Ένας νέος νόμος για την Ειδική Αγωγή ψηφίστηκε αιφνιδιαστικά μέσα στο καλοκαίρι και έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στους κόλπους των εκπαιδευτικών. Οι Παρεμβάσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καταγγέλλουν ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο, παρά τις διακηρύξεις για «συμπερίληψη», αποτελεί στην πραγματικότητα ένα βήμα προς την αποδόμηση της δημόσιας και δωρεάν Ειδικής Αγωγής. Ποια είναι όμως τα βασικά σημεία του νόμου που προκαλούν την ανησυχία;
Κρίσιμα σημεία του νόμου που βρίσκονται στο «στόχαστρο»
Σύμφωνα με την ανακοίνωση των εκπαιδευτικών, ο νέος νόμος (ν. 5224/25) ακολουθεί την «Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-30» με στόχο τη μείωση των δημόσιων δαπανών, κάτι που οδηγεί σε:
Ανακατανομή οργανικών θέσεων: Ο νόμος προβλέπει τη δημιουργία 1.900 οργανικών θέσεων στην Ειδική Αγωγή (για ΚΕΔΑΣΥ και ΕΔΥ) αλλά στην ουσία, αυτές οι θέσεις προκύπτουν από την κατάργηση αντίστοιχων οργανικών θέσεων στη Γενική Αγωγή. Αυτό το «μπάλωμα τρυπών» υποβαθμίζει τη μία βαθμίδα για να καλύψει ανάγκες της άλλης, χωρίς ουσιαστική ενίσχυση.
Ελαστικοποίηση του ωραρίου: Οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής (ΕΑΕ) καλούνται να δουλεύουν σε περισσότερα σχολεία, ακόμα και στην απογευματινή ζώνη, καλύπτοντας ελλιπώς τις ανάγκες των μαθητών, με τη λογική του «από λίγο σε όλους».
Υποβάθμιση της Παράλληλης Στήριξης: Ο νόμος πλέον ορίζει ότι ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης μπορεί να υποστηρίζει πολλούς μαθητές ταυτόχρονα, καθιστώντας αδύνατη την ουσιαστική, εξατομικευμένη υποστήριξη που απαιτείται.
«Ρευστοποίηση» των Τμημάτων Ένταξης: Τα νέα Τμήματα Ένταξης ουσιαστικά παύουν να λειτουργούν ως διακριτοί χώροι συνδιδασκαλίας. Οι εκπαιδευτικοί τους καλούνται να «διαχυθούν» μέσα στις γενικές τάξεις, επιβαρύνοντας τόσο τους ίδιους όσο και τους μαθητές, ενώ η ίδρυση χιλιάδων νέων ΤΕ δεν συνοδεύεται από νέες οργανικές θέσεις και χρηματοδότηση.
Γιατί οι εκπαιδευτικοί κατηγορούν τον νόμο;
Οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για μια πολιτική που, κάτω από τον μανδύα της «συμπερίληψης», στοχεύει στην ιδιωτικοποίηση και την εμπορευματοποίηση της Ειδικής Αγωγής. Οι περικοπές και η γραφειοκρατία στα ΚΕΔΑΣΥ καθυστερούν τις διαγνώσεις, ωθώντας τους γονείς σε ιδιωτικά κέντρα. Παράλληλα, η υποχρηματοδότηση των Ειδικών Σχολείων και η υποστελέχωσή τους δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον.
Ως απάντηση, οι εκπαιδευτικοί απαιτούν:
Κατάργηση του νόμου και αύξηση των δαπανών για την Παιδεία.
Μόνιμους μαζικούς διορισμούς σε όλες τις βαθμίδες της Ειδικής Αγωγής.
Πλήρη κάλυψη της Παράλληλης Στήριξης με βάση τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών.
Πλήρως στελεχωμένα Τμήματα Ένταξης σε κάθε σχολείο με διακριτό ρόλο.
Μείωση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις με παιδιά με αναπηρία ή μαθησιακές δυσκολίες.
Η μάχη για τη δημόσια και δωρεάν Ειδική Αγωγή φαίνεται να είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.
