Διανύουμε περίοδο καλοκαιρινών διακοπών, όμως αρκετοί είναι οι γονείς που διερωτώνται ποια είναι η πιο κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσουν οι μικροί μαθητές την εκμάθηση μίας ξένης γλώσσας όπως της Αγγλικής ή της Γαλλικής. Οι μαθητές της Α’ και της Β’ τάξης του δημοτικού σχολείου μπορούν να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα σπουδών το οποίο όμως για να είναι αποτελεσματικό, θα πρέπει να λαμβάνει σοβαρά υπόψη τα ακόλουθα που προτείνει η Φωτοπούλου Ειρήνη – Ζωή Ψυχολόγος, Καθηγήτρια Αγγλικής & Γαλλικής Γλώσσας.
Τα παιδιά χρειάζονται σαφή μηνύματα για να καταλάβουν και να ανταποκριθούν. Τα μικρά παιδιά καταλαβαίνουν άμεσα ό, τι έχει σχέση με τις εμπειρίες και με τον κόσμο τους, που όμως είναι περιορισμένος. Αυτό σημαίνει ότι ο/η εκπαιδευτικός πρέπει να αξιολογεί τις δραστηριότητες που επιλέγει από την οπτική των μαθητών. Η πρώτη ερώτηση που θέτουμε είναι εάν οι μαθητές της Α’ και της Β’ τάξης του δημοτικού σχολείου είναι εξοικειωμένοι με το θέμα και το είδος της δραστηριότητας που επιλέγουμε, ώστε να έχει νόημα η γλώσσα με την οποία λεκτικοποιείται η πράξη.
Τα παιδιά χρειάζονται χώρο και χρόνο για να μάθουν τη γλώσσα.
Τα παιδιά μαθαίνουν τη γλώσσα χρησιμοποιώντας την μέσα από την πράξη και το παιχνίδι. Δραστηριότητες όπως τα ποιηματάκια, τα τραγουδάκια, οι ιστορίες και τα παραμύθια είναι πλούσιες πηγές γλώσσας και νοημάτων οικείων στα παιδιά.
Δε μαθαίνουν όλα τα παιδιά με τον ίδιο τρόπο. Κάθε μαθητής έχει διαφορετικές εμπειρίες, ικανότητες, δεξιότητες και ενδιαφέροντα. Μερικά παιδιά κατανοούν κάτι καλύτερα βλέποντάς το, άλλα παιδιά μόνο όταν το αγγίξουν ή κάνουν κάτι με αυτό.
Τα παιδιά μαθαίνουν ακούγοντας και παίζοντας με τη γλώσσα. Για τους μικρούς μαθητές, ο προφορικός λόγος αποτελεί εργαλείο για την επαφή τους με την ξένη γλώσσα. Την ξένη γλώσσα την ακούνε, την επεξεργάζονται, την επαναλαμβάνουν, μιμούνται τον τονισμό, την προφορά, τις εκφράσεις του προσώπου με μεγάλη ευκολία. Επίσης, τα παιδιά νιώθουν μεγάλη ικανοποίηση όταν αναγνωρίζουν λέξεις και φράσεις κατά την αφήγηση μίας ιστορίας.
Οι μικροί μαθητές χρειάζεται να ακούν την ελληνική γλώσσα στην ξενόγλωσση τάξη. Ο / η εκπαιδευτικός με τη χρήση της Ελληνικής Γλώσσας μπορεί να δώσει οδηγίες για το πώς τα παιδιά θα κάνουν μία άσκηση, να εξηγήσει τους κανόνες για να παίξουν ένα παιχνίδι, να κάνει περίληψη μίας ιστοριούλας ή ενός τραγουδιού και τέλος να εξηγήσει τι σημαίνουν κάποιες λέξεις ή φράσεις.
Οι μαθητές της Α’ και της Β’ δημοτικού αγαπούν να πειραματίζονται με νέες γνώσεις όταν αυτές τους δίνονται με ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο. Επομένως, είναι βέβαιο ότι θα αγαπήσουν την ξένη γλώσσα που θα είναι παιχνίδι, παραμύθι, κουκλοθέατρο, ζωγραφική, κίνηση, τραγούδι και όχι γραμματική, αντιγραφή, ορθογραφία και αποστήθιση λέξεων.
Περισσότερα θέματα για τις ξένες γλώσσες εδώ.