ΠΡΟΛΟΓΟΣ
1Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 1 – 82
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Στίχοι 1-18: Ο τόπος της δράσης και τα
πρόσωπα.
2)
Στίχοι 18-25: Η ταυτότητα της ηρωίδας.
3)
Στίχοι 26-59: Η Ελένη και τα βάσανά της στο
παρελθόν.
4)
Στίχοι 60-82: Τα βάσανα της Ελένης στο
παρόν.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΕΛΕΝΗ: Σοφή, που έχει επίγνωση των
γεγονότων, λογική, αντιμετωπίζει τη βούληση των θεών με σκεπτικισμό, υποταγμένη
σε μια μοίρα που άλλοι έχουν ορίσει και η ίδια δεν είναι σε θέση να αντιδράσει,
ευσεβής, παρά το ότι δε δείχνει να εκτιμά τους θεούς και τις επιλογές τους.
ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι 32-33: « αν όμορφο λογιέται ό,τι σου
φέρνει/ τη δυστυχία».
2)
Στίχος 42: «θαρρεί πως μ’ έχει – κούφια
ιδέα».
3)
Στίχοι 50-52: «Εγώ βραβείο / παλικαριάς
στους Έλληνες και Τρώες/ ποτέ δεν ήμουν, ήταν τ’ όνομά μου».
4)
Στίχοι 64-65: «κι ενώ τόσα πάθη/ τράβηξα,
από παντού ακούω κατάρες».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
1)
Στίχοι 1-3: «Ο Νείλος… τους κάμπους».
2)
Στίχοι 47-48: «να ξαλαφρώσει η μάνα γη…
ανθρώπων».
3)
Στίχος 53: «πτυχές… του αιθέρα».
4)
Στίχος 74: «έβλεπε τον ήλιο».
5)
Στίχος 76: «στη σκοτεινιά της γης».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
-
Στίχος 20: «μια φήμη… λέει».
ΠΡΩΘΥΣΤΕΡΟ:
-
Στίχος 16: «μελλούμενα και τωρινά».
2Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 83-191
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Στίχοι 83-119: Η ταυτότητα του Τεύκρου.
2)
Στίχοι 120-166: Οι πληροφορίες του Τεύκρου
στην Ελένη.
3)
Στίχοι 166-191: Ο σκοπός του ταξιδιού του
Τεύκρου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΕΛΕΝΗ: Βρίσκεται σε τραγική θέση, ψύχραιμη,
αξιοπρεπής.
-
ΤΕΥΚΡΟΣ: Τραγικό πρόσωπο, αφελής,
ευγενικός, σέβεται τους κανόνες της φιλοξενίας, ευσεβής, απλός.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
-
Στίχος 142: «ως βλέπω εσένα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος131: «την έχουν κάνει στάχτη».
2)
Στίχος 140: «την έσυρε… απ’ την κόμη».
3)
Στίχος 146: «ο νους τη βλέπει».
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
-
Στίχος 96: «για να γευτείς αυτή τη χάρη».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος 101: «η οργή με συνεπήρε».
2)
Στίχοι 102-103: «η Ελλάδα/ βαθιά μισεί».
3)
Στίχος 152: «τους χώρισε τρανή φουρτούνα».
4)
Στίχος 119: «Μανία τον ηύρε».
ΟΜΟΙΟΤΕΛΕΥΤΟ:
1)
Στίχοι 91-92: «να’ χεις… μοιάζεις».
2)
Στίχοι 154-155: «σκόρπισαν… διαβαίναν».
3)
Στίχοι 175-177: «κατοικώντας… τιμώντας».
ΠΑΡΟΔΟΣ: ΣΤΙΧΟΙ 192 – 436
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Στίχοι 192-195 (Προωδός) και 196-288
(Κομμός):
Α’ στροφή: Η επίκληση της
Ελένης στις Σειρήνες και την Περσεφόνη.
Α’ αντιστροφή: Η είσοδος των
γυναικών του Χορού.
Β’ στροφή: Οι συμφορές της
Ελένης.
Β’ αντιστροφή: Η ανταπόκριση
του Χορού.
2)
Στίχοι 289-371 (Διαλογική σκηνή) και
372-436 (Αμοιβαίο):
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.289-331: Το
παρελθόν της Ελένης και η απόγνωσή της για το μέλλον.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.332-404: Η
απόφαση της ηρωίδας να φύγει από τη ζωή και η επιτυχής παρέμβαση του Χορού που τη συμβουλεύει να απευθυνθεί
στη μάντισσα Θεονόη.
3η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.405-436: Ο θρήνος
της Ελένης για τους νεκρούς και για την ολέθρια ομορφιά της.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
-
Στίχος 217: «σα βογγητό και μοιρολόι».
-
Στίχος 298: «σαν εικόνα».
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ:
-
Στίχος 208: «πικρό πικρό τραγούδισμα».
ΕΙΡΩΝΙΑ:
-
Στίχος 408: «τα δώρα που μου χάρισεν η
Κύπρη».
ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι 303-304: «καλό… κακό».
2)
Στίχος 312: «λεύτερη… σκλάβα».
3)
Στίχος 349: «αλήθειες… ψέμα».
4)
Στίχος 363: «να χαίρεσαι ή να κλαις».
Α’ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
1Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 437 – 494
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.437-464: Η
αυτοπαρουσίαση του Μενέλαου και το παρελθόν του.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.464-494: Η
παρούσα κατάσταση του Μενέλαου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Απελπισμένος, έχει ηγετικές
ικανότητες, δυστυχισμένος, γενναίος, προστατευτικός με τη γυναίκα του και τους
συντρόφους του.
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος 477: «τυραννά… η ανάγκη».
2)
Στίχος 481: «η θάλασσα κατάπιε».
ΠΑΡΗΧΗΣΗ:
-
Στίχος 458: «τη χάρη… χαρίζουν».
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ:
-
Στίχος 450: «πολλοί, πολλοί».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχοι 454-455: «περιπλανιέμαι… κύμα».
2)
Στίχος 465: «ναυαγός ο μαύρος».
3)
Στίχος 475: «πικρότερη τη δυστυχία».
4)
Στίχος 477: «τυραννά… η ανάγκη».
5)
Στίχος 481: «η θάλασσα κατάπιε».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχοι 448-449: «μ’ ακολούθησαν… οι
λεβέντες».
2)
Στίχοι 454-455: «εγώ… ο δόλιος».
3)
Στίχος 458: «τη χάρη… δεν μου χαρίζουν».
4)
Στίχοι 491-492: «δεν έχεις… βοήθεια».
2Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 495 – 541
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ: Απότομη, προσβλητική προς το
Μενέλαο, δε διστάζει να χειρονομήσει, δείχνει επιφανειακό ενδιαφέρον για τα
πάθη του Μενέλαου, αφελής.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Διπλωμάτης, επίμονος,
ευσυγκίνητος, λογικός.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1) Στίχος 500: «μαλάκωσε λιγάκι».
2) Στίχος 520: «λαμπρά νερά».
3) Στίχος 541: «λόγια πικρά».
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
-
Στίχοι 538-539: «το θάνατο… δώρο της
φιλοξενίας».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1) Στίχος 501: «να εμποδίζω… τους Έλληνες».
2) Στίχος 504: «Εσύ… μ’ ακούσεις».
3) Στίχος 507: «τους ναυαγούς… πειράζει».
4) Στίχοι 539-540: «Έχω/ στους Έλληνες
αγάπη».
3Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 542 – 575
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Λογικός, βρίσκεται σε σύγχυση,
συμπαθής στους θεατές, επίμονος.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος 561: «σκληρή καρδιά».
2)
Στίχος 563: «ξακουσμένη φωτιά».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
-
Στίχος 573: «το θέλ’ η ανάγκη».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχοι 542-543: «πιο μεγάλες συμφορές».
2)
Στίχος 548: «Του Δία θυγατέρα».
3)
Στίχοι 549-550: «κανένας που τον κράζουν
Δία».
4)
Στίχος 553: Τυνδάρεω φωνάζουν».
5)
Στίχος 554: Δεύτερη Λακεδαίμονα».
6)
Στίχος 574: «σοφός λόγος».
ΕΠΙΠΑΡΟΔΟΣ – Β’ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
1Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 588 – 658
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1)
Στίχοι 588-601: Η Ελένη επιστρέφει μαζί με
το Χορό και αναφέρεται στη μαντεία της Θεονόης.
2)
Στίχοι 602-625: Η εμφάνιση του Μενέλαου.
3)
Στίχοι 626-658: Ο αναγνωρισμός Ελένης-
Μενέλαου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΧΟΡΟΣ: Αναγγέλει τις ευχάριστες ειδήσεις
που πήρε από τη Θεονόη η Ελένη σχετικά με το Μενέλαο, αναφέρει πρώτα τι δεν
έχει συμβεί, δηλ. ότι ο Μενέλαος δεν πέθανε.
-
ΕΛΕΝΗ: Χαρούμενη, πρόσωπο τραγικό, πιστή
και αφοσιωμένη στο Μενέλαο, όταν ο Μενέλαος δεν την πιστεύει νιώθει και πάλι
δυστυχισμένη.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Δύσπιστος, πιστός στη σύζυγό του.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
-
Στίχος 604: «Σα γρήγορο πουλάρι ή σα
Μαινάδα».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος 616: «η φορεσιά… σε δείχνει».
2)
Στίχος 646: «ο αιθέρας… έχει πλάσσει».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχοι 602-603: «ο ανόσιος γιος».
2)
Στίχος 636: «εμένα έχεις».
3)
Στίχος 651-652: «με περίσσιους πόνους».
4)
Στίχος 655: «η Τροία πιστεύω».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος 577: «ξάστερα το είπε».
2)
Στίχοι 578-579: «δεν επήγε… Άδη».
3)
Στίχος 580: «τον σκέπασε ο τάφος».
4)
Στίχος 581: «στο πέλαο παραδέρνει».
5)
Στίχος 591: «βλέπει τον ήλιο».
6)
Στίχος 597: «καθάρια να ρωτήσω».
7)
Στίχος 605: «όψη αγριεμένη».
8)
Στίχος 607-608: ορμάς… σκαλιά».
9)
Στίχος 637: «σάλεψεν ο νους μου».
10)Στίχος 643: «εδώ χαλάει».
11)Στίχος 651: «με περίσσιους
πόνους».
2Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 659 – 840
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.659-686: Η
είσοδος του Αγγελιαφόρου και η ανακοίνωση για την ανάληψη του ειδώλου της
Ελένης.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.687-730: Ο
Μενέλαος πείθεται ότι η Ελένη που έχει μπροστά του είναι η γυναίκα του.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.731-774: Η Ελένη
αφηγείται όσα έχουν συμβεί.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.775-840: Ο
Αγγελιαφόρος εκφράζει τη γνώμη του για τους θεούς, την αθωότητα της Ελένης και
την ψευτιά που χαρακτηρίζει τη μαντική.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΕΛΕΝΗ: Χαρούμενη, δικαιωμένη, αφοσιωμένη
στο σύζυγό της, νιώθει ασφάλεια και σιγουριά.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Αρχικά βρίσκεται σε σύγχυση,
έπειτα νιώθει χαρούμενος που έχει κοντά του τη γυναίκα του, καταριέται τον
Πάρη.
-
ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ: Απλός, λαϊκός, αυθόρμητος,
αγενής, πιστός και αφοσιωμένος στον αφέντη του, λογικός.
-
ΧΟΡΟΣ: Χαρακτηρίζεται από ευαισθησία.
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
-
Στίχος 688-689: «λαμπρή μέρα… σ’ έχει
φέρει».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχος 664: «κάτι σπουδαίο… θα ‘χεις».
2)
Στίχοι 719-720: «πέρασαν τόσα… γυρίσματα».
3)
Στίχος 729: «Στης συμφοράς… την αρχή».
4)
Στίχοι 731-732: «όσα μας δίνουν… οι θεοί».
5)
Στίχος 735: «τις περασμένες να σου λένε
δυστυχίες».
6)
Στίχος 738: «σε ντροπιασμένο πλάγιασα
κρεβάτι».
3Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 841-941
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.841-884: Τα παλιά
πάθη του Μενέλαου και ο νέος κίνδυνος.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.885-941: Το
πρόβλημα της σωτηρίας και η πρόταση της Ελένης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΕΛΕΝΗ: Λυπημένη για τα πάθη του Μενέλαου,
τρυφερή σύζυγος, λογική, πρόθυμη να ταπεινωθεί και να ριψοκινδυνεύσει.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Δύσπιστος ως προς τη συζυγική
αφοσίωση της γυναίκας του, γενναίος, με αρετές και αυταπάρνηση.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ:
1)
Στίχος 873: «σα να ‘μουνα φτωχός».
2)
Στίχος 884: «Σαν το ναό θεού».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος 853: «βασάνιζε κι η θλίψη».
2)
Στίχος 871: «τα λόγια εννοούσαν».
ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ:
-
Στίχοι 934-935: «δεν έχω/ το θάρρος να
πεθάνω».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχος 878: «Ανέγγιχτη… τιμή μου».
2)
Στίχος 892: «Το βασιλιά… δε θα τον
σφάξεις».
ΠΑΡΗΧΗΣΗ:
1)
Στίχος 918: «όρκο ορκίστηκα».
2)
Στίχος 946: «φύγε… φύγεις».
4Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 942 – 1139
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.942-986: Η
εμφάνιση της Θεονόης.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.987-1045: Η
ικεσία της Ελένης.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1046-1100: Η
ικεσία του Μενέλαου.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1101-1139: Η
απόφαση της Θεονόης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΕΛΕΝΗ: Ταραγμένη, λογική, ανήσυχη για τον
σύζυγό της, τραγικό πρόσωπο.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Αποφασιστικός, γενναίος και
διατηρεί το ήθος του ομηρικού ήρωα.
-
ΘΕΟΝΟΗ: Ευσεβής, έντιμη, λογική, δίκαιη,
ευαίσθητη, πονόψυχη.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος 953: «μες τον αιθέρα ανέμιζε το
θειάφι».
2)
Στίχος 954: «τ’ ουρανού πνοές».
3)
Στίχος 979: «Η τύχη σου όμως κρέμεται».
4)
Στίχος 1020: «Με δέρνουν δυστυχίες».
5)
Στίχοι 1022-1023: «βουίζει ολόκερ’ η
Ελλάδα».
6)
Στίχος 1060: «όσα κεντήσουν την καρδιά
σου».
7)
Στίχος 1114: «πικρά παράπονα».
ΥΠΕΡΒΑΤΟ:
1)
Στίχος 956: «ανόσιο αν τον μόλυνε ποδάρι».
2)
Στίχος 978: «της ομορφιάς επήρε το
βραβείο».
3)
Στίχος 1033: «την ξενιτιά μου εδώ τη
μαύρη».
5Η ΣΚΗΝΗ: ΣΤΙΧΟΙ 1140 – 1219
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1140-1201: Το
σχέδιο σωτηρίας.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1202-1219: Η
προσευχή της Ελένης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΕΛΕΝΗ: Έξυπνη, τολμηρή, λογική, επινοητική,
ευφυής, ευσεβής.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Παράτολμος, ριψοκίνδυνος,
επιπόλαιος.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
-
Στίχος 1165: «Σαν πεθαμένο… ζητήσω».
ΥΠΕΡΒΑΤΑ:
1)
Στίχος 1152: «με το σπαθί τον άρχοντα σκοτώσω».
2)
Στίχοι 1167-1168: «πώς χωρίς καράβι… θα
σωθούμε;»
3)
Στίχοι 1207-1208: «που έχεις πάρει με το
δικό μου γάμο το βραβείο».
Α’ ΣΤΑΣΙΜΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1220 – 1285
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
Α’ ΣΤΡΟΦΗ: Η επίκληση στο αηδόνι και οι
συμφορές των Τρώων.
Α’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Ο θρήνος για τους νικητές.
Β’ ΣΤΡΟΦΗ: Οι σκοτεινοί θεοί.
Β’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Ο παραλογισμός του πολέμου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΧΟΡΟΣ: Χαρακτηρίζεται από φιλευσπλαχνία και
ευαισθησία, αμερόληπτος, ο λόγος του αποκτά διαχρονική αξία.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι 1263-1264: «σαν άσπρος κύκνος… της
Λήδας».
2)
Στίχοι 1282-1283: «Τα κάστρα τους… σαν
κεραυνός του Δία».
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
-
Στίχοι 1251-1252: «του πολέμου/ βραβείο».
ΑΣΥΝΔΕΤΟ:
-
Στίχος 1266: «άδικη, άθεη, άπιστη,
προδότρα».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι 1222-1223: «γλυκοκέλαδο πουλί…
λυπητερή λαλιά».
2)
Στίχοι 1259-1261: «Οι γνώμες… αλόγιαστα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος 1229: « γι’ αυτούς που θέρισε
κοντάρι ελληνικό»
2)
Στίχος 1232: «του χαμού ο γαμπρός».
3)
Στίχος 1235: «γάμο συφοριασμένο».
4)
Στίχος 1248: «Άνεμοι θυμωμένοι».
5)
Στίχος 1259-1261: «οι γνώμες να πηδούν/ και
πάλι στο ενάντιο… αλόγιαστα».
6)
Στίχος 1285: «που αβάσταχτους σηκώσαν
θρήνους».
Γ΄ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1286 – 1424
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1286-1306: Η
είσοδος του Θεοκλύμενου και ο φόβος για πιθανή αρπαγή της Ελένης.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1305-1353: Το
πένθος της Ελένης.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1354-1369: Το
αίτημα της Ελένης.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1370-1397: Οι
οδηγίες του Μενέλαου.
5Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1398-1424: Η
ολοκλήρωση της απάτης.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΘΕΟΚΛΥΜΕΝΟΣ: Τραγική φυσιογνωμία,
καχύποπτος, σκληρός, επιπόλαιος, αφελής.
-
ΕΛΕΝΗ: Ξέρει να υποκρίνεται, να
χρησιμοποιεί το ψέμα και την εξαπάτηση, εύστροφη, πανούργα.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Καταφέρνει να εμπνεύσει
εμπιστοσύνη, χωρίς να έχει άγχος για την έκβαση του σχεδίου.
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
-
Στίχος 1286: «Σε χαιρετάω μνήμα του
πατέρα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στ.1308-1309: «τρέχουν/τα δάκρυα».
2)
Στίχος 1323: «Αυτός… στον τάφο».
3)
Στίχος 1329: «τα κύματα τον πήραν».
4)
Στίχος 1343: «αχ! Μαύρες συμφορές μου».
ΥΠΕΡΒΟΛΗ:
-
Στίχοι 1313-1314: «Αφέντη… όλα πάνε».
Β’ ΣΤΑΣΙΜΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1425 – 1499:
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1)
Α’ ΣΤΡΟΦΗ: Η περιπλάνηση της Δήμητρας σε
αναζήτηση της Περσεφόνης.
Α’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Οι ολέθριες συνέπειες της
θλίψης της θεάς.
Β’ ΣΤΡΟΦΗ: Η παρηγοριά της Δήμητρας.
2)
Β’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Η ενοχή(;) της Ελένης και ο
ρόλος των λατρευτικών τελετών.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΧΟΡΟΣ: Δείχνει ευσέβεια, φιλική σχέση με
την Ελένη.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
-
Στίχοι 1438-1441: «Μαζί της… σαν άνεμος…
λόγχη».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΗ:
-
Στίχοι 1488-1490: «Δύναμη τρανή…
ελαφοτόμαρα».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος 1426: «χύθηκε στα βουνά».
2)
Στίχος 1433: «τα κρόταλα βροντολαλούσαν».
3)
Στίχοι 1451-1452: «απλώθη… η θλίψη της¨.
Δ’ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1500 – 1592
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1500-1523: Τα νέα
από το παλάτι.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1524-1565: Η
παρέμβαση του Θεοκλύμενου και οι αντιδράσεις της Ελένης.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1566-1580: Οι
οδηγίες του Θεοκλύμενου.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1581-1591: Η
προσευχή του Μενελάου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΕΛΕΝΗ: Δυναμική, αποφασιστική, λογική,
έξυπνη, πονηρή, ψύχραιμη.
-
ΘΕΟΚΛΥΜΕΝΟΣ: Δύσπιστος, κυριεύεται από το
πάθος του για την Ελένη.
-
ΜΕΝΕΛΑΟΣ: Δείχνει ευσέβεια και πίστη στους
θεούς.
ΕΙΡΩΝΕΙΑ:
-
Στίχοι 1532-1533: «από τη θλίψη/ για τις
χαρές του Μενέλαου».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχοι 1545-1546: «Η μοίρα… ως τώρα».
2)
Στίχος 1591: «κυκλώνει το κακό».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1) Στίχος 1534: «πικρά… αναστενάζεις».
2) Στίχος 1556: «την όψη… μη χαλάσουν».
3) Στίχος 1558: «κι οι νεκροί ένας ίσκιος».
4) Στίχος 1577: «ν’ αντιβουίξει».
5) Στίχοι 1588-1589: «χαρές… εγεύτηκα».
6)
Στίχος 1599: «να με κυκλώνει το κακό».
Γ’ ΣΤΑΣΙΜΟ: ΣΤΙΧΟΙ 1593-1652
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1)
Α’ ΣΤΡΟΦΗ: Το καράβι της επιστροφής.
Α’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Ο νόστος της Ελένης.
2)
Β’ ΣΤΡΟΦΗ: Οι επιθυμίες του Χορού.
3)
Β’ ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ: Η επίκληση στους
Διόσκουρους.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΧΟΡΟΣ: Χαρακτηρίζονται από ανιδιοτέλεια,
αισιοδοξία, ανθρωπισμό, νοσταλγούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα, αποτελούν
παράδειγμα υποδειγματικής φιλίας.
ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ:
-
Στίχοι 1621-1622: «Να μπορούσα… σαν τα
λιβυικά πουλιά».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1)
Στίχος 1596: «τους χορούς των δελφινιών».
2)
Στίχος 1630: «σύντροφοι του σύννεφου».
3)
Στίχοι 1638-1639: «τα αλόγατα…
κυβερνώντας».
ΠΡΟΣΩΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ:
1)
Στίχος 1595: «τα κουπιά σου, είναι χαρά για
σένα».
2)
Στίχος 1596: «τους χορούς να διαφεντεύεις».
3)
Στίχος 1598: «και το πέλαγο ησυχάζει».
4)
Στίχοι 1624-1625: «τον πρωτολάτη/ πρόθυμα
υπακούοντας».
5)
Στίχος 1630: «σύντροφοί του σύννεφου».
6)
Στίχος 1634: «το μαντάτο ετούτο
διαλαλήστε».
ΕΞΟΔΟΣ: ΣΤΙΧΟΙ 1653 – 1778
ΕΝΟΤΗΤΕΣ – ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1653-1667: Η
ανακοίνωση της απόδρασης.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: Στ.1668-1778: Η
περιγραφή της απόδρασης και η σωτηρία του Αγγελιαφόρου.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-
ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ: Πιστός και αφοσιωμένος στο
βασιλιά, εξαπατημένος, οργισμένος, αγανακτισμένος.
-
ΘΕΟΚΛΥΜΕΝΟΣ: Ειρωνικός, δύσπιστος, του
λείπει η εγρήγορση και η ικανότητα άμεσης αντίδρασης μπροστά στις δύσκολες
καταστάσεις.
-
ΧΟΡΟΣ: Αγανακτισμένος, φοβάται για τη ζωή
του αλλά δεν καταδικάζει την Ελένη.
ΥΠΕΡΒΟΛΗ:
-
Στίχος 1658: «έβγαλε φτερούγες».
ΑΝΑΚΟΛΟΥΘΟ:
1)
Στίχοι 1676-1679: «κατάρτι ο ένας…
συναρμόζουν».
2)
Στίχοι 1741-1742: «πρόσταξε… στη στεριά».
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ:
1) Στίχος 1658: «έβγαλε φτερούγες».
2) Στίχος 1684: «γεμάτοι λέρα».
3) Στίχοι 1694-1695: «Υποψίες μας έζωσαν».
4) Στίχος 1703-1704: «κοιτώντας μ’ άγριο
βλέμμα».
5) Στίχοι 1723-1724: «οι φωνές μας γέμισαν
το ακρογιάλι».
6)Στίχος 1754: «το πλοίο γέμισε αίμα».
7)Στίχοι 1754-1755: «Η Ελένη τους κέντριζε
απ’ την πρύμνα».
Εκδότης
ΚΑΒΒΑΔΙΑ ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ για το cleverclass.gr