Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης
Η θετική ενίσχυση αναφέρεται στη χρήση επιβραβεύσεων ή ενθαρρυντικών μέτρων για την ενίσχυση επιθυμητών συμπεριφορών. Στον τομέα της εκπαίδευσης, η θετική ενίσχυση έχει σημαντική σημασία και επιδρά θετικά σε διάφορους τομείς. Αναφέρονται παρακάτω κάποιες από τις κύριες πτυχές της θετικής ενίσχυσης στην εκπαίδευση:
Κινητήριος παράγοντας: Η θετική ενίσχυση λειτουργεί ως κίνητρο για τους μαθητές. Όταν οι μαθητές ανταμείβονται για τις προσπάθειές τους, αυξάνεται η πιθανότητα να επιδείξουν θετική συμπεριφορά και να επιτυγχάνουν τους εκπαιδευτικούς τους στόχους.
Δημιουργία θετικού κλίματος: Η θετική ενίσχυση συμβάλλει στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος στην τάξη. Όταν οι εκπαιδευτικοί επαινούν την προσπάθεια και την επίτευξη, οι μαθητές αισθάνονται ενθαρρυνόμενοι και υποστηρίζονται να συνεχίσουν να προσπαθούν.
Αύξηση αυτοεκτίμησης: Η θετική ενίσχυση συμβάλλει στην αύξηση της αυτοεκτίμησης των μαθητών. Όταν αντιλαμβάνονται ότι οι προσπάθειές τους αναγνωρίζονται και ανταμείβονται, αναπτύσσουν πιο θετική στάση απέναντι στον εαυτό τους και τις εκπαιδευτικές διαδικασίες.
Ενίσχυση συνεργατικής συμπεριφοράς: Η θετική ενίσχυση προωθεί τη συνεργατική συμπεριφορά και την ομαδική εργασία. Με τη χρήση κοινών στόχων και την αναγνώριση των προσπαθειών των μαθητών, καλλιεργείται η θετική αλληλεπίδραση.
Καλλιέργεια συνεχούς βελτίωσης: Η θετική ενίσχυση ενθαρρύνει την αναζήτηση της συνεχούς βελτίωσης. Οι μαθητές που λαμβάνουν θετική ανατροφοδότηση είναι περισσότερο πρόθυμοι να εξελίσσονται και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους.
Συνολικά, η θετική ενίσχυση στην εκπαίδευση αποτελεί ισχυρό εργαλείο για τη δημιουργία ενθαρρυντικού, θετικού και παραγωγικού περιβάλλοντος μάθησης.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος M.Ed.