To Ράλι Ακρόπολις (επίσημη εμπορική ονομασία τα τελευταία χρόνια: The rally of Gods [GR: Το ράλι των Θεών]) είναι ένας από τους παλαιότερους και σημαντικότερους αγώνες αυτοκινήτου. Ξεκίνησε να διοργανώνεται από την ΕΛΠΑ το 1951 και πλέον αποτελεί μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC). Θεωρείται από τα πιο απαιτητικά και ανταγωνιστικά Ράλι του πρωταθλήματος.
Ιστορία
Το 1951, από μια ιδέα μιας ομάδας οδηγών και με την βοήθεια της Shell διοργανώθηκε ένας αγώνας 1923 χιλιομέτρων. Ο αγώνας ξεκίνησε από την Αθήνα και πέρασε κατά σειρά από τις πόλεις Τρίπολη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Καβάλα, Θεσσαλονίκη με τον τερματισμό να γίνεται στην Αθήνα. Την επόμενη χρονιά (1952) η ΕΛΠΑ αναλαμβάνει την διοργάνωση του αγώνα και το 1953 ο αγώνας γίνεται διεθνής. Το 1956 ο αγώνας συμπεριλαμβάνεται στους αγώνες του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Από το 1993 συμπεριλαμβάνεται στο παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι. Επίσης περιλαμβάνεται στα πανελλήνια πρωταθλήματα και κύπελλα κλάσεων, στο κύπελλο της FIA για αυτοκίνητα παραγωγής και στο παγκόσμιο κύπελλο για κατασκευαστές αυτοκινήτων τουρισμού.
Νεότερα χρόνια (2005 έως σήμερα)
Το 2005 κέντρο του αγώνα ήταν η Λαμία. Μια υπερειδική διαδρομή έλαβε μέρος στο Ολυμπιακό Στάδιο με μεγάλη επιτυχία. Εκείνη την χρονιά, το ράλι Ακρόπολις ψηφίστηκε ως το καλύτερο ράλι για το 2005. Το 2006 το κέντρο του αγώνα μεταφέρθηκε στην Αθήνα και στα γύρω βουνά. Το service park ήταν στον χώρο του Ολυμπιακού σταδίου Αθηνών. Αυτή την χρονιά έγιναν δύο υπερειδικές στο Ολυμπιακό στάδιο, μια φορά την πρώτη μέρα του αγώνα και μια την τελευταία. Το 2007 το κέντρο του αγώνα ήταν και πάλι η Αθήνα. Το 2007 υπήρξαν 3 υπερειδικές, οι οποίες έλαβαν χώρα στο Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο. To 2009 το ράλι διεξήχθη στο Λουτράκι Κορινθίας και νικητής αναδείχθηκε ο Φιλανδός Μίκο Χίρβονεν στις 14 Ιουνίου.Το 2011 ο διάσημος και πιο σκληρός αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος επανήλθε στο αγωνιστικό καλεντάρι της Παγκοσμίου Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου. Το 2011 το κέντρο του αγώνα ήταν το Λουτράκι,και οι ειδικές διαδρομές επεκτάθηκαν στη Φθιώτιδα, τη Βοιωτία,την Κορινθία και την Αργολίδα. Ο αγώνας ξεκίνησε στις 16 Ιουνίου κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως των Αθηνών, με την τελετή έναρξης και έληξε στις 19 Ιουνίου. Το 2012 το ράλι ακρόπολις ξεκίνησε στις 24 Μαΐου στο Ζάππειο Μέγαρο με κέντρο του αγώνα στο Λουτράκι, ακόμα το 2012 προστέθηκαν μερικές νέες ειδικές διαδρομές. Η τελετή λήξης έγινε στις 27 Μαΐου στο Club Hotel Casino Loutraki.
Νικητές Οδηγοί
Έτος | Οδηγός | Συνοδηγός | Αυτοκίνητο |
---|---|---|---|
1951 | - | Φίατ 1.400 | |
1952 | Σεβρολέτ | ||
1953 | Τζάγκουαρ ΧΚ 120 | ||
1954 | Όπελ Ρέκορντ | ||
1955 | Όπελ Καντέτ | ||
1956 | Μερσεντές 300 SL | ||
1957 | Φεράρι 250 GT | ||
1958 | Λάντσια Αουρέλια | ||
1959 | Auto Union 1000 | ||
1960 | Μερσεντές 220 SL | ||
1961 | Saab 96 | ||
1962 | Μερσεντές 220 SL | ||
1963 | Mercedes 300 SΕ | ||
1964 | Βόλβο 544 | ||
1965 | Βόλβο Αμαζόν | ||
1966 | Λότους Κορτίνα | ||
1967 | Μίνι Κούπερ S | ||
1968 | Φόρντ Έσορντ | ||
1969 | Πόρσε 911 S | ||
1970 | Ρενό Αλπίν | ||
1971 | Ρενό Αλπίν Α 110 | ||
1972 | Φίατ 124 Σπ. 600 | ||
1973 | Ρενό Αλπίν Α 110 | ||
1974 | Δεν έγινε | - | - |
1975 | Όπελ Ασκόνα 1,9 SR | ||
1976 | Ντάτσουν 160 J | ||
1977 | Φορντ Έσκορντ RS | ||
1978 | Fiat 131 Abarth | ||
1979 | Φορντ Έσκορντ RS | ||
1980 | Φορντ Έσκορτ RS | ||
1981 | Φορντ Έσκορτ RS | ||
1982 | Άουντι Κουάτρο | ||
1983 | Λάντσια 037 | ||
1984 | Άουντι Κουάτρο | ||
1985 | Πεζό 205 T16 | ||
1986 | Πεζό 205 T16 | ||
1987 | Lancia Delta | ||
1988 | Lancia Delta | ||
1989 | Lancia Delta | ||
1990 | Toyota Celica | ||
1991 | Lancia Delta | ||
1992 | Lancia Delta | ||
1993 | Φορντ Έσκορτ | ||
1994 | Σουμπαρού Ιμπρέζα | ||
1995 | Λάντσια | ||
1996 | Σουμπαρού Ιμπρέζα | ||
1997 | Φορντ Έσκορτ | ||
1998 | Σουμπαρού Ιμπρέζα | ||
1999 | Σουμπαρού Ιμπρέζα | ||
2000 | Ford Focus WRC | ||
2001 | Ford Focus WRC | ||
2002 | Ford Focus WRC | ||
2003 | Ford Focus WRC | ||
2004 | Σουμπαρού | ||
2005 | Citroën Xsara WRC | ||
2006 | Ford Focus RS WRC 06 | ||
2007 | Ford Focus RS WRC 06 | ||
2008 | Citroën C4 WRC | ||
2009 | Ford Focus RS WRC 09 | ||
2010 | Εκτός προγράμματος | ||
2011 | Citroën DS3 WRC | ||
2012 | Citroën DS3 WRC | ||
2013 | Volkswagen |