Η γλωσσική διδασκαλία του μέλλοντος.
Το μέλλον της γλωσσικής διδασκαλίας
Το παρακάτω κείμενο
(απόσπασμα) του Χρίστου Τσολάκη, ενός από τους κορυφαίους Έλληνες
φιλόλογους και παιδαγωγούς, διαβάστηκε σε Hμερίδα της
Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (Δράμα, 30.3.2009).
[…] Η γλώσσα είναι κοινωνική ενέργεια, αφού παράγεται από
τα μέλη της ανθρώπινης κοινότητας, από τα οποία εκπορεύεται, στα οποία
απευθύνεται και τα οποία υπηρετεί. Για τη διδασκαλία αυτό σημαίνει ότι στο
κέντρο των γλωσσικών φαινομένων βρίσκεται ο δρων κοινωνικά άνθρωπος. Επομένως, ο λόγος παράγεται κατά την επικοινωνία των ανθρώπων /
μαθητών και δεν απομνημονεύεται από τα βιβλία.
Κι ακόμη, η γλώσσα
είναι αλληλενέργεια κοινωνική και επικοινωνιακή, αφού με
τη γλώσσα τα μέλη μιας γλωσσικής κοινότητας δέχονται και ασκούν επιδράσεις.
Κοινωνικές και γλωσσικές δυναμικές επηρεάζονται και διαμορφώνονται αμοιβαία.
Δηλαδή η ενέργεια που παράγεται στη ζωή επηρεάζει τη γλώσσα και αντιστρόφως, η
ενέργεια που παράγεται με τη γλώσσα επηρεάζει, διαμορφώνει και προσδιορίζει τη
ζωή. Επομένως, οι κοινωνικές διακυμάνσεις συνεπάγονται γλωσσικές διακυμάνσεις
και οι γλωσσικές διακυμάνσεις συνεπάγονται κοινωνικές διακυμάνσεις. Για τη
διδασκαλία αυτό σημαίνει ότι η γλώσσα πρέπει να
παράγεται στο φυσικό της κοινωνικό αλληλενεργειακό πλαίσιο, όπου πάλλονται
η ζωή και ο λόγος.
Αυτά δηλώνουν ότι η
γλώσσα γεννήθηκε / διαμορφώθηκε κατά την επικοινωνία των ανθρώπων και αναδύθηκε
από αυτήν. Εκεί διαμορφώθηκαν και από εκεί αναδύθηκαν και οι νόμοι που τη
διέπουν και που περιέχονται στη γραμματική και στο συντακτικό. Επομένως, δεν μαθαίνει κανείς τη
γλώσσα μαθαίνοντας τη γραμματική και το συντακτικό. Η γραμματική και το
συντακτικό περιγράφουν τη γλώσσα, μιλούν γι’ αυτήν. Ωστόσο,
είναι αναγκαία η διδασκαλία τους, λέει ο L. Vygotsky[1], αντλούμε πληροφορίες
για τη γλώσσα, βαθαίνουμε στον κόσμο της και την κατακτούμε. Γινόμαστε
περισσότερο συνειδητοί χρήστες της. […]
[1]L.
Vygotsky: σοβιετικός ψυχολόγος που μελέτησε
κυρίως τη σχέση μεταξύ γλώσσας και σκέψης.
Κουίζ: