Και μιας το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά, σήμερα έχω να σας προτείνω ένα παιχνίδι για γονείς και μαθητές (ή και για δασκάλους) που μπορούν να παίξουν κατά τις ελεύθερες καλοκαιρινές ώρες στο σπίτι, στην παραλία, στις διακοπές. Σας παρουσιάζω τις unoπροπαίδειες! Είναι ένα παιχνίδι που φαντάστηκα και έφτιαξα την τελευταία εβδομάδα και συνδυάζει παιχνίδι και μαθηματικά μαζί. Το δοκίμασα με παιδιά και είδα ότι είναι ένας καλός τρόπος για επανάληψη της προπαίδειας ή εκμάθηση αυτής. Πέρα από την προπαίδεια, τα παιδιά σκέφτονται, προσπαθούν να επιλέξουν την καλύτερη λύση, ακολουθούν μία στρατηγική και φυσικά συνεργάζονται. Βασίζεται στο γνωστό παιχνίδι uno, που απ” ό,τι ξέρω αρέσει πολύ στα παιδιά. Το μόνο που χρειάζεται είναι να εκτυπώσετε το αρχείο, να κόψετε τις κάρτες (ακόμα καλύτερα να τις πλαστικοποιήσετε) και να παίξετε! Το αρχείο για τις unoπροπαίδειες θα το βρείτε εδώ. Πάμε τώρα όμως, να μάθουμε πώς παίζεται το παιχνίδι. Έχω κάνει κάποιες παραλλαγές και σας τις γράφω παρακάτω…
Οδηγίες χρήσης του παιχνιδιού
Οι κάρτες του παιχνιδιού είναι 112. Υπάρχουν 4 διαφορετικά χρώματα, το κόκκινο, το πορτοκαλί, το πράσινο και το μπλε. Για κάθε χρώμα υπάρχουν 28 κάρτες. Από αυτές, υπάρχουν 12 κάρτες με γινόμενα, 12 κάρτες με τα αποτελέσματά τους και 4 κάρτες με ενέργειες. Ας δούμε τις κάρτες με τις ενέργειες και τι σημαίνουν:
Σκοπός του παιχνιδιού είναι να τελειώσουν οι κάρτες ενός παίκτη. Όποιος παίκτης καταφέρει και μείνει χωρίς κάρτες είναι και ο νικητής. Όμως, για να του τελειώσουν οι κάρτες πρέπει να έχει κάνει τις σωστές πράξεις ή επιλογές.
Το παιχνίδι αυτό παίζεται μέχρι 10 παίκτες. Σε κάθε παίκτη μοιράζονται 7 κάρτες. Ο κάθε παίκτης φροντίζει να μην βλέπει κανένας τις κάρτες του. Όλες οι υπόλοιπες κάρτες συγκεντρώνονται σε ένα σημείο προς τα κάτω (το περιεχόμενο να μην είναι φανερό) και μία τυχαία κάρτα (γινομένου ή αποτελέσματος) από αυτές τοποθετείται φανερά στο κέντρο. Το παιχνίδι ξεκινά!
Τι επιτρέπεται να κάνει ο πρώτος παίκτης και οι υπόλοιποι στη συνέχεια.
Εάν η φανερή κάρτα, που βρίσκεται στο κέντρο, είναι:
• Αποτέλεσμα:
Τότε ο παίκτης ρίχνει ή το γινόμενο που δίνει το συγκεκριμένο αποτέλεσμα σε οποιοδήποτε χρώμα ή μια κάρτα με το ίδιο αποτέλεσμα ίδιου ή διαφορετικού χρώματος ή μία κάρτα ίδιου χρώματος με αυτή που βρίσκεται στο κέντρο αλλά με κανένα κοινό περιεχόμενο. Αν δεν έχει κανένα από τα παραπάνω, ρίχνει μία κάρτα – ενέργεια του ίδιου χρώματος εκτός από την ενέργεια – άλλαξε χρώμα (τη ρίχνει όποτε θέλει). Αν δεν έχει ούτε κάρτες – ενέργεια, παίρνει μία κάρτα από τον σωρό και προσπαθεί ξανά. Αν δεν ταιριάζει κάτι, πάει πάσο και παίζει ο επόμενος παίκτης.
παράδειγμα:
Η κάρτα στο κέντρο έχει τον αριθμό 12 και είναι κόκκινη. Ο παίκτης ρίχνει, εάν έχει, μία κάρτα με το γινόμενο 3 x 4 ή 2 x 6 κλπ, οποιουδήποτε χρώματος, ή μία κάρτα με τον αριθμό 12 σε οποιοδήποτε χρώμα. Εάν δεν έχει καμία από αυτές, ρίχνει μία κάρτα κόκκινου χρώματος και οποιουδήποτε περιεχομένου. Διαφορετικά, παίρνει μία κάρτα από τον σωρό. Αν δεν ταιριάζει κάτι, πάει πάσο και παίζει ο επόμενος παίκτης.
• Γινόμενο:
Τότε ο παίκτης ρίχνει ή το αποτέλεσμα που δίνει το συγκεκριμένο γινόμενο σε οποιοδήποτε χρώμα ή μια κάρτα με το ίδιο γινόμενο ίδιου ή διαφορετικού χρώματος ή μία κάρτα ίδιου χρώματος με αυτή που βρίσκεται στο κέντρο αλλά με κανένα κοινό περιεχόμενο. Αν δεν έχει κανένα από τα παραπάνω, ρίχνει μία κάρτα – ενέργεια του ίδιου χρώματος εκτός από την ενέργεια – άλλαξε χρώμα (τη ρίχνει όποτε θέλει). Αν δεν έχει ούτε κάρτες – ενέργεια, παίρνει μία κάρτα από τον σωρό και προσπαθεί ξανά. Αν δεν ταιριάζει κάτι, πάει πάσο και παίζει ο επόμενος παίκτης.
παράδειγμα:
Η κάρτα στο κέντρο έχει το γινόμενο 3 x 8 και είναι πράσινη. Ο παίκτης ρίχνει, εάν έχει, μία κάρτα με το αποτέλεσμα 24, οποιουδήποτε χρώματος, ή μία κάρτα με γινόμενο που έχει ίδιο αποτέλεσμα σε οποιοδήποτε χρώμα, δηλαδή 6 x 4 . Εάν δεν έχει καμία από αυτές ή μία κάρτα – ενέργεια ίδιου χρώματος, ρίχνει μία κάρτα πράσινου χρώματος και οποιουδήποτε περιεχομένου. Διαφορετικά, παίρνει μία κάρτα από τον σωρό. Αν δεν ταιριάζει κάτι, πάει πάσο και παίζει ο επόμενος παίκτης. Νικητής είναι ο πρώτος παίκτης που θα μείνει χωρίς κάρτες. Αν οι κάρτες του σωρού τελειώσουν και δεν ταιριάζει κανένας συνδυασμός με τις κάρτες που έχουν ήδη οι παίκτες, τότε κερδίζει ο παίκτης με τις λιγότερες κάρτες.
Μπέσιου Χριστίνα
Δείτε επίσης: Μαθαίνω την προπαίδεια τραγουδώντας
Δείτε επίσης: Συμβουλές διδασκαλίας για προπαίδεια
Δείτε επίσης: Συμβουλές διδασκαλίας για πολλαπλασιασμό
Βρείτε περισσότερα εκπαιδευτικά παιχνίδια εδώ.
Βρείτε εκπαιδευτικές ασκήσεις online εδώ.