήσετε τις επιλογές σας.
Μονάδες 6
Β3. Να σχολιάσετε το μήνυμα της φωτογραφίας του κειμένου 2 και να το συγκρίνετε με το περιεχόμενο του κειμένου 1.
Μονάδες 8
Γ. Ποιο είναι κατά τη γνώμη σου το συμβολικό μήνυμα που θέλει να μεταφέρει το ποιητικό υποκείμενο του κειμένου 3; Να σχολιάσεις τουλάχιστον τρία σύμβολα που θα τεκμηριώσουν τις αναφορές σου και να καταγράψεις τις προσωπικές σκέψεις που σου δημιουργούνται. (150-200 λέξεις).
Μονάδες 15
Δ. Αξιοποιώντας δημιουργικά τα κείμενα αναφοράς, να συντάξεις ένα άρθρο για το ιστολόγιο του σχολείο, στο οποίο να αναφέρεις τους προβληματισμούς σου σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τα εφόδια, πνευματικά και ηθικά, που χρειάζεται να έχει ένας νέος σήμερα, προκειμένου να αντεπεξέλθει στο σύγχρονο περιβάλλον.
Μονάδες 30
Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος - M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας.
Αναζητήστε το βιβλίο του: Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις, Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24 γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8, μέσα από το οποίο μπορείτε να βρείτε οδηγίες για το πώς απαντιούνται τα συγκεκριμένα ερωτήματα.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Βρείτε το βιβλίο στην "Πολιτεία" με έκπτωση: https://www.politeianet.gr/books/9786182011348-zumbragakis-apostolis-24-grammata-oli-i-uli-ton-neon-ellinikon-g-lukeiou-mesa-apo-100-erotiseis-kai-apantiseis-319288
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.