Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης *
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αποτελεί κρίσιμη συνιστώσα για τη διασφάλιση της ποιότητας της εκπαίδευσης που παρέχεται στους μαθητές. Μέσω της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών οι εκπαιδευτικοί αποκτούν τις απαραίτητες δεξιότητες, γνώσεις και στάσεις που απαιτούνται για την αποτελεσματική διευκόλυνση της μάθησης μεταξύ των μαθητών (Chen, 2016). Με τις αυξανόμενες απαιτήσεις του 21ου αιώνα, η κατάρτιση των εκπαιδευτικών πρέπει να προσαρμόζεται και να εξελίσσεται, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των σύγχρονων μαθητών. Σε αυτό το δοκίμιο, θα προσεγγίσουμε τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Πρώτον, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να σχεδιαστεί, έτσι ώστε να είναι ευέλικτη και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί έχουν διαφορετικά μαθησιακά στυλ, εμπειρίες και υπόβαθρα που επηρεάζουν την ικανότητά τους να μαθαίνουν και να εφαρμόζουν νέες δεξιότητες (Park & Choi, 2017). Έτσι, τα προγράμματα κατάρτισης των εκπαιδευτικών θα πρέπει να προσαρμόζονται ώστε να ανταποκρίνονται στις διαφορετικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι η παροχή διαφοροποιημένων εκπαιδευτικών συνεδριών που ανταποκρίνονται στις μοναδικές ανάγκες των εκπαιδευτικών (Chen, 2016).
Δεύτερον, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να ενσωματώνει ποικίλες στρατηγικές διδασκαλίας που προωθούν την ενεργητική μάθηση μεταξύ των εκπαιδευτικών. Οι στρατηγικές ενεργητικής μάθησης, όπως η συνεργατική μάθηση, η μάθηση βάσει προβλημάτων και η μάθηση βάσει περιπτώσεων, έχει αποδειχθεί ότι ενισχύουν τη μάθηση των εκπαιδευτικών και προωθούν τη μεταφορά της γνώσης στην πράξη (Yeh & Liang, 2020). Ως εκ τούτου, τα προγράμματα κατάρτισης των εκπαιδευτικών θα πρέπει να ενσωματώνουν αυτές τις στρατηγικές για να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα της κατάρτισης.
Τρίτον, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να διεξάγεται με τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων και πλατφορμών. Με την αυξανόμενη διαθεσιμότητα εργαλείων και πλατφορμών βασισμένων στην τεχνολογία, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μπορεί να διεξαχθεί με πιο αποδοτικό και αποτελεσματικό τρόπο (Yeh & Liang, 2020). Οι διαδικτυακές εκπαιδευτικές συνεδρίες, τα διαδικτυακά σεμινάρια και οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την παροχή εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε εκπαιδευτικούς σε διαφορετικές τοποθεσίες, κατά την ευκολία τους (Park & Choi, 2017).
Τέλος, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα πρέπει να είναι συνεχής και διαρκής. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών δεν θα πρέπει να είναι ένα εφάπαξ γεγονός, αλλά μια συνεχής διαδικασία που επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς να ενημερώνουν συνεχώς τις δεξιότητες και τις γνώσεις τους, ώστε να ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των μαθητών τους (Chen, 2016). Η συνεχής επιμόρφωση μπορεί να επιτευχθεί μέσω εργαστηρίων επαγγελματικής ανάπτυξης, προγραμμάτων καθοδήγησης και παρατηρήσεων από ομοτίμους (Yeh & Liang, 2020).
Συμπερασματικά, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται στους μαθητές. Τα προγράμματα κατάρτισης των εκπαιδευτικών θα πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε να είναι ευέλικτα, να ενσωματώνουν στρατηγικές ενεργητικής μάθησης, να χρησιμοποιούν εργαλεία και πλατφόρμες βασισμένες στην τεχνολογία και να είναι συνεχή και συνεχή. Με την υιοθέτηση αυτών των προσεγγίσεων, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μπορεί να εξοπλίσει αποτελεσματικά τους εκπαιδευτικούς με τις απαραίτητες δεξιότητες, γνώσεις και στάσεις που απαιτούνται για τη διευκόλυνση της μάθησης μεταξύ των μαθητών.
Βιβλιογραφία:
Chen, J. (2016). The integration of technology into teacher education: A narrative review. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 9(1), 1-14.
Park, S., & Choi, H. J. (2017). Factors influencing adult learners’ decision to drop out or persist in online learning. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 10(1), 1-14.
Yeh, H. T., & Liang, J. C. (2020). Effects of case-based learning on teacher knowledge, self-efficacy, and professional development: A systematic review. Teaching and Teacher Education, 96, 103138. doi: 10.1016/j.tate.2020.103138
* Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος - M.Ed. Ειδικός Παιδαγωγός - Συγγραφέας - Δημιουργός του e-didaskalia.blogspot.gr
Περισσότερα ενδιαφέροντα κείμενα εδώ.