Σάλος με τις αλλαγές στα σχολικά βιβλία. Το Υπουργείο Παιδείας αφαιρεί από τη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ' Γυμνασίου κείμενο για την Ιντιφάντα και το αντικαθιστά με κείμενο γραμμένο από Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Τι σηματοδοτεί αυτή η κίνηση για την εκπαίδευση;
Στον απόηχο των δεκάδων αλλαγών που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας στα σχολικά βιβλία που θα φτάσουν στα χέρια των μαθητών τον Σεπτέμβριο, μία συγκεκριμένη παρέμβαση προκαλεί έντονο προβληματισμό και έχει ήδη γίνει αντικείμενο συζήτησης.
Η αλλαγή αφορά το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ' Γυμνασίου και εγείρει ερωτήματα τόσο για το περιεχόμενο όσο και για τη μεθοδολογία της διδασκαλίας.
Η διαγραφή: "Διαγράφεται" το κείμενο για την Ιντιφάντα
Σύμφωνα με τις αλλαγές, από το σχολικό εγχειρίδιο αφαιρείται το άρθρο του γνωστού δημοσιογράφου Πέτρου Παπακωνσταντίνου, που είχε δημοσιευθεί στην εφημερίδα "Καθημερινή" με τίτλο "Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο...".
Το συγκεκριμένο κείμενο αποτελούσε για χρόνια ένα ερέθισμα για τους μαθητές, φέρνοντάς τους σε επαφή με μια σύνθετη γεωπολιτική πραγματικότητα, αυτή της Ιντιφάντα, μέσα από μια ανθρώπινη και δημοσιογραφική ματιά που εστίαζε στις επιπτώσεις του πολέμου στα παιδιά.
Η αντικατάσταση: Καλωσορίζοντας την Τεχνητή Νοημοσύνη στην τάξη
Τι θα πάρει, όμως, τη θέση του; Εδώ έγκειται και η μεγάλη έκπληξη. Το κείμενο για την Ιντιφάντα αντικαθίσταται από ένα νέο, με τίτλο "Τα παιδιά μπορεί να μεγαλώνουν διαφορετικά", το οποίο, όπως αναφέρεται, δημιουργήθηκε μέσω εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης (AI).
Προβληματισμοί και ερωτήματα: Εκσυγχρονισμός ή αποστείρωση της σκέψης;
Η απόφαση αυτή γεννά εύλογα ερωτήματα:
Ποιο είναι το παιδαγωγικό κριτήριο πίσω από την αντικατάσταση ενός δημοσιογραφικού κειμένου, που αφορά ένα πραγματικό, ιστορικό γεγονός, με ένα κείμενο που παράγεται από αλγόριθμο;
Είναι αυτή η κίνηση ένα βήμα προς τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης ή μια προσπάθεια αποφυγής "δύσκολων" θεμάτων που προκαλούν κριτική σκέψη και συζήτηση μέσα στην τάξη;
Πώς συγκρίνεται η λογοτεχνική και εκπαιδευτική αξία ενός αυθεντικού, ανθρώπινου πονήματος με ένα προϊόν Τεχνητής Νοημοσύνης;
Η μετάβαση από ένα κείμενο για την Παλαιστίνη σε ένα γενικό, ουδέτερο και τεχνητά παραγόμενο κείμενο δεν είναι μια απλή αλλαγή σελίδας. Είναι μια κίνηση με ισχυρό συμβολισμό, που ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση για το μέλλον της Παιδείας, τον ρόλο των σχολικών βιβλίων και τα όρια μεταξύ της τεχνολογικής προόδου και της διατήρησης της ανθρωπιστικής διάστασης στη μόρφωση.



