– Από την Α’ δημοτικού, δείξτε στο παιδί σας πως θα οργανώνει το διάβασμα του.
– Οργανώστε κατάλληλα το χώρο που διαβάζει.
– Ορίστε μια συγκεκριμένη ώρα που θα ξεκινά το διάβασμα.
– Αποφύγετε την τηλεόραση πριν το διάβασμα- αποσυντονίζει τα παιδιά.
– Επιβραβεύστε την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα.
– Μάθετε στο παιδί να βρίσκει τα κεντρικά σημεία του μαθήματος. π.χ. στην Ιστορία να σημειώνει κάποιες λέξεις – κλειδιά.
– Η μελέτη να είναι αποδοτική και όχι κουραστική.
– Ελέγχετε κάθε 15 λεπτά περίπου την πρόοδο του παιδιού στο διάβασμα, ειδικά όταν το παιδί είναι μικρό ή αν έχει μαθησιακές δυσκολίες.
– Φροντίστε να κάνει διαλείμματα, κάθε μισή ώρα περίπου.
– Βρείτε κίνητρο να ολοκληρώνει γρήγορα το διάβασμα π.χ. μια βόλτα, ένα παιχνίδι.
– Αν δεν γνωρίζει την απάντηση κάποιας άσκησης (στα μαθηματικά συνήθως συμβαίνει πιο συχνά) προσπαθήστε να την εξηγήσετε. Αν και πάλι δεν καταλαβαίνει, πείτε του να πει στον εκπαιδευτικό ότι δεν μπορεί να τη λύσει. Το να αντιγράψει μια άσκηση χωρίς να την καταλαβαίνει δεν έχει κανένα νόημα!
– Κατανοήστε και συμπαρασταθείτε στο παιδί σας αν είναι κουρασμένο ή απογοητευμένο, ενθαρρύνοντας το και βοηθώντας το να ξεμπλοκάρει!
– Δείξτε στο παιδί πως θα φτιάχνει την τσάντα του και δώστε του υπευθυνότητα για αυτό. ” Η μαμά μου δεν μου έβαλε το τετράδιο της φυσικής στην τσάντα”….! Πόσο άσχημο ακούγεται όταν το παιδί το λέει στη δασκάλα!!
– Καλό είναι να ξεκινάει το διάβασμα των πιο δύσκολων μαθημάτων πρώτα.
– Διδάξτε το παιδί πάντα να ελέγχει αυτά που γράφει.
– Χρησιμοποιήστε κλεψύδρα ή χρονόμετρο. Βοηθούν το παιδί να κάνει τις εργασίες πιο γρήγορα και να έχει την αίσθηση του χρόνου.
Τι να μην κάνετε:
– Μην κάθεστε από πάνω του, ούτε δίπλα του όταν διαβάζει. Αφήστε το μόνο του στο δωμάτιο του και να πάτε μόνο αν ζητήσει την βοήθεια σας
– Μην διαβάζετε εσείς τις εκφωνήσεις των ασκήσεων, έτσι δεν θα μάθει να κατανοεί το ζητούμενο των ασκήσεων.
– Μην διαβάζετε εσείς το μάθημα του παιδιού για να το μάθει, αφήστε το να διαβάσει μόνο του!
– Μην δίνετε έτοιμες τις απαντήσεις. Καλύτερα η εργασία του να είναι μέτρια αλλά να είναι δική του παρά άριστη και να είναι δική σας!
– Μην δίνετε υπερβολική αξία στους βαθμούς -είναι αρκετά υποκειμενικοί.
– Μην συγκρίνετε την απόδοση του παιδιού σας με άλλα.
– Μην χάνετε την ψυχραιμία σας! Οι φωνές δεν ωφελούν, αντίθετα δημιουργούν μια κακή συνήθεια που χαλάει τη διάθεση όλων στο σπίτι.
– Μην χρησιμοποιείτε ποτέ φράσεις όπως «είσαι ηλίθιος και δεν καταλαβαίνεις» και άλλα παρόμοια και εντελώς απαράδεκτα. Αν ένα παιδί ακούει συνέχεια ότι είναι χαζό, στο τέλος θα το πιστέψει και θα συμπεριφέρεται ανάλογα!
– Μην χρησιμοποιείτε λεκτική ή σωματική βία, για κανέναν λόγο, πόσο μάλλον για το διάβασμα – Μην φτιάχνετε εσείς την σχολική του τσάντα γιατί θα βρεθείτε να το κάνετε αυτό μέχρι και στο Γυμνάσιο
– Όταν εξετάζετε το παιδί σε ένα μάθημα, μην περιμένετε να σας το πει παπαγαλία. Κάντε μικρές ερωτήσεις και να δίνετε χρόνο στο παιδί να σκεφτεί για να απαντήσει.
– Μην λέτε στο παιδί «άντε ξεκίνα επιτέλους, διάβασε, γράψε» κ.λπ. Χρησιμοποιήστε θετικές προτάσεις όπως «έλα να διαβάσεις τώρα που είσαι ξεκούραστος» ή «όσο πιο γρήγορα διαβάσεις τόσο περισσότερο χρόνο θα έχεις να παίξεις».
– Μην μεταδίδετε δικές σας ανησυχίες στο παιδί.
– Μην κάνετε το παιδί σας να φοβάται την αποτυχία. Όλοι κάποια στιγμή θα πρέπει να αντιμετωπίσουν έναν κακό βαθμό ή μια κακή απόδοση σε ένα διαγώνισμα.
Σοφία Τσιντσικλόγλου, Ειδική Παιδαγωγός
Περισσότερες εκπαιδευτικές συμβουλές εδώ.