Η σημασία των ριζών
Το λουλούδι που μου έδωσες
μια μέρα κάποιας επετείου
όσο κι αν φρόντιζα να το διατηρήσω
όσο κι αν καθημερινά του ανανέωνα
το νερό στο βάζο
όσο κι αν ξεσκόνιζα τις σκόνες
που το άγγιζαν
γρήγορα μαράθηκε απ’ τη φθορά
του χρόνου.
Βλέπεις, τα λουλούδια
-όπως και οι σχέσεις-
χρειάζονται κυρίως ρίζες.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης,
«Επαναπροσδιορισμός»
ΘΕΜΑ Γ
Ποιο , κατά τη γνώμη σας, είναι το βασικό θέμα που πραγματεύεται το ποίημα; Ποια συναισθήματα σας δημιουργεί η ανάγνωσή του; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς δείκτες. (150 – 200 λέξεις)
Μονάδες 15
Ενδεικτική απάντηση:
Το βασικό θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη μου, είναι η σημασία των ριζών στις ανθρώπινες σχέσεις, όπως άλλωστε αποδίδεται μεταφορικά από τον δημιουργό. Πιο συγκεκριμένα , με τη χρήση της αναλογίας ("τα λουλούδια -όπως και οι σχέσεις-") , ο ποιητής παρομοιάζει τα λουλούδια με τις ανθρώπινες σχέσεις. Όπως τα λουλούδια για να επιβιώσουν χρειάζονται ρίζες, έτσι και οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων για να ευδοκιμήσουν χρειάζονται διαρκή προσπάθεια και δεσμούς που θα αντέξουν στο πέρασμα του χρόνου. Στη διαπίστωση αυτή, καταλήγει αφού πρώτα ο πρωταγωνιστής του ποιήματος έχει καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια να διατηρήσει στην αρχική τους κατάσταση τα λουλούδια που του/της χάρισε ο/η σύντροφός/αγαπημένος-η/ φίλος-η του/της. Χαρακτηριστική είναι η χρήση του β΄ ενικού ρηματικού προσώπου ("έδωσες", "βλέπεις") προσδίδοντας , έτσι, κλίμα οικειότητας και αμεσότητας. Παράλληλα, ο λόγος γίνεται πειστικός και το ύφος άμεσο, ζωντανό και παραστατικό. Τέλος, στο ποίημα εντοπίζουμε εικόνες με κυρίαρχη αυτή των ριζών , ενώ δεν θα ήταν λάθος να θεωρήσουμε ότι οι ρίζες των φυτών- δέντρων συμβολίζουν τους ισχυρούς δεσμούς που πρέπει να επιδιώκουν οι άνθρωποι μεταξύ τους. Οι ρίζες, ενδεχομένως, να σηματοδοτούν τη σύνδεση του ανθρώπου με το παρελθόν και τους οικείους του γεγονός που συμβάλλει στη δημιουργία νέων σχέσεων βασισμένες στην κατανόηση και τον αλληλοσεβασμό. Οι εικόνες διεγείρουν συναισθήματα και προβληματισμούς, συμβάλλουν στην κατανόηση των νοημάτων καθώς επίσης προσφέρουν αισθητική απόλαυση. Πρόθεση του ποιητή, πιθανόν, να αποτελεί η αφύπνιση του σύγχρονου ανθρώπου – υλιστή προκειμένου να συνειδητοποιήσει την ανάγκη για ουσιαστική επαφή με τον συνάνθρωπο.
Σημείωση: Σε κάθε περίπτωση ο μαθητής θα μπορούσε να αξιοποιήσει τον τίτλο στην ερμηνευτική προσέγγιση του ποιήματος.
Ως προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης ο μαθητής μπορεί να καταγράψει τα συναισθήματα που του προκάλεσε η ανάγνωση του ποιήματος (υποκειμενικός χαρακτήρας).
Ηρακλής Καρακόλιος
Φιλόλογος, Φροντιστής, Συγγραφέας των σχολικών βοηθημάτων "Λατινικά Β' Λυκειου εκδόσεις ΖΗΤΗ", "Λατινικά Β-Γ Λυκείου (Τετράδιο ασκήσεων αυτοαξιολογησης) εκδόσεις 24 γράμματα" και "Λατινικά Γ' Λυκείου Α' Τεύχος (Ενότητες 16-32) - Όλη η ύλη των Λατινικών μέσα από 420+ ασκήσεις με τις απαντήσεις" εκδόσεις 24 γράμματα.
Περισσότερα αναλυμένα λογοτεχνικά κείμενα για το ΘΕΜΑ Γ εδώ.