Η Honda Motors είναι ένας παγκόσμιος κολοσσός, συνώνυμος της μηχανολογικής αριστείας και της καινοτομίας. Η εκπληκτική ιστορία της ξεκινάει με τον ιδρυτή της, τον Σοϊτσίρο Χόντα (Soichiro Honda), ένα φτωχό παιδί από την επαρχιακή Ιαπωνία, του οποίου η ακατάσχετη αγάπη για τους κινητήρες τον οδήγησε από την παιδική φύλαξη στην κορυφή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας και μοτοσυκλέτας.
Η γέννηση μιας εμμονής και η πρώτη επαφή με τα μηχανήματα
Ο Σοϊτσίρο Χόντα γεννήθηκε το 1906 σε ένα φτωχό χωριό στους πρόποδες του όρους Φούτζι. Ο πατέρας του ήταν ένας τοπικός σιδηρουργός και επισκευαστής ποδηλάτων.
Η ζωή του άλλαξε όταν, σε ηλικία οκτώ ετών, άκουσε έναν περίεργο θόρυβο και είδε το πρώτο αυτοκίνητο να περνάει από το χωριό του—ένα Ford Model T. Η εμπειρία αυτή τον γοήτευσε:
"Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που είδα. Τι συγκίνηση! Δεν μπορούσα να καταλάβω πώς μπορούσε να κινείται με τη δική του δύναμη, και αφού πέρασε, άρχισα να το κυνηγώ όσο πιο γρήγορα μπορούσα."
Από τότε, ο Σοϊτσίρο ανέπτυξε μια απέχθεια για το σχολείο και μια εμμονή για τις μηχανές, αφιερώνοντας τον χρόνο του στο συνεργείο ποδηλάτων του πατέρα του.
Από μαθητευόμενος μπέιμπι-σίτερ σε μηχανικό αγώνων
Το 1922, στα 15 του, ο Σοϊτσίρο έφυγε για το Τόκιο, βρίσκοντας δουλειά σε ένα μικρό συνεργείο αυτοκινήτων ονόματι Art Shokai. Αρχικά, οι καθήκοντά του ήταν ταπεινά: καθάριζε και πρόσεχε το παιδί του ιδιοκτήτη.
Με τον καιρό, η αφοσίωση και το ταλέντο του έγιναν αντιληπτά. Σταδιακά, έγινε έμπιστος μηχανικός, εξοικειωμένος με κάθε είδους ξένα αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες (Lincoln, Mercedes, Daimler).
Η Art Shokai συμμετείχε σε μηχανοκίνητους αγώνες. Το 1924, ο Σοϊτσίρο ήταν ο συνοδός μηχανικός στο αγωνιστικό αυτοκίνητο "Curtiss", το οποίο κέρδισε το Πέμπτο Ιαπωνικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός έγινε η νέα του "θρησκεία".
Το 1928, σε ηλικία μόλις 21 ετών, ανέλαβε να διευθύνει ένα νέο υποκατάστημα της Art Shokai στη Χαμαμάτσου. Παρά τις αρχικές δυσκολίες, το κατάστημα σύντομα άκμασε, φτάνοντας τους 30 υπαλλήλους μέχρι τη δεκαετία του 1930.
Η στροφή στη Βιομηχανία: Ελατήρια εμβόλων
Ο Σοϊτσίρο, κουρασμένος από τις επισκευές, αποφάσισε να γίνει κατασκευαστής. Παραιτήθηκε από την Art Shokai και ίδρυσε την Tokai Seiki Heavy Industry (1937), με στόχο την παραγωγή ελατηρίων εμβόλων.
Αρχικά, απέτυχε παταγωδώς. Από 50 έμβολα που υπέβαλε στην Toyota, μόλις τρία πληρούσαν τις προδιαγραφές. Αντί να παραιτηθεί, γράφτηκε σε βιομηχανικό ινστιτούτο για να βελτιώσει τις γνώσεις του στη μεταλλουργία. Χρειάστηκαν χρόνια μελέτης και δοκιμών μέχρι το 1939, όταν κατάφερε επιτέλους να κατασκευάσει ένα επιτυχημένο έμβολο.
Η εταιρεία του ευημέρησε, μέχρι που ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος την κατέστρεψε. Το 1944, η εταιρεία του χτυπήθηκε από βομβαρδισμό και το 1945 κατέρρευσε εντελώς λόγω σεισμού. Μετά το τέλος του πολέμου, ο Χόντα πούλησε τα εναπομείναντα περιουσιακά στοιχεία στην Toyota.
Η γέννηση της Honda Motor Company
Μετά τον πόλεμο, η Ιαπωνία ήταν σε κατάσταση οικονομικής κατάρρευσης. Η έλλειψη καυσίμων ήταν οξύτατη. Ο Σοϊτσίρο, μην μπορώντας να οδηγήσει το αυτοκίνητό του για να αγοράσει τρόφιμα, βρήκε έναν μικρό κινητήρα γεννήτριας του αυτοκρατορικού στρατού.
Η ιδέα ήταν απλή αλλά επαναστατική για την εποχή: να προσαρμόσει τον κινητήρα σε ένα ποδήλατο.
Το 1946, ίδρυσε το Honda Technical Research Institute. Μαζί με 12 υπαλλήλους, συναρμολόγησαν τα πρώτα μηχανοκίνητα ποδήλατα, τα οποία έγιναν άμεση επιτυχία λόγω της φτηνής μεταφοράς που προσέφεραν.
Το 1948, ιδρύθηκε επίσημα η Honda Motor Company. Το 1949 κυκλοφόρησε η πρώτη ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα, το Model D, το οποίο αντικαταστάθηκε από την Super Cub (1958), μια μοτοσυκλέτα που έγινε παγκόσμιο φαινόμενο.
Κατάκτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας
Αφού κατέκτησε τον κόσμο της μοτοσυκλέτας, ο Σοϊτσίρο Χόντα στράφηκε στο παιδικό του όνειρο: τα αυτοκίνητα.
Παρά τις προειδοποιήσεις ότι η ιαπωνική αγορά ήταν κορεσμένη (Toyota, Nissan), το 1963 κυκλοφόρησε το T360 mini-truck και το σπορ αυτοκίνητο S500.
Η πραγματική επιτυχία ήρθε με το Honda Civic (1972) και το Honda Accord. Το Civic έγινε παγκόσμιο best-seller λόγω:
- Εξαιρετικής οικονομίας καυσίμου εν μέσω της πετρελαϊκής κρίσης του 1970.
- Της τεχνολογίας CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) που μείωνε τη ρύπανση.
Ο Σοϊτσίρο Χόντα αποσύρθηκε από την εταιρεία το 1973. Πέθανε το 1991, αφήνοντας πίσω του μια εταιρεία που ξεκίνησε από το μηδέν και έγινε ένας από τους τρεις μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο.
"Κοιτάζοντας πίσω τη δουλειά μου, αισθάνομαι ότι δεν έκανα τίποτα άλλο παρά λάθη, σφάλματα και σοβαρές παραλείψεις. Αλλά είμαι περήφανος για τα επιτεύγματα. Αν και έκανα το ένα λάθος μετά το άλλο, τα λάθη και οι αποτυχίες μου δεν συνέβησαν ποτέ για τους ίδιους λόγους." - Σοϊτσίρο Χόντα
.jpg)