Η νέα ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ, «Education at a Glance 2025», φέρνει δυσοίωνα νέα για την ελληνική εκπαίδευση. Για πρώτη φορά, η Ελλάδα κατακτά με διαφορά την τελευταία θέση μεταξύ όλων των χωρών του Οργανισμού στους μισθούς των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Αυτό το αποτέλεσμα, αν και δεν αποτελεί έκπληξη για όσους παρακολουθούν τα δεδομένα, επιβεβαιώνει με τον πιο επίσημο τρόπο την οικονομική απαξίωση του εκπαιδευτικού κλάδου στη χώρα μας.
Συγκρίσεις που προκαλούν προβληματισμό
Τα στοιχεία της έκθεσης είναι αποκαλυπτικά:
- Οι μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών είναι πολύ χαμηλότεροι από χώρες με παρόμοιο κόστος ζωής.
- Σε σχέση με χώρες που έχουν χαμηλότερο κόστος διαβίωσης, οι αποδοχές τους είναι κατά πολύ μειωμένες, φτάνοντας μόλις στο μισό ή και το ένα τρίτο του αντίστοιχου μισθού.
Σύμφωνα με τον Ανδρέα Παπαδαντωνάκη, πρώην μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ, αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να αγνοηθεί. Κάθε προσπάθεια για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, εκσυγχρονισμό των υποδομών ή ψηφιακό μετασχηματισμό είναι καταδικασμένη να αποτύχει, αν δεν υπάρξει άμεση μισθολογική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών.
Γιατί ο μισθός του εκπαιδευτικού είναι ζήτημα εθνικής σημασίας;
Ο εκπαιδευτικός δεν είναι ένας απλός υπάλληλος, αλλά ο βασικός πυλώνας του σχολείου. Όταν οι λειτουργοί της εκπαίδευσης είναι οικονομικά και ηθικά απαξιωμένοι, δεν μπορούν να προσφέρουν με την ίδια αφοσίωση το έργο τους.
Η επένδυση στους μισθούς των εκπαιδευτικών δεν είναι απλώς ένα κόστος, αλλά μια επένδυση στο μέλλον της χώρας. Μόνο με άριστα καταρτισμένους, αλλά και ικανοποιημένους οικονομικά δασκάλους, μπορεί να υπάρξει ουσιαστική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος και να δοθεί κίνητρο σε νέους ανθρώπους να επιλέξουν αυτό το τόσο σημαντικό λειτούργημα.
