Την 1η Αυγούστου 2025, εν μέσω καλοκαιρινών διακοπών, ψηφίστηκε ο Νόμος 5224/2025 που φέρνει σημαντικές αλλαγές στον χώρο της Ειδικής Αγωγής. Ενώ το Υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για «ουσιαστική ένταξη» των μαθητών, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, όπως οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις, καταγγέλλουν «αποδόμηση της Ειδικής Αγωγής» και περικοπές. Ποιες είναι οι κρίσιμες αλλαγές που φέρνει ο νέος νόμος και γιατί προκαλεί τόσο έντονες αντιδράσεις;
Οι 5 βασικές αλλαγές που φέρνει ο Νόμος 5224/2025
Ο νέος νόμος, σύμφωνα με τους επικριτές του, ενισχύει παλαιότερες νομοθεσίες που μετέφεραν σταδιακά την Ειδική Αγωγή στη Γενική Εκπαίδευση, με πρόσχημα τη «συμπερίληψη». Ας δούμε τις κυριότερες αλλαγές:
Ανακατανομή θέσεων: Δημιουργούνται 1.900 νέες θέσεις στα ΚΕΔΑΣΥ και τις ΕΔΥ, αλλά ταυτόχρονα καταργούνται ισάριθμες στη Γενική Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι αυτό δεν αποτελεί αύξηση προσωπικού, αλλά απλή μετακίνηση.
Ελαστικοποίηση ωραρίου: Οι εκπαιδευτικοί της Παράλληλης Στήριξης θα μπορούν να εργάζονται και το απόγευμα, στο Ολοήμερο σχολείο. Κάτι τέτοιο, όπως υποστηρίζεται, θα κάνει το έργο τους ακόμα πιο κατακερματισμένο.
Περικοπές στην Παράλληλη Στήριξη: Ένας εκπαιδευτικός θα μπορεί πλέον να υποστηρίζει έως και 4+ μαθητές στο ίδιο τμήμα. Τα κριτήρια για την πρόσληψη δεύτερου εκπαιδευτικού γίνονται πρακτικά ανέφικτα.
Ρευστοποίηση Τμημάτων Ένταξης: Τα Τμήματα Ένταξης παύουν να έχουν σταθερό χώρο και πρόγραμμα. Η υποστήριξη θα παρέχεται μέσα στη γενική τάξη, κάτι που οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι θα υποβαθμίσει την ποιότητα της εκπαίδευσης.
Νέος ρόλος των ΕΔΥ: Οι Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης λειτουργούν πλέον ως «φίλτρο» πριν την παραπομπή στα ΚΕΔΑΣΥ, με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς να καλύπτουν πολλαπλά σχολεία, με αποτέλεσμα την ανεπάρκεια των υπηρεσιών.
Η αντιπαράθεση: Υπουργείο vs. Εκπαιδευτικές Οργανώσεις
Οι Αγωνιστικές Παρεμβάσεις κάνουν λόγο για μια στρατηγική που συνδέεται με πολιτικές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για «πλήρη ένταξη», η οποία στην πράξη οδηγεί σε περικοπές, υποχρηματοδότηση και ιδιωτικοποίηση. Ζητούν την κατάργηση του νόμου, αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, μόνιμες προσλήψεις και την ενίσχυση των Ειδικών Σχολείων.
Από την πλευρά του, το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι ο νόμος στοχεύει στην «ουσιαστική ένταξη» όλων των μαθητών και στη βελτίωση της υποστήριξης. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί αναλυτική απάντηση στα συγκεκριμένα σημεία που θίγουν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις.
Η συζήτηση για τον νέο νόμο παραμένει ανοιχτή, με τις αντιδράσεις να εντείνονται και το μέλλον των μαθητών της Ειδικής Αγωγής να βρίσκεται στο επίκεντρο.
