ε ΡΑΨΩΔΙΑ
Χρόνος: Τα γεγονότα της ε ραψωδίας διαδραματίζονται από την 7η
ως την 31η μέρα της Οδύσσειας.
Ο ποιητής καθώς αφηγείται
χρησιμοποιεί το χρόνο με δύο τρόπους: άλλοτε αφηγείται εξαντλητικά γεγονότα που
καλύπτουν μία μέρα (διαστολή του χρόνου) π.χ. α ραψωδία, κι άλλοτε
αναφέρεται συνοπτικά σε γεγονότα που διαρκούν πολλές μέρες (συστολή του
χρόνου) π.χ. ε ραψωδία.
Στην ουσία η Οδύσσεια (οι
περιπέτειες του Οδυσσέα μέχρι να φτάσει στον τόπο του και να απαλλαγεί από τους
μνηστήρες) αρχίζει με τη ραψωδία ε. Γιατί βέβαια το θέμα της αναφέρθηκε στα δυο
προοίμια και στο α΄ μέρος του σχεδίου της Αθηνάς, αλλά η εφαρμογή του σχεδίου
αυτού και η εμφάνιση του ίδιου του Οδυσσέα καθώς και η παρουσία των
περιπλανήσεών του αρχίζουν με τη ραψωδία ε.
ΣΤΙΧΟΙ 1-49
Δεύτερο συμβούλιο των θεών: Βλέπουμε το ενδιαφέρον των θεών για τα
ανθρώπινα. Πρόκειται για επανάληψη του περιεχομένου του α΄ συνεδρίου των θεών
με δύο διαφορές:
α) ενώ στο α΄ συνέδριο η Αθηνά
προσπάθησε να κινήσει τη συμπάθεια των θεών αναφέροντας τα πάθη του Οδυσσέα και
τις προσφορές του στους θεούς, εδώ τονίζει ιδιαίτερα δυο διαφορετικά σημεία, τη
δικαιοσύνη του σαν βασιλιά και τους κινδύνους που απειλούν το γιο του,
β) ο Δίας αναφέρει όλη την παραπέρα
εξέλιξη της περιπλάνησης του Οδυσσέα, πράγμα που δεν είχε συμβεί στο α΄
συνέδριο.
Αφηγηματικοί τρόποι: Η ενότητα αρχίζει με 7 αφηγηματικούς στίχους
και ακολουθεί διάλογος.
Στάση Δία: Εξισορροπεί τις δυο αντίθετες δυνάμεις ικανοποιώντας από
τη μια μεριά την Αθηνά με τον προγραμματισμό της επιστροφής του Οδυσσέα και από
την άλλη τον Ποσειδώνα, αφού προλέγει «πάθια» για τον Οδυσσέα στο γυρισμό του.
στίχ. 32: προοικονομία: προοικονομείται ότι ο Τηλέμαχος θα
γλιτώσει από την ενέδρα των μνηστήρων.
στίχ. 39, 49: προοικονομία: προοικονομείται ότι ο Οδυσσέας
πρώτα θα πάει στη Σχερία και μετά θα γυρίσει στην πατρίδα του.
στίχ. 47: η μοίρα είναι μια δύναμη που ενεργεί πάνω και από τους
ίδιους τους θεούς.
Χαρακτηρισμός προσώπων:
Αθηνά: Δείχνει αγάπη και
φροντίδα για τον Οδυσσέα και την οικογένειά του. Έχει αίσθημα δικαίου που το
τονίζει στο συμβούλιο.
Δίας: Παρουσιάζεται
τελείως αμερόληπτος. Έχει αίσθημα δικαίου και δεν επηρεάζεται καθόλου από
συμπάθειες ή μίση. Είναι καλόγνωμος και με συγκατάβαση προς όλους όσους δεν
έχουν αδικήσει.