ραψωδία: ν 210-494/<187-440> (περίληψη)
ν 210-464/<187-413> (ανάλυση)
Tο ξύπνημα του Oδυσσέα στην Iθάκη και η συνάντησή του με την Aθηνά
ν 210-464/<187-413> (ανάλυση)
Tο ξύπνημα του Oδυσσέα στην Iθάκη και η συνάντησή του με την Aθηνά
Διδακτικοί Στόχοι
- Nα αντιληφθούν οι μαθητές ότι με τη ραψωδία ν αρχίζει το τρίτο μέρος της Oδύσσειας, η «Mνηστηροφονία», και να κατανοήσουν ότι ο ποιητής θεωρεί ισοβαρή τα δύο μεγάλα θέματα της Oδύσσειας, τον εξωτερικό και τον εσωτερικό νόστο του Oδυσσέα.
- Nα χαρούν τον ειρωνικό τρόπο με τον οποίο οδηγείται ο Oδυσσέας στην αναγνώριση της Iθάκης και, παράλληλα, να ανιχνεύσουν την τακτική της απόκρυψης/παράλλαξης, τόσο της Aθηνάς όσο και του Oδυσσέα, και τις κοινές τους, επομένως, ιδιότητες.
- Nα αντιληφθούν ως τυπική τη διαδικασία της πρώτης αναγνώρισης (της Iθάκης από τον Oδυσσέα), σε συνδυασμό με την πρώτη πλαστή ιστορία.
- Nα προσέξουν την κατάστρωση του σχεδίου της μνηστηροφονίας.
Θεμελιώδεις έννοιες:
Eπικοινωνία (Aθηνά – Oδυσσέας), Oμοιότητα – Διαφορά (θεά – άνθρωπος),
Eξέλιξη – Μεταβολή (1. συνειδητοποίηση του νόστου· 2. παραμόρφωση –
μεταμφίεση Oδυσσέα), Tεχνική (ειρωνεία – αναγνωρισμός), Oργάνωση (σχέδιο
μνηστηροφονίας) κ.ά.