1η ενότητα
1.
Υπογραμμίζω κάθε φορά το σωστό:
Οι άνθρωποι οργανώθηκαν σε κοινότητες
για να
1) Νιώθουν
πιο ασφαλείς
2) Αγοράζουν
και να πουλούν τα προϊόντα τους
Λύνουμε
καλύτερα τα προβλήματα όταν:
1) Προσπαθεί
ο καθένας μόνος του
2) Προσπαθούμε
όλοι μαζί
Για
οποιοδήποτε πρόβλημα:
1) Δε
πρέπει να μας ενδιαφέρει
2) Πρέπει
να μας ενδιαφέρει
Στην
τάξη:
1) Σεβόμαστε
τη γνώμη του συμμαθητή μας έστω και αν διαφωνούμε μ’ αυτά που λέει.
2) Σεβόμαστε
τη γνώμη του συμμαθητή μας μόνο αν συμφωνούμε με ό,τι λέει.
Στο
χωριό ή την πόλη που ζούμε:
1) Ακολουθούμε
όλους τους κανόνες που υπάρχουν
2) Ακολουθούμε
μόνο όσους κανόνες μας αρέσουν
2.
Γράφω μερικούς κανόνες που υπάρχουν στο
σχολείο μου:
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
3.
Γράφω μερικούς κανόνες που τηρώ στην
καθημερινή μου ζωή:
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
4.
Γράψε μερικά προβλήματα του χωριού που
θα έλεγες στο Δήμαρχο:
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
5.
Γράψε μερικές υπηρεσίες που μας
προσφέρει ο Δήμος.
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
6.
Συμπληρώνω τα κενά:
Ο Δήμος που κατοικώ
λέγεται …………….. ……………………….. …………………………………… .
Όπως κάθε Δήμος στην
Ελλάδα, έτσι και ο δικός μας διοικείται από το
…………………….. και το
…………………………… ……………………………….. .
Αυτοί είναι υπεύθυνοι για τα
……………………….. του Δήμου.
Για να γίνει κάποιος
……………………….. πρέπει πρώτα να γίνουν
…………………. .
Οι …………………… γίνονται
κάθε ……. χρόνια. Ο κάθε δημότης μπορεί
να βάλει ……………………….
για να εκλεγεί
………………………. ή …………………… ………………………. .
Είναι υποχρεωτικό να
ψηφίσουν όλοι όσοι είναι πάνω από
……. ετών.
……………………….. εκλέγεται εκείνος που θα συγκεντρώσει τις
περισσότερες …………… από τους
δημότες.
Η ψηφοφορία είναι ……………………, δηλαδή ο ένας δεν ξέρει τι ψηφίζει
ο άλλος.
Επίσης για να λύσουμε
τα προβλήματά μας μπορούμε να γίνουμε
μέλη σε κάποιο ………………. η σε μια
…………………....
7.
Να ενώσεις ό,τι ταιριάζει:
εκλογές
|
|
|
Βοηθάμε ο ένας τον άλλο
|
δημότες
|
|
|
Ότι πρέπει να γίνει
|
κανόνες
|
|
|
Οι κάτοικοι ενός δήμου
|
ψηφοδέλτιο
|
|
|
Η διαδικασία για αναδειχτούν αυτοί που
διοικούν ένα δήμο
|
ανάγκες
|
|
|
Απαραίτητοι για τη σωστή συνύπαρξη των
ανθρώπων σε μια κοινωνία
|
συνεργασία
|
|
|
Κατάλογοι με τα ονόματα των υποψηφίων σε ένα δήμο
|
εθελοντισμός
|
|
|
Μαζί με το δημοτικό συμβούλιο διοικεί
το δήμο
|
δήμαρχος
|
|
|
Συνεννοούμαστε μεταξύ μας
|
υπηρεσίες
|
|
|
Βοηθάμε με τις πράξεις μας τους
συνανθρώπους μας ή κάνουμε κάτι καλό για τη φύση και το περιβάλλον
|
επικοινωνία
|
|
|
Καθαριότητα, ΚΑΠΗ, Βοήθεια στο σπίτι
|
8.
Περιγράφω με λίγα λόγια τη διαδικασία των εκλογών:
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………
2η ενότητα
1. Σημειώνω Σωστό ή Λάθος για την κάθε πρόταση:
v Η μεγαλύτερη έκταση της πατρίδας μας είναι πεδινή.
v Οι κάτοικοι των ορεινών είναι κυρίως γεωργοί.
v Στους παραθαλάσσιους τόπους κάνει πολύ κρύο.
v Τα βουνά τα συμβολίζουμε με κίτρινο χρώμα.
v Τους χάρτες τους σχεδιάζουμε από κάτω.
v Τα βουνά τα λέμε και όρη .
2. Συμπληρώνω τα κενά των προτάσεων:
α. Οι κάτοικοι των ορεινών χωριών
ασχολούνται κυρίως με την……………………………………και την……………………………………………………. .
β. Το ………………………………………………… τα νησιά μας τα επισκέπτονται
πολλοί ………………………………………………….
γ. Τα ποτάμια τα συμβολίζουμε με ……………………………………………
χρώμα.
δ. Τα χωριά και οι
πόλεις της πατρίδας μας είναι χτισμένα σε …………………………………………
, …………………………………… , και …………………………………
τόπους.
3. Κύκλωσε
τη σωστή απάντηση:
Ø
Μια
πεδινή έκταση πάνω στα βουνά λέγεται:
|
|||
|
α.
πεδιάδα
|
Β. κοιλάδα
|
γ.
οροπέδιο
|
|
|||
Ø
Εκεί
που χύνει τα νερά το ποτάμι στη θάλασσα λέγεται:
|
|||
|
α.
συμβολή ποταμού
|
β. εκβολή ποταμού
|
γ.
κοίτη ποταμού
|
|
|||
Ø
Πρόποδες
ονομάζουμε:
|
|||
|
α.
την κορυφή του βουνού
|
β.
σειρά από βουνά
|
γ.
τα πόδια του βουνού
|
|
|||
Ø
Ένα
ίσιο μέρος γης χωρίς εμπόδια λέγεται:
|
|||
|
α.
οροσειρά
|
β.
οροπέδιο
|
γ.
πεδιάδα
|
|
|
|
|
4. Αντιστοιχίζω:
κόλπος
|
•
|
|
•
|
Μια
μικρή πεδιάδα, που γύρω γύρω έχει βουνά.
|
ακρωτήριο
|
●
|
|
●
|
Η
άκρη της χερσονήσου.
|
χερσόνησος
|
●
|
|
●
|
Τμήμα
της θάλασσας που μπαίνει στη στεριά.
|
λεκανοπέδιο
|
●
|
|
●
|
Μεγάλο
κομμάτι ξηράς που μπαίνει στη θάλασσα και βρέχεται από αυτήν από τα τρία μέρη
του.
|
σκόπελος
|
●
|
|
●
|
Βράχος
μέσα στη θάλασσα που δεν φαίνεται σχεδόν καθόλου.
|
ύφαλος
|
●
|
|
●
|
Βράχος
μέσα στη θάλασσα που φαίνεται μόνο η κορυφή του.
|
5. Γράψε
με λίγα λόγια τι σημαίνουν:
Ισθμός:......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Λιμάνι:........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Νησί:.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Πορθμός:..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3η ενότητ
1.
Από
το βασικό λεξιλόγιο της 3ης ενότητας να εξηγήσετε τι σημαίνουν οι
παρακάτω όροι:(30 βαθμοί)
Ø Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας :
………………………………………… ……………………………….……………………………….
….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Ø Σχολικός τροχονόμος :
………………………………………….………………………………………………………………………………
..……...…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ø Μετρό : …………………………………………
…………………………………………………………… .………………………… ……………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ø Διάβαση πεζών : …………………………………………
………………………………………………………………………………………… .……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ø Μέσα συγκοινωνίας : …………………………………………
………………………………………………………………………………….. .…………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ø Μέσα μεταφοράς : …………………………………………
…………………………………………………………… .…………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.
Ποιες
είναι οι τρεις ομάδες στις οποίες χωρίζουμε τα μέσα συγκοινωνίας και
μεταφοράς ; (9 βαθμοί)………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3.
Να
γράψετε δύο λόγους για τους οποίους είναι αναγκαία τα μέσα συγκοινωνίας
και μεταφοράς.
(10
βαθμοί) …………………………………………………………… …………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Γιατί χρειάζονται τα σήματα Οδικής
Κυκλοφορίας ; (10 βαθμοί) ………………………………………………………… .……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Na γράψετε τρία μέσα συγκοινωνίας για
κοντινές αποστάσεις και τρία για μακρινές. (18 βαθμοί)
κοντινές
: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
μακρινές
: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6.
6. Na γράψετε τρία σύγχρονα μέσα συγκοινωνίας
και τρία παλαιά. (=Δεν υπάρχουν πια). (18 βαθμοί)
σύγχρονα
: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
παλαιά
: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7. Να
γράψετε δύο προβλήματα που δημιουργούν τα μέσα συγκοινωνίας και
μεταφοράς. (5 βαθμοί)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
|
4η ενότητα
1. α. Να γράψετε 8 κατοικίδια ζώα :……………………………………………………………………………………………………….
………...……………….…..…………
………………………………………………………………………………………………………..( 8 βαθμοί)
β. Διαλέξτε δύο από τα
παραπάνω ζώα και γράψτε τι μας προσφέρουν : 1………………………………………………………………………..
2……………………………………………………………..…( 6 βαθμοί)
2.
Ποια είναι τα 4 κυριότερα πράγματα που οι άνθρωποι πρέπει να
προσφέρουμε στα κατοικίδιά μας ; ………………………………………………………………………………………………………………………………...................( 8 βαθμοί)
3. Να γράψετε ό,τι γνωρίζετε για τη ‘’χειμερία
νάρκη’’……………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………..
.………………..….. ….……………………………………………………….
.……………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………
……………………………………..………………………………………………………………………………………………………..(
10 βαθμοί)
4. α. Να γράψετε 8 ζώα της θάλασσας:……………………………………………………………………………………………………
…………..…………
…………………………………………………………………………………………………………………….…..( 8 βαθμοί)
5. Γιατί τα ζώα βρίσκουν τρόπους για να
προσαρμόζονται στο
περιβάλλον τους; (δύο λόγοι)
α.………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………..…………………………………………..………(
10 βαθμοί)
6. Όλα τα φυτά για να αναπτυχθούν τι
χρειάζονται;……………………………………………………………..( 9 βαθμοί)
7. Τι είναι η ‘’προσαρμογή των φυτών’’ στο
περιβάλλον και γιατί γίνεται ;…………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………..……………………………………………………………………………………………………….…(12
βαθμοί)
8. Ποιες είναι οι 4 ομάδες που χωρίζουμε τα
φυτά ανάλογα με κάτι κοινό που έχουν ;……………………
………………………………..…………………………………………………………………………………………………………….…( 8 βαθμοί)
9. Na γράψετε από 3 φυτά στα οποία τρώμε: το
βλαστό ………………………………………………………………………..
τον
καρπό…………………………………………………….. τη ρίζα …………………………………………………………………………….
τα φύλλα
………………………………………………………………………………………………………………………………( 12 βαθμοί)
10. Ποιος είναι ο ρόλος σε ένα φυτό της
ρίζας, του βλαστού και των φύλλων :……………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
.……………………………………………….…………………………………………………………………………………………….……………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………( 9 βαθμοί)
|
5η Ενότητα
1. Να κατασκευάσετε δύο δικές
σας τροφικές πυραμίδες. Προσοχή, όπου ταιριάζει να χρησιμοποιείτε ομάδες
οργανισμών. (π.χ. τρωκτικά και όχι σκίουρος) (18 βαθμοί)
2.
Από πού παίρνουν ενέργεια : οι άνθρωποι : ……………………………………………………………………………..
τα
ζώα : …………………………………………………. …… τα φυτά :………………………………………………….(15 βαθμοί)
3.Τι
θα γίνει αν εξαφανιστεί ένα οποιοδήποτε μέρος μιας τροφικής πυραμίδας ; (15 βαθμοί)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.
Γιατί στη διάρκεια του 24ώρου τα παιδιά(κι όχι μόνο),χρειάζονται σωστή τροφή; (9βαθμοί)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5.
Για ποιο λόγο πιστεύετε ότι πολλά ζώα γεννούν πολλά μικρά; Στην απάντησή σας νa
γράψετε 3 τουλάχιστον
ομάδες τέτοιων ζώων. (15 βαθμοί)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6.
Na σχηματίσετε 3 δικές σας προτάσεις, που να περιέχουν η καθεμιά
ξεχωριστά τις λέξεις: ζωντανοί
οργανισμοί, ενέργεια, ισορροπία στη φύση: (15 βαθμοί) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.
Εκτός από τους ζωντανούς οργανισμούς, μέσα στο σπίτι μας, ποιοι-α χρειάζονται
ενέργεια και από πού την παίρνουν; (13 βαθμοί) ……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6η Ενότητα
1.
Να γράψετε 4 τουλάχιστον πληροφορίες που μας δίνουν οι ετικέτες στις
συσκευασίες των προϊόντων (16 βαθμοί)……………………………………………………………………………………………………………..………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Γιατί
υπάρχουν οι διαφημίσεις και που τις συναντάμε ; (16 βαθμοί).……………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3.
Σαν καταναλωτές οι άνθρωποι καταναλώνουμε (ξοδεύουμε χρήματα αγοράζοντας
προϊόντα).Τι πρέπει να σκεφτόμαστε και να κάνουμε σαν προσεκτικοί καταναλωτές,
για να κάνουμε οικονομία ; (20 βαθμοί) ……………………..………………………………………………………………………….……
………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
4.
Όλα τα παιδιά του κόσμου έχουν δικαιώματα.Μπορείτε να γράψετε 4 από αυτά;(12
βαθμοί) ……………………..………………………………………………………………………….……………………………………………………………..
5.
Ποιες οργανώσεις γνωρίζετε που ασχολούνται με την προστασία των δικαιωμάτων των
παιδιών; Μπορείτε να γράψετε 4 από αυτές;(12 βαθμοί) ……………………………………………………………… ……………………..………………………………………………………………………….……………………………………………………………..
6.
Na γράψετε 6 βασικές ανάγκες του ανθρώπου. (12 βαθμοί)
…………………………………………………… ………………………………………………………………….……………………………………………..……………………..………………………
7.
Na γράψετε 3 βασικές ανάγκες του ανθρώπου για να ζει. (6 βαθμοί)……………………………………
….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………….……………………………………………..……………………..………………………
8.
Na γράψετε 3 βασικές ανάγκες του ανθρώπου για να περνάει καλά. (6
βαθμοί)………………… ……………………………………………………………………………………….……………………………………………..……………………..…
7η ενότητα
1.
Να
σημειώσεις Σ για τις σωστές προτάσεις και Λ για τις λανθασμένες:
Ø Ο
παιδοτρίβης στην αρχαία Αθήνα ήταν ο δάσκαλος μουσικής .
|
|
___
|
Ø Οι
φτωχοί δεν πλήρωναν εισιτήριο για να παρακολουθήσουν τις θεατρικές
παραστάσεις .
|
|
___
|
Ø Στους
Ολυμπιακούς αγώνες της αρχαίας εποχής έπαιρναν μέρος άντρες και γυναίκες .
|
|
___
|
Ø Οι
αθλητές και οι αθλήτριες συχνά παίρνουν απαγορευμένες ουσίες .
|
|
___
|
Ø Στους
Ολυμπιακούς αγώνες της αρχαίας εποχής οι νικητές έπαιρναν χρηματικά έπαθλα .
|
|
___
|
Ø Τα
«μπότσια» είναι αγώνισμα των Παραολυμπιακών αγώνων .
|
|
___
|
|
|
|
/20
2. Να γράψεις πέντε λέξεις ή φράσεις που έχουν σχέση με τον πολιτισμό :
i.
______________________________________________
ii.
______________________________________________
iii.
______________________________________________
iv.
______________________________________________
v.
______________________________________________
/20
3. Τι
συμβολίζουν οι 5 κύκλοι στη σημαία των Ολυμπιακών αγώνων ;
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
/10
4.
Να
γράψεις 5 διαφορές ανάμεσα στους Ολυμπιακούς
αγώνες της αρχαίας εποχής και τους σύγχρονους
:
Ολυμπιακοί αγώνες αρχαίας
εποχής
|
Σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες
|
1.___________________________
____________________________
|
1.___________________________
____________________________
|
2.___________________________
____________________________
|
2.___________________________
____________________________
|
3.___________________________
____________________________
|
3.___________________________
____________________________
|
4.___________________________
____________________________
|
4.___________________________
____________________________
|
5.___________________________
____________________________
|
5.___________________________
_____________________________
|
/30
5.
Να
γράψεις 5 αγωνίσματα των αρχαίων
Ολυμπιακών αγώνων και 5 των σύγχρονων Ολυμπιακών αγώνων :
Ολυμπιακά αγωνίσματα αρχαίας
εποχής
|
Σύγχρονα Ολυμπιακά αγωνίσματα
|
1.___________________________
|
1.___________________________
|
2.___________________________
|
2.___________________________
|
3.___________________________
|
3.___________________________
|
4.___________________________
|
4.___________________________
|
5.___________________________
|
5.___________________________
|
/20
Όνομα : _________________________________ Βαθμός
: o