Η δυσαναγνωσία, δηλαδή η αδυναμία να διαβάσω άνετα, με ροή και ρυθμό αλλά και να κατανοήσω τα ήδη διαβασμένα, είναι ένα χαρακτηριστικό που συνοδεύει τα δυσλεξικά και τα παιδιά με άλλες μαθησιακές δυσκολίες και συχνά επιμένει στο χρόνο. Έτσι, ένα παιδί με γενικά καλή επίδοση στο σχολείο μπορεί να εμφανίζεται ως ένας πολύ κακός αναγνώστης. Τα αίτια, αν και δεν έχουν διευκρινιστεί, έχουν να κάνουν με την ξεχωριστή νευροανατομία του εγκεφάλου που δυσκολεύεται στην αποκωδικοποίηση των γραφημικών συμβόλων και των γλωσσικών πληροφοριών.
Ασκήσεις που βοηθούν στη βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας δίνονται σε μεγάλη ποικιλία σε παιδιά που δυσκολεύονται. Η παρακάτω άσκηση, το parking, εφαρμόστηκε σε ένα παιδί Β’ Δημοτικού με έντονα προβλήματα στην ανάγνωση που είχε ως ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα αυτοκίνητα.
Υλικά: χαρτόνι, μαρκαδόροι, αυτοκινητάκι
Άσκηση: Φτιάχνουμε στο χαρτόνι την κάτοψη από ένα parking με τις θέσεις γύρω γύρω. Μέσα σε κάθε θέση γράφουμε λέξεις, σύμφωνα με αυτό που θέλουμε κάθε φορά να δουλέψουμε με το παιδί.
Υπάρχει ένα σημείο εκκίνησης, από όπου θα ξεκινά κάθε φορά και σε αυτό θα καταλήγει.
Προτρέπουμε να «παρκάρει» το αυτοκίνητο στη λέξη που θα ακούσει.
Στην προκειμένη περίπτωση ξεκινήσαμε με λέξεις δισύλλαβες, τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες και με τη μορφή σύμφωνο-φωνήεν. Έπειτα, τις γράψαμε στο φύλλο βελτίωσης γραφής και στο τέλος με κάποιες από αυτές δημιούργησε προτάσεις.
Μπορούν να υπάρξουν πολλές παραλλαγές της άσκησης:
– να συμπεριλάβουμε λέξεις από όλες τις μορφές πχ. δισύλλαβες κτλ.
– να ζητάμε να αναγνωρίσει και να παρκάρει σε μια κατηγορία λέξεων π.χ. στα ρήματα, επίθετα, ουσιαστικά, επιρρήματα κτλ.
– να παρκάρει σε περισσότερες από μία λέξεις της επιλογής του και να φτιάχνει με αυτές προτάσεις
– να παρκάρει σε άκλιτες λέξεις
– να παρκάρει μόνο σε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο σε διάφορα ρήματα π.χ. ζεσταίνεσαι, τρέχεις κτλ.
– να ξεχωρίσει την Ενεργητική ή Παθητική φωνή
– να αναγνωρίσει και να παρκάρει σε συγκεκριμένο χρόνο ρημάτων π.χ. Αόριστο
– να ζητάμε να αναγνωρίσει και να παρκάρει σε μια κατηγορία λέξεων π.χ. στα ρήματα, επίθετα, ουσιαστικά, επιρρήματα κτλ.
– να παρκάρει σε περισσότερες από μία λέξεις της επιλογής του και να φτιάχνει με αυτές προτάσεις
– να παρκάρει σε άκλιτες λέξεις
– να παρκάρει μόνο σε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο σε διάφορα ρήματα π.χ. ζεσταίνεσαι, τρέχεις κτλ.
– να ξεχωρίσει την Ενεργητική ή Παθητική φωνή
– να αναγνωρίσει και να παρκάρει σε συγκεκριμένο χρόνο ρημάτων π.χ. Αόριστο
Tip: Χρησιμοποιήστε την άσκηση σε μεγάλο τραπέζι ή στο πάτωμα για να μπορεί το παιδί να κινείται άνετα και πραγματικά να γίνει η άσκηση ένα κιναισθητικό παιχνίδι. Το παιχνίδι αυτό είναι το ίδιο διασκεδαστικό και σε κορίτσια.
Απευθύνεται: Σε παιδιά σχολικής ηλικίας με δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται μια κιναισθητική προσέγγιση της μάθησης, αλλά και σε όλα τα παιδιά σαν μια δημιουργική παιδαγωγική άσκηση. Εφαρμόζεται από θεραπευτές, εκπαιδευτικούς, γονείς.
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
http://dyslexiaathome.blogspot.gr/
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
http://dyslexiaathome.blogspot.gr/