Διάλογος - Έκθεση Α' Λυκείου - Κριτήριο αξιολόγησης με απαντήσεις

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
2


Η αξία του διαλόγου 

Ο διάλογος ως κανόνας ζωής γεννήθηκε στον τόπο αυτόν που ζούμε . Και δεν εξυπονοούμε μονάχα το φιλοσοφικό διάλογο , που στα πλατωνικά έργα δοξάστηκε αναζητώντας την ύψιστη αλήθεια . Εννοούμε και τον απλό , καθημερινό διάλογο , αυτόν που προϋποθέτει δύο ακρογωνιαίες , αμετάκλητες για τον πολιτισμό , αξίες της ζωής: πρώτο την ύπαρξη του Άλλου με τον οποίο ο άνθρωπος μπορεί να συνάψει διάλογο , να συνομιλήσει , και δεύτερο , τη σταθερή παρουσία της ελευθερίας , που δίνει πνευματική αξία στο διάλογο . 

Πλαστήκαμε για να μην είμαστε μοναχοί .Για τούτο η καρδιά μας ασταμάτητα διψά για τους άλλους .Χωρίς το διάλογο των υπάρξεών μας η ζωή φαίνεται αδειανή , ερημωμένη , αδικαιολόγητη .Ζούμε και πλησιάζουμε τους άλλους χρησιμοποιώντας αυτό το μέγιστο δώρημα που αποθέωσαν οι αρχαίοι Έλληνες : το διάλογο .Αν δεν είχαμε φωνή, αν δεν ξέραμε να μιλάμε , και μάλιστα την ίδια γλώσσα , αν δε χρησιμοποιούσαμε τις λέξεις με την ίδια έννοια , τότε δε θα μπορούσαμε τελικά να κερδίσουμε τους άλλους και να αναπτύξουμε δεσμούς φιλίας και αγάπης . 

Ο Άλλος , λοιπόν , μας είναι απαραίτητος , γιατί ολοκληρώνει τον εαυτό μας , ολοκληρώνει το βίο μας και κάνει να βλαστήσει στον κόσμο μας ο διάλογος. Ο διάλογος δεν είναι μονάχα ανταλλαγή σκέψεων .Είναι και ανταλλαγή καρδιών .Αυτό είναι το μεγάλο μυστικό της ανθρώπινης ζωής . 

Χρειαζόμαστε τον Άλλο προκειμένου να αναπτυχθεί στη ζωή μας ο διάλογος .Αλλά τον χρειαζόμαστε ελεύθερο , αδέσμευτο , άνθρωπο αυτεξούσιο κι ακέραιο , που θα ΄ρθει να συναντήσει εμάς , αν είμαστε αυτεξούσιοι κι ακέραιοι στην ανθρωπιά μας .Διάλογος ανάμεσα σε σκλάβους δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθεί , παρά μονάχα για να θρέψει τον καημό της ελευθερίας . 

Ο διάλογος ο αληθινός είναι έργο της ελευθερίας , έργο γενναίο , ειλικρινέστατο και μέσα από αυτό το θαυμαστό ηθικό κλίμα ξεπήδησε στον ευλογημένο αυτόν τόπο που ζούμε ένα παράδοξο , σπανιότατο γλωσσικό φαινόμενο , ο δυϊκός αριθμός στη γραμματική .Εκτός από τη γλωσσική του αξία , ο δυϊκός αριθμός έχει και βαθιά ηθική αξία : φανερώνει το ελεύθερο κι αρμονικό συνταίριασμα δυο ανθρώπινων υπάρξεων τη λαχτάρα τους να αλληλογνωριστούν , να αλληλοφωτιστούν , να γεμίσουν τη μοναξιά τους , να ευρύνουν την καρδιά και τη ζωή τους ολόκληρη , να δημιουργήσουν πολιτισμό . Ο πολιτισμός αρχίζει από τη βεβαίωση του Εγώ και του Συ , από τη συνειδητοποίηση ότι υπάρχουμε εμείς , αλλά υπάρχει και ο άλλος , ο πλαϊνός μας .Χωρίς αυτόν τον Άλλο και η ζωή μας και η πλάση ολόκληρη θα ήταν μια τρομερή ερημιά . 

Εκείνοι που παίρνουν την ευθύνη-ευθύνη βαριά και κρίσιμη- να εξωτερικεύουν γράφοντας τους στοχασμούς και τα συναισθήματά τους ξέρουν πολύ καλά τι μεγάλη σημασία έχει για την ανθρώπινη ζωή , και την προσωπική και την κοινωνική , ο διάλογος .Ξέρουν ακόμη καλύτερα πως αυτός ο διάλογος , ως κατάκτηση του ελεύθερου και επομένως πολιτισμένου ανθρώπου , βρίσκεται σήμερα σε κίνδυνο .Γιατί αυτός ο ίδιος πολιτισμός βρίσκεται σε μεγάλη κρίση .Ίσως αυτό να μας φαίνεται παράδοξο .Ζούμε σ΄έναν κόσμο όπου η τεχνική με τα επιτεύγματά της θριαμβεύει , όπου η καθημερινή ζωή , τουλάχιστο στις εξωτερικές της συνθήκες , γίνεται όλο και πιο εύκολη , σ΄έναν κόσμο που προοδεύει με μεγάλες δρασκελιές που πάει να κατακτήσει το διάστημα . 

Αλλά ο πολιτισμός είναι μια ζωντανή πραγματικότητα του εσωτερικού ανθρώπου , της ψυχής του , είναι ακόμα μια κατάσταση δυναμική της καρδιάς του , ένας γενικός ηθικός τόνος στο βίο του ολόκληρο .Είναι γέννημα διαλόγου . 

 Κώστας Ε. Τσιρόπουλος

Ασκήσεις

1) Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις (μονάδες 25) 

2α) Ποιες είναι , κατά το συγγραφέα , οι δύο αξίες της ζωής που προϋποθέτει ο καθημερινός διάλογος ; (μονάδες 4) 
β) Με ποιο επιχείρημα , στην έκτη παράγραφο του κειμένου , υποστηρίζει ο συγγραφέας την άποψή του ότι ο διάλογος σήμερα βρίσκεται σε κίνδυνο ; (μονάδες 6) 

3) Να βρείτε στο κείμενο διαρθρωτικές λέξεις που δηλώνουν αντίθεση , συμπέρασμα , προσθήκη , προϋπόθεση .(μία για κάθε περίπτωση) (μονάδες 4)

4) Να επισημάνετε τέσσερις λέξεις ή φράσεις του κειμένου με ποιητικη χρήση της γλώσσας .Να αποδώσετε 2 από αυτές στην αναφορική χρήση της γλώσσας . (μονάδες 6) 

5α) Να βρείτε συνώνυμα των λέξεων : συνομιλώ , ασταμάτητα , αυτεξούσιοι, φανερώνω , ξέρουν . (μονάδες 10) 
 β) Να βρείτε αντώνυμα των λέξεων : γεννήθηκε , αλήθεια , απλός , ελευθερία , εξωτερικεύω (μονάδες 5) 

Θέμα έκθεσης Διάλογος ανάμεσα σε σκλάβους δεν είναι δυνατό ν’ αναπτυχθεί , παρά μονάχα για να θρέψει τον καημό της ελευθερίας . α. Ποιες είναι οι ωφέλειες ενός γόνιμου διαλόγου ; β. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή του ; (μονάδες 40)

Απαντήσεις

Α. Ο συγγραφέας του κειμένου αναφέρεται στην αξία του διαλόγου στη σχέση μας με τον άλλο άνθρωπο .Θεωρεί ότι για την ύπαρξή του είναι αναγκαίες δύο προϋποθέσεις η παρουσία του Άλλου και η ελευθερία , καθώς μέσω αυτού οι άνθρωποι όχι μόνο επικοινωνούν αλλά και εκφράζουν συναισθήματα .Ωστόσο , τονίζει ότι ο διάλογος ανάμεσα σε ανελεύθερους δεν υφίσταται γιατί ο πραγματικός διάλογος ηθικοποιεί , εξευγενίζει , εκπολιτίζει .Τέλος υποστηρίζει ότι ο διάλογος βρίσκεται σε κρίση καθώς και ο πολιτισμός που είναι γέννημα του διαλόγου κινδυνεύει . 

2.α) Οι δύο αξίες της ζωής που , κατά το συγγραφέα , προϋποθέτει ο καθημερινός διάλογος είναι η ύπαρξη του Άλλου και η σταθερή παρουσία της ελευθερίας . 
β) Ο συγγραφέας υποστηρίζει την άποψή του ότι ο διάλογος βρίσκεται σε κρίση με το επιχείρημα ότι και ο πολιτισμός , που είναι γέννημα του διαλόγου , βρίσκεται σε κρίση . 

3. αντίθεση : Αλλά (§ 7) συμπέρασμα : λοιπόν (§3) προσθήκη : ακόμη (§ 6) προϋπόθεση : αν (§2) 

4. - Η καρδιά μας ασταμάτητα διψά για τους άλλους(=νιώθει έντονη επιθυμία για τους άλλους) - Σ΄ έναν κόσμο που προοδεύει με μεγάλες δρασκελιές (= σ΄ έναν κόσμο που προοδεύει πολύ γρήγορα) - να βλαστήσει ……ο διάλογος - να θρέψει τον καημό της ελευθερίας . 

5.α) συνομιλώ =συζητώ ασταμάτητα =αδιάκοπα αυτεξούσιοι =ανεξάρτητοι , ελεύθεροι φανερώνω =δηλώνω , δείχνω ξέρουν =γνωρίζουν .
β) γεννήθηκε ≠ πέθανε αλήθεια ≠ ψεύδος απλός ≠ σύνθετος ελευθερία ≠ σκλαβιά , υποδούλωση εξωτερικεύω ≠ εσωτερικεύω 

Έκθεση

Πρόλογος 

Κύριο Θέμα 

 Αξία διαλόγου 

α.→Επικοινωνούν μεταξύ τους οι άνθρωποι → Διαδίδονται γνώσεις και ιδέες → Περιγράφονται και αναλύονται η ομορφιά , οι αξίες και τα χρέη της ζωής . → Προοδεύει η επιστήμη → Αποκαλύπτεται η αλήθεια → Πνευματική και γλωσσική καλλιέργεια → Καταγγέλονται και αποτρέπονται οι αυθαιρεσίες και η βία → Ενισχύεται το δημοκρατικό πολίτευμα . «Ο διάλογος είναι απαρχή και ουσία της δημοκρατίας , και όσοι είναι απόλυτοι βέβαιοι για τις γνώμες τους δεν κάνουν για τη δημοκρατία» . (Ε. Παπανούτσος) → Συμφιλίωση , συναίνεση , ανεκτικότητα , πειθώ , άρση με ειρηνικό τρόπο των παρεξηγήσεων των διαφορών και των αντιθέσεων . → Λαμβάνονται σωστές αποφάσεις . → Επιλύονται προβλήματα . Προϋποθέσεις για την επιτυχή έκβαση ενός διαλόγου 

β.→ Από τη δυνατότητα όλων των συνομιλητών να εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους , από το δικαίωμα , δηλαδή της ισηγορίας και της παρρησίας . → Από το σεβασμό προς το συνομιλητή και τις προσωπικές του απόψεις , από την ειλικρίνεια , την εντιμότητα , τη διαλλακτικότητα, την καλοπροαίρετη διάθεση και την ευγένεια των συνομιλητών . → Από την έλλειψη προκατάληψης και μισαλλοδοξίας . → Από τις γνώσεις , την πνευματική κατάρτιση , την ευστροφία και την οξύνοια των διαλεγομένων . → Από την ευχέρεια των συνομιλητών να εκφράζουν τις απόψεις τους με τρόπο ακριβή , σαφή , περιεκτικό , καίριο (ετοιμολογία) και εύστοχο . → Από τη σφαιρική θεώρηση και την ενδελεχή έρευνα του θέματος που συζητιέται . → Από την τεκμηρίωση των απόψεων που εκφράζονται , τα επιχειρήματα που προβάλλονται → Από την οργάνωσή του , την οικονομία του χρόνου , την τήρηση της τάξης , της σειράς λόγου .

Επίλογος

Περισσότερο πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.


Δημοσίευση σχολίου

2Σχόλια
  1. καλο θα ηταν να ειχατε και τους πλαγιοτιλους του κειμενου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 《Ο διάλογος δεν είναι μονάχα ανταλλαγή σκέψεων. Είναι και ανταλλαγή καρδιών 》
    Θα ήταν καλό να σχολιάσετε και αυτή την άποψη του συγγραφρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
Δημοσίευση σχολίου