Επιμέλεια: Νικόλαος Σφυρής, https://www.arxaiagumnasiou.net
ΖΗΝ.: Εσύ, όμως, Καλλιδημίδη, με ποιο τρόπο πέθανες; Γιατί εγώ πέθανα όσο ήμουν παράσιτος του Δεινίου, επειδή έφαγα περισσότερο απ’ όσο έπρεπε, και έτσι έσκασα.
ΚΑΛ.: Η δική μου περίπτωση, όμως, υπήρξε κάπως περίεργη. Ίσως γνωρίζεις κι εσύ τον Πτοιόδωρο, το γέρο;
ΖΗΝ.: Αυτόν τον άτεκνο, τον πλούσιο;
ΚΑΛ.: Εκείνον λοιπόν συνεχώς περιποιούμουν επειδή υποσχόταν ότι μετά το θάνατο του θα τον κληρονομούσα. Επειδή όμως ο γέρος ζούσε πιο πολύ κι από τον Τιθωνό , βρήκα κάποιο πιο σύντομο δρόμο για να τον κληρονομήσω˙ αφού, δηλαδή, αγόρασα δηλητήριο έπεισα το δούλο του κεραστή, αμέσως μόλις ο Πτοιόδωρος ζητήσει να πιεί, αφού το βάλει (το δηλητήριο) σε ποτήρι κρασιού να το έχει έτοιμο και να του το δώσει· εάν θα το κάνει αυτό, του υποσχέθηκα με όρκο ότι θα τον αφήσω ελεύθερο.
ΖΗΝ.: Τι λοιπόν έγινε; Γιατί μοιάζεις ότι θα πεις κάτι παράξενο.
ΚΑΛ.: Αφού λοιπόν μετά το λουτρό μας ήρθαμε στο σπίτι, κι ενώ ο υπερέτης είχε τα δύο ποτήρια έτοιμα, δεν ξέρω πως σε μένα έδωσε το ποτήρι με το δηλητήριο και στον Πτοιόδωρο έδωσε αυτό που δεν είχε δηλητήριο· Ενώ εκείνος έπινε, εγώ αμέσως την ίδια στιγμή βρισκόμουν κάτω ξαπλωμένος νεκρός, παίρνοντας τη θέση του αντί για εκείνον. Γιατί γελάς μ’ αυτό Ζηνόφαντε; Δεν έπρεπε βέβαια να γελάς εις βάρος ενός φίλου σου.
Νόημα
1) Ποια ήταν η "σύντομη οδός" που ανακάλυψε ο Καλληδημίδης για την κληρονομιά του Πτοιοδώρου;Απαντήσεις στις ερωτήσεις της σελίδας 62 του σχολικού βιβλίου:
Απάντηση: Σύμφωνα με όσα μας αποκαλύπτουν τα λόγια του Καλληδημίδη, επειδή ο γέρο-Πτοιόδωρος αργούσε να πεθάνει ώστε να τον κληρονομήσει, αποφάσισε να τον θανατώσει ο ίδιος δηλητηριάζοντας τον. Αγόρασε το δηλητήριο και έπεισε τον οινοχόο-δούλο να το βάλει στο κρασί του γέρου με την πρώτη ευκαιρία, υποσχόμενος πως αν τα καταφέρει θα τον ελευθερώσει. Τελικά το σχέδιο που πήγε στράφι καθότι δηλητηριάστηκε ο ίδιος.
2) Ποια ήταν η κατάληξη του σχεδίου του Καλλιδημίδη;
Απάντηση: Ο Καλληδημίδη ενώ σχεδίαζε την θανάτωση του Πτοιόδωρου με δηλητηρίαση, τελικά κατέληξε ο ίδιος νεκρός. Αυτό συνέβη επειδή ο οινοχόος μπέρδεψε τα ποτήρια με αποτέλεσμα ο δούλος να πιει από το ποτήρι με το δηλητήριο.
3) Ποια παροιμία σας θυμίζει το πάθημα του Καλλιδημίδη;
Απάντηση: Η αστεία αλλά συνάμα και δραματική ιστορία του Καλληδημίδη μας θυμίζει την εξής παροιμία που συνηθίζει να λέει ο λαός μας: "Αν σκάβεις το λάκκο του άλλου, θα πέσεις ο ίδιος μέσα". Αυτό έπαθε και ο δούλος της ιστορίας που διαβάζουμε, ο οποίος σχεδιάζοντας τον άδικο θάνατο κάποιου, τελικά κατέληξε ο ίδιος στο τραγικό τέλος.
Β1. Λεξιλογικός Πίνακας
Απαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (σελίδα 63):
ἐλευθερωτής: δηλώνει το πρόσωπο που ενεργεί
2.α) Να συνδυάσετε σε φράσεις το επίθετο "ελεύθερος" με τα ουσιαστικά "ζώνη", "σκοπευτής", "χρόνος" και να γράψετε τη σημασία των φράσεων που θα σχηματίσετε
β) να γράψετε προτάσεις με τις φράσεις: "προσωπική ελευθερία, "ελευθερία του λόγου", "ελευθερία του Τύπου".
Απάντηση στο ερώτημα α:
ελεύθερη ζώνη: περιοχή αεροδρομίων ή λιμανιών στην οποία φυλάσσονται προϊόντα που έχουν έρθει από το εξωτερικό και προορίζονται για το εξωτερικό με αποτέλεσμα να μην υπόκεινται στους κανόνες της τελωνειακής φορολογίας της χώρας.
ελεύθερος σκοπευτής: πολεμιστής με άριστη σκοποβολή ο οποίος κινείται ατομικά και κρύβεται σε σημεία με σκοπό να χτυπήσει τον αντίπαλο με όπλο μακρινής βολής χωρίς εκείνος να τον αντιληφθεί.
ελεύθερος χρόνος: ονομάζεται ο χρόνος κατά τον οποίο το άτομο δεν εργάζεται αλλά τον αφιερώνει σε ευχάριστες ασχολίες.
Απάντηση στο ερώτημα β:
- Το δικαίωμα της προσωπικής ελευθερίας δίνει στον κάθε άνθρωπο την δυνατότητα να πράττει οτιδήποτε επιθυμεί αρκεί να μην παραβιάζει την εκάστοτε νομοθεσία.
- Χάρη στην ελευθερία του λόγου μπορεί ο καθένας να λέει ελεύθερα την άποψη του χωρίς να φοβάται τη λογοκρισία.
- Η ελευθερία του Τύπου είναι ένα από τα βασικά δημοκρατικά δικαιώματα που δίνει τη δυνατότητα στον αναγνώστη να ενημερώνεται πολύπλευρα για όλα τα επίκαιρα ζητήματα.
3. Να αποδώσετε τη σημασία των υπογραμμισμένων φράσεων:
Απάντηση:
α. αφήνω το πεδίο ελεύθερο: σταματώ να διεκδικώ κάτι διευκολύνοντας κάποιον να πετύχει τον στόχο του
β. "καλή λευτεριά": καλό τοκετό, καλή και εύκολη γέννα
γ. αφήνω τον εαυτό μου ελεύθερο: αποδεσμεύω τον εαυτό μου από τυποποιημένες- αγχωτικές συμπεριφορές και συμπεριφέρομαι φυσικά.
δ. αφέθηκε ελεύθερος: έπαψε πια να είναι δέσμιος της φυλακής και ζει ελεύθερα εκτός αυτής
4. Να βρείτε από τον Λεξιλογικό Πίνακα ν.ε. αντώνυμα των παρακάτω λέξεων:
Απάντηση:
υποδουλώνω: ελευθερώνω κατακτητής: απελευθερωτής
εξαρτημένος, δεσμευμένος: ελεύθερος εξάρτηση, δέσμευση: απελευθέρωση
Β2. Ετυμολογικά
Απαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (σελίδα 64):
γ. ἀμελής → ἀμέλεια
δ. ἄπνους → ἄπνοια
ε. ἀκριβής → ἀκρίβεια
στ. πρᾶος → πραότης
ζ. ἄτακτος → ἀταξία
η. κύριος → κυριότης
θ. θρασύς → θρασύτης
Τα δευτερόκλιτα επίθετα κλίνονται σύμφωνα με την Β΄ Κλίση στο αρσενικό και στο ουδέτερο γένος ενώ σύμφωνα με την Α΄ Κλίση στο θηλυκό γένος.
Γ2. Η δεικτική αντωνυμία οὗτος, αὕτη, τοῦτο
Διαβάστε τη δεικτική αντωνυμία από το σχολικό βιβλίο (σελίδα 66)
Απαντήσεις στις ασκήσεις του σχολικού βιβλίου (σελίδα 67)
ΕΝΙΚΟΣ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΕΝΙΚΟΣ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ
Γεν.: τῆς ὡραίας νήσου | τῶν ὡραίων νήσων | τοῦ καλοῦ μαθητοῦ | τῶν καλῶν μαθητῶν
Δοτ. τῇ ὡραίᾳ νήσῳ | ταῖς ὡραίαις νήσοις | τῷ καλῷ μαθητῇ | τοῖς καλοῖς μαθηταῖς
Αιτ.: τὴν ὡραίαν νῆσον | τὰς ὡραίας νήσους | τὸν καλὸν μαθητὴν | τοὺς καλοὺς μαθητὰς
Κλητ,: ὦ ὡραία νῆσε | ὦ ὡραῖαι νῆσοι | ὦ καλὲ μαθητὰ | ὦ καλοὶ μαθηταὶ
Ονομ.: τὸ γνήσιον τέκνον | τὰ γνήσια τέκνα
Γεν.: τοῦ γνησίου τέκνου | τῶν γνησίων τέκνων
Δοτ.: τῷ γνησίῳ τέκνῳ | τοῖς γνησίοις τέκνοις
Αιτ.: τὸ γνήσιον τέκνον | τὰ γνήσια τέκνα
Κλητ.: ὦ γνήσιον τέκνο | ὦ γνήσια τέκνα
2) Να γράψετε τα επίθετα που δίνονται στην παρένθεση στον κατάλληλο τύπο, ώστε να συμφωνούν με τα αντίστοιχα ουσιαστικά:
Απάντηση:
α. τὰς δεινὰς συμφορὰς δ. οἱ γενναῖοι στρατιῶται
β. τὴν δικαίαν πολιτείαν ε. τοῖς ἐντίμοις ἀνθρώποις
γ. τῶν ἀκάρπων δένδρων
3) Να μεταφέρετε τα παρακάτω επίθετα στα υπόλοιπα γένη διατηρώντας τον αριθμό και την πτώση:
Απάντηση:
ΑΡΣΕΝΙΚΟ ΘΗΛΥΚΟ ΟΥΔΕΤΕΡΟ
α. τοὺς ἀρχαίους τὰς ἀρχαίας τὰ ἀρχαῖα
β. τῷ δεξιῷ τῇ δεξιᾷ τῷ δεξιῷ
γ. τῶν θείων τῶν θείων τῶν θείων
δ. οἱ ὠφέλιμοι αἱ ὠφέλιμοι τὰ ὠφέλιμα
ε. τῶν ὀλίγων τῶν ὀλίγων τῶν ὀλίγων
4)Να συμπληρώσετε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της δεικτικής αντωνυμίας οὗτος, αὕτη, τοῦτο και, σε όσες περιπτώσεις είναι νοηματικά αποδεκτό, να μεταφέρετε τις προτάσεις στον άλλο αριθμό:
Απάντηση:
α. Οἱ τόποι οὗτοι χθαμαλοί εἰσίν. - Ὁ τόπος οὗτος χθαμαλός έστί.
β. Τὰ παιδία ταῡτα οὐκ ἐγίγνωσκον τοὺς κινδύνους - Τὸ παιδίον τοῦτο οὐκ ἐγίγνωσκε τὸν κίνδυνον.
γ. Τοῦτο τὸ ἀριστεῖον λαμβάνει. - Ταῦτα τὰ ἀριστεῖα λαμβάνουσι.
δ. Ἐκεῖνοι εἰς τοῦτον τὸν ἀγῶνα κατέστησαν ἡμᾶς - Ἐκεῖνος εἰς τούτους τοὺς ἀγῶνας κατέστησεν ἡμᾶς.
ε. Αὕτη ἡ ψήφος τοῦ δικαστοῦ ἐστιν. - Αὕται αἱ ψῆφοι τῶν δικαστῶν εἰσίν.
5) Να εντοπίσετε στο παρακάτω κείμενο (σελ. 67) τα δευτερόκλιτα επίθετα και να τα μεταφέρετε στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού και στα τρία γένη:
Απάντηση:
πλούσιος → ὁ πλούσιος, ἡ πλουσία, τὸ πλούσιον
ἑτέρων → ὁ ἕτερος, ἡ ἑτέρα, τὸ ἕτερον
σφοδροῦ → σφοδρῶν, σφοδρῶν, σφοδρῶν
λοιποί → λοιπός, λοιπή, λοιπόν
ἕκαστα → ἕκαστον, ἑκάστην, ἕκαστον
μυρία → μυρίον, μυρίαν, μυρίον