Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε, αλλά για χιλιάδες μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η πρόσβαση στο δημόσιο σχολείο παραμένει ένα άλυτο πρόβλημα. Με σοβαρές ελλείψεις σε Παράλληλη Στήριξη, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) και σχολικούς νοσηλευτές, οι γονείς καταγγέλλουν ότι τα παιδιά τους βρίσκονται ουσιαστικά εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Γιατί υπάρχουν ελλείψεις σε Παράλληλη Στήριξη και ΕΕΠ;
Η ΕΣΑμεΑ (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Σε επείγουσα επιστολή της προς το Υπουργείο Παιδείας, επισημαίνει τις τεράστιες καθυστερήσεις στην τοποθέτηση του απαραίτητου προσωπικού.
Αυτό το διαχρονικό πρόβλημα, που επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, έχει σοβαρές συνέπειες:
- Ανισότητα στην εκπαίδευση: Μαθητές με αναπηρία, χρόνιες ή σπάνιες παθήσεις στερούνται την ισότιμη πρόσβαση που προβλέπει το Σύνταγμα και η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ.
- Πρόωρη έξοδος από το σχολείο: Οι ελλείψεις οδηγούν στον έμμεσο αποκλεισμό αυτών των παιδιών, με κίνδυνο να εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο.
- Ανασφάλεια: Η απουσία σχολικού νοσηλευτή ή ειδικού βοηθού θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών μέσα στην τάξη.
Αμεση λύση: Αιτήματα και προτάσεις
Η ΕΣΑμεΑ και άλλες οργανώσεις, όπως η ΠΟΣΓΚΑμεΑ, ζητούν άμεση παρέμβαση για την πλήρη κάλυψη όλων των κενών.
Βασικά αιτήματα:
- Άμεση πρόσληψη: Άμεση κάλυψη όλων των θέσεων σε Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Παράλληλη Στήριξη, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό και σχολικούς νοσηλευτές.
- Μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό: Να σταματήσουν οι προσωρινές λύσεις και να εξασφαλιστεί σταθερό προσωπικό που θα καλύπτει τις ανάγκες των μαθητών.
- Εγγυημένη Παράλληλη Στήριξη: Οι εγκεκριμένες γνωματεύσεις να καλύπτονται πλήρως πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο οφείλει να είναι προσβάσιμο σε όλους, προωθώντας τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα. Η κατάσταση στην Ειδική Αγωγή αποτελεί μια σοβαρή υπενθύμιση ότι η ισότητα στην εκπαίδευση δεν είναι πολυτέλεια, αλλά θεμελιώδες δικαίωμα.
