ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Αφηγηματικές τεχνικές
1) Προειδοποίηση: Είναι η αναφορά σε γεγονότα ή καταστάσεις που θα συμβούν αργότερα μέσα στο έπος.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Αφηγηματικές τεχνικές
1) Προειδοποίηση: Είναι η αναφορά σε γεγονότα ή καταστάσεις που θα συμβούν αργότερα μέσα στο έπος.
2) Προοικονομία:
Είναι η τακτοποίηση και η παρουσίαση της πλοκής του έργου με τέτοιο τρόπο, ώστε
τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν να προε-τοιμαστούν κατάλληλα και να έρθουν με
φυσικό τρόπο.
3) Αναδρομή:
Είναι η αφήγηση γεγονότων που συνέβησαν στο παρελθόν.
4) Εγκιβωτισμός:
Είναι η παρεμβολή μιας αναδρομικής αφήγησης μέσα στην κανονική πορεία των
γεγονότων, μια παρένθεση δηλαδή μέσα στην κύρια αφήγηση. Με αυτό τον τρόπο το
ποιητικό παρελθόν διακόπτει προ-σωρινά το ποιητικό παρόν.
5) Συστολή-επιτάχυνση
χρόνου: Είναι η παρουσίαση μιας μακράς χρονικής περιόδου μέσα σε σύντομο
αφηγηματικό χρόνο (π.χ. οι 17 από τις 20 μέρες του ταξιδιού του Οδυσσέα από την
Ωγυγία στη Σχερία περιγράφο-νται μέσα σε ένα στίχο: ε, 307).
6)
Διαστολή-επιβράδυνση χρόνου: Είναι η παρουσίαση μιας σύντομης χρονικής
περιόδου σε εκτενή αφηγηματικό χρόνο (π.χ. η 40ή μέρα της Οδύσσειας εκτείνεται
σε 4 ραψωδίες: υ, φ, χ, ψ).
7) In medias res:
Στην τεχνική αυτή η αφήγηση δεν ξεκινάει από την αρχή των γεγονότων, αλλά από
τη μέση. Τα γεγονότα δηλαδή δεν παρουσιάζονται με τη χρονική σειρά με την οποία
έγιναν (χρονογραφικά-γραμμικά).
Αφηγηματικοί τρόποι
1) Διήγηση: Ο ποιητής διηγείται σε τρίτο πρόσωπο τα γεγονότα χωρίς να συμμετέχει σε αυτά.
Αφηγηματικοί τρόποι
1) Διήγηση: Ο ποιητής διηγείται σε τρίτο πρόσωπο τα γεγονότα χωρίς να συμμετέχει σε αυτά.
2) Μονόλογος: Ένα
πρόσωπο παίρνει το λόγο και μιλάει μόνο του σε πρώτο πρόσωπο.
3) Διάλογος: Δύο
ή περισσότερα πρόσωπα παίρνουν το λόγο και μιλούν σε πρώτο πρόσωπο.
4) Περιγραφή: Ο
αφηγητής σταματά προσωρινά την χρονική έκθεση των γεγονότων για να μας δώσει
την εικόνα ενός χώρου, ενός αντικειμένου ή ενός προσώπου.
5) Σχόλιο: Ο
αφηγητής εκφράζει την προσωπική του άποψη για τα πρόσωπα ή τα γεγονότα τα οποία
αφηγείται.
6) Αποστροφή: Ο
αφηγητής απευθύνεται σε κάποιον από τους πρωταγωνιστές του έπους, σαν να
συμμετέχει και ο ίδιος στα γεγονότα.
Πολιτιστικά στοιχεία
1) Πνευματικός πολιτισμός: Περιλαμβάνει τις αξίες, τις αντιλήψεις, τις πεποιθήσεις και τους κανόνες ηθικής που επικρατούν σε μια εποχή. Στον τομέα αυτό εντάσσονται και οι θρησκευτικές ή θεολογικές αντιλήψεις καθώς και οι λατρευτικές συνήθειες μιας εποχής (π.χ. θυσίες, τελετές).
Πολιτιστικά στοιχεία
1) Πνευματικός πολιτισμός: Περιλαμβάνει τις αξίες, τις αντιλήψεις, τις πεποιθήσεις και τους κανόνες ηθικής που επικρατούν σε μια εποχή. Στον τομέα αυτό εντάσσονται και οι θρησκευτικές ή θεολογικές αντιλήψεις καθώς και οι λατρευτικές συνήθειες μιας εποχής (π.χ. θυσίες, τελετές).
2) Υλικός πολιτισμός:
Είναι τα υλικά αντικείμενα, οι πρώτες ύλες, η χρήση και η επεξεργασία τους σε
μια ορισμένη εποχή (π.χ. χαλκός, σίδερο κλπ.).
3) Κοινωνική οργάνωση:
Είναι ο τρόπος με τον οποίο έχει οργανωθεί σε ομάδες και λειτουργεί μια
ορισμένη κοινωνία. Στην Οδύσσεια κυρίαρχη κοινωνική ομάδα είναι οι βασιλιάδες
(όπως ο Οδυσσέας ή ο Αλκίνοος), αλλά έχουν σημαντική θέση στη ζωή της κοινωνίας
και άνθρωποι που δεν έχουν αριστοκρατική καταγωγή (σύμβουλοι, έμποροι,
ναυτικοί, υπηρέτες, βοσκοί). Π.χ. ο βοσκός Εύμαιος βοηθά καθοριστικά τον
Οδυσσέα να εξοντώσει τους μνηστήρες και να ανακτήσει την εξουσία στην Ιθάκη.
4) Πολιτική οργάνωση:
Είναι η ιεράρχηση της εξουσίας και ο τρόπος διακυβέρνησης σε μια ορισμένη
εποχή. Στην Οδύσσεια οι βασιλιάδες έχουν την ανώτερη εξουσία, αλλά ταυτόχρονα
συμμετέχουν στη διακυβέρνηση και διάφορες ομάδες συμβούλων, σοφών ή
διακεκριμένων ανθρώπων, που μπορούν να επηρεάζουν ή ακόμα και να ελέγχουν τις
αποφάσεις του βασιλιά (π.χ. στο νησί των Φαιάκων στο παλάτι του Αλκίνοου).
Ομηρικές αντιλήψεις
για τους θεούς
1) Ανθρωπομορφισμός: Είναι η αντίληψη ότι οι θεοί έχουν ανθρώπινη μορφή και ότι διακρίνονται, όπως οι άνθρωποι, από πάθη, συναισθήματα, επιθυμίες και φυσικές ανάγκες.
2) Ενανθρώπιση:
Είναι η εμφάνιση των θεών στους ανθρώπους όχι με την θεϊκή τους μορφή, αλλά με
τη μορφή ανθρώπου, χωρίς να γίνεται αντιληπτή η θεϊκή τους ιδιότητα.
3) Επιφάνεια:
Είναι η εμφάνιση ενός θεού στους ανθρώπους με την κανονική, θεϊκή του μορφή.
4)
Άτη-Ύβρη-Νέμεση-Τίση: Άτη είναι η τύφλωση του ανθρώπινου νου, Ύβρη είναι η
αλαζονική και ασεβής συμπεριφορά του ανθρώπου απένα-ντι στους θεούς και στους
θεϊκούς νόμους, Νέμεση είναι η οργή των θεών για την ανθρώπινη Ύβρη, Τίση είναι
η τιμωρία του ανθρώπου για την Ύβρη που διεπραξε.
Διάφορες άλλες έννοιες
1) Επική ειρωνεία: Συμβαίνει όταν ένα πρόσωπο του έπους αγνοεί ορισμένα σημαντικά γεγονότα τα οποία γνωρίζουν τα άλλα πρόσωπα του έπους ή οι ακροατές/αναγνώστες.
Διάφορες άλλες έννοιες
1) Επική ειρωνεία: Συμβαίνει όταν ένα πρόσωπο του έπους αγνοεί ορισμένα σημαντικά γεγονότα τα οποία γνωρίζουν τα άλλα πρόσωπα του έπους ή οι ακροατές/αναγνώστες.
2) Υστεροφημία:
Είναι η αντίληψη ότι η φήμη συνοδεύει έναν άνθρωπο και μετά το θάνατό του. Κατά
την ηρωϊκή εποχή η αντίληψη αυτή κυριαρχούσε.
3) Αναγνώριση:
Συμβαίνει όταν δύο άτομα συναντιούνται μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα και
σταδιακά το ένα αναγνωρίζει την ταυτότητα του άλλου (π.χ. Οδυσσέας και
Πηνελόπη).
4) Ανθρωποκεντρισμός:
Είναι η αντίληψη ότι ο άνθρωπος και οι ικανότητές του πρέπει να έχουν κεντρική
θέση στην ανθρώπινη ζωή. Χαρακτηριστική ενσάρκωση αυτής της αρχαιοελληνικής
αντίληψης είναι η ιστορία του Οδυσσέα, μέσα από την οποία προβάλλονται οι
ικανότητες και οι δυνάμεις που έχει ο άνθρωπος ώστε να διαμορφώνει και να
κατευθύνει ο ίδιος τη ζωή και την τύχη του στον κόσμο.