Ιλιάδα Β' Γυμνασίου - Διαγώνισμα β' τετραμήνου

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

 

Κείμενο

Κι εστάθη εμπρός στον Έκτορα και του 'πε με φοβέρες:                          225

«Ω Έκτορ, θα γνωρίσεις συ, μόνος με μόνον τώρα, αν άλλοι εδώ των Δαναών ευρίσκονται ανδρειωμένοι, έξω από τον λεοντόκαρδον Πηλείδην ανδροφόνον.

Αλλ' αυτός μένει στα κυρτά θαλασσοπόρα πλοία,                                    230

αφού στον πρώτον αρχηγόν Ατρείδην εχολώθη.

Αλλ' ημείς είμεθ' αρκετοί με σε να μετρηθούμε

και πάμπολλοι αλλ' αρχίνησε πρώτος εσύ την μάχην». Και ο μέγας τότε απάντησεν ο λοφοσείστης Έκτωρ:

«Αία, ω διογέννητε, μεγάλε πολεμάρχε,                                                   235

τι τάχα ωσάν αδύνατο παιδί με δοκιμάζεις·

ή ωσάν γυναίκ' αμάθητην στα έργα του πολέμου; Τες μάχες ξεύρω εγώ καλά και τες ανδροφονίες.

Αριστερά και δεξιά να στρέφω την βαρείαν

ασπίδα ηξεύρω ακούραστος στον κόπο του πολέμου.                              240

Ξεύρω των ίππων την ορμήν στην μάχην να οδηγήσω, και πεζός ξεύρω τον χορόν του Άρη του ανδροφόνου. Αλλά γενναίον ως εσέ δεν θέλω να κτυπήσω απόκρυφ’ αλλά φανερά, το ακόντι μου αν πιτύχει».

Είπε και το μακρόσκιον ετίναξε κοντάρι.

Και την φρικτήν του Αίαντος εκτύπησεν ασπίδα                                     245

και τον χαλκόν που όγδοος επτά σκεπάζει δίπλες· τες έξι δίπλες έσχισε και εστάθη στην εβδόμην

της λόγχης ο σκληρός χαλκός· και δεύτερος ο Αίας


ο θείος το μακρόσκιον ετίναξε κοντάρι,

κι εκτύπησε την στρογγυλήν του Έκτορος ασπίδα.                                 250

Τρύπησ' η λόγχ' η δυνατή την φωτεινήν ασπίδα, και στον ωραίον θώρακα εμπήχθη πέρα πέρα,

και στο λαγγόνι του αντικρύ του σχίζει τον χιτώνα.

Έσκυψε και τον θάνατον απόφυγεν εκείνος.                                           254


 

Παρατηρήσεις


1.     Να γράψετε μια σύντομη περίληψη του αποσπάσματος. (Μονάδες 5)

 

2.     Στους στίχους 226-233 ο Αίαντας συγκρίνεται με τον Αχιλλέα. Ποιους στόχους εξυπηρετεί αυτή η σύγκριση; (Μονάδες 5)

 

3.     Να χαρακτηρίσετε τον Αίαντα και τον Έκτορα, βασισμένοι στο απόσπασμα. (Μονάδες 5)


4 α) Να καταγράψετε 3 τυπικά επίθετα (όχι πατρωνυμικά π.χ. Ατρείδης-Πηλείδης), καθώς και σε ποιον/τι αναφέρονται. (Μονάδες 3)


4 β) Στο κείμενο υπάρχει 1 διπλή παρομοίωση, να την εντοπίσετε και να τη σχολιάσετε. (Μονάδες 2)




Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)