To Ράλι Ακρόπολις (επίσημη εμπορική ονομασία τα τελευταία χρόνια: The rally of Gods [GR: Το ράλι των Θεών]) είναι ένας από τους παλαιότερους και σημαντικότερους αγώνες αυτοκινήτου. Ξεκίνησε να διοργανώνεται από την ΕΛΠΑ το 1951 και πλέον αποτελεί μέρος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC). Θεωρείται από τα πιο απαιτητικά και ανταγωνιστικά Ράλι του πρωταθλήματος.
Ιστορία
Το 1951, από μια ιδέα μιας ομάδας οδηγών και με την βοήθεια της Shell διοργανώθηκε ένας αγώνας 1923 χιλιομέτρων. Ο αγώνας ξεκίνησε από την Αθήνα και πέρασε κατά σειρά από τις πόλεις Τρίπολη, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Καβάλα, Θεσσαλονίκη με τον τερματισμό να γίνεται στην Αθήνα. Την επόμενη χρονιά (1952) η ΕΛΠΑ αναλαμβάνει την διοργάνωση του αγώνα και το 1953 ο αγώνας γίνεται διεθνής. Το 1956 ο αγώνας συμπεριλαμβάνεται στους αγώνες του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Από το 1993 συμπεριλαμβάνεται στο παγκόσμιο πρωτάθλημα οδηγών και στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι. Επίσης περιλαμβάνεται στα πανελλήνια πρωταθλήματα και κύπελλα κλάσεων, στο κύπελλο της FIA για αυτοκίνητα παραγωγής και στο παγκόσμιο κύπελλο για κατασκευαστές αυτοκινήτων τουρισμού.
Νεότερα χρόνια (2005 έως σήμερα)
Το 2005 κέντρο του αγώνα ήταν η Λαμία. Μια υπερειδική διαδρομή έλαβε μέρος στο Ολυμπιακό Στάδιο με μεγάλη επιτυχία. Εκείνη την χρονιά, το ράλι Ακρόπολις ψηφίστηκε ως το καλύτερο ράλι για το 2005. Το 2006 το κέντρο του αγώνα μεταφέρθηκε στην Αθήνα και στα γύρω βουνά. Το service park ήταν στον χώρο του Ολυμπιακού σταδίου Αθηνών. Αυτή την χρονιά έγιναν δύο υπερειδικές στο Ολυμπιακό στάδιο, μια φορά την πρώτη μέρα του αγώνα και μια την τελευταία. Το 2007 το κέντρο του αγώνα ήταν και πάλι η Αθήνα. Το 2007 υπήρξαν 3 υπερειδικές, οι οποίες έλαβαν χώρα στο Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο. To 2009 το ράλι διεξήχθη στο Λουτράκι Κορινθίας και νικητής αναδείχθηκε ο Φιλανδός Μίκο Χίρβονεν στις 14 Ιουνίου.Το 2011 ο διάσημος και πιο σκληρός αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος επανήλθε στο αγωνιστικό καλεντάρι της Παγκοσμίου Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου. Το 2011 το κέντρο του αγώνα ήταν το Λουτράκι,και οι ειδικές διαδρομές επεκτάθηκαν στη Φθιώτιδα, τη Βοιωτία,την Κορινθία και την Αργολίδα. Ο αγώνας ξεκίνησε στις 16 Ιουνίου κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακροπόλεως των Αθηνών, με την τελετή έναρξης και έληξε στις 19 Ιουνίου. Το 2012 το ράλι ακρόπολις ξεκίνησε στις 24 Μαΐου στο Ζάππειο Μέγαρο με κέντρο του αγώνα στο Λουτράκι, ακόμα το 2012 προστέθηκαν μερικές νέες ειδικές διαδρομές. Η τελετή λήξης έγινε στις 27 Μαΐου στο Club Hotel Casino Loutraki.
Νικητές Οδηγοί
Έτος | Οδηγός | Συνοδηγός | Αυτοκίνητο |
---|---|---|---|
1951 | Π. Περατικός | - | Φίατ 1.400 |
1952 | Τζόνι Πεσματζόγλου | Νίκος Παπαμηχαήλ | Σεβρολέτ |
1953 | Νίκος Παπαμιχαήλ | Σ. Δημητράκος | Τζάγκουαρ ΧΚ 120 |
1954 | Π. Παπαδόπουλος | Σ. Δημητράκος | Όπελ Ρέκορντ |
1955 | Τζόνι Πεσματζόγλου | Μ. Παπανδρέου | Όπελ Καντέτ |
1956 | B. Σοκ | Ρ. Μολ | Μερσεντές 300 SL |
1957 | Τζ. Εσταζέ( | Α.Μίχος, σημ.2) | Εσταζέ | Φεράρι 250 GT |
1958 | Τζ. Βιρορέζι | Τζ. Μπασαντόνα | Λάντσια Αουρέλια |
1959 | Β. Λέβι | Χ. Βάγκνερ | Auto Union 1000 |
1960 | B. Σοκ | Ρ. Μολ | Μερσεντές 220 SL |
1961 | Ε. Κάρλσον | Β. Κάρλσον | Saab 96 |
1962 | Ε. Μπόριγκερ | Π. Λανγκ | Μερσεντές 220 SL |
1963 | Ε. Μπόριγκερ | Ρ. Κνολ | Mercedes 300 SΕ |
1964 | Τομ Τράνα | Γκ. Τερμένιους | Βόλβο 544 |
1965 | Κ.Μ. Σκογκ | Τάντλκαρε | Βόλβο Αμαζόν |
1966 | Β. Σόντερστορμ | Γκούναρ Πάλμ | Λότους Κορτίνα |
1967 | Π. Χόπκιρκ | Ρον Κρέλινγ | Μίνι Κούπερ S |
1968 | Ρότζερ Κλάρκ | Τζιμ Πόρτερ | Φόρντ Έσορντ |
1969 | Π. Τόιβονεν | Μ. Καλάρι | Πόρσε 911 S |
1970 | Ζαν Λυκ Τεριέ | Καλεβάρτ | Ρενό Αλπίν |
1971 | Ούβε Άντερσον | Α. Χερτζ | Ρενό Αλπίν Α 110 |
1972 | Χ. Λίντμπεργκ | Χ. Έισεντς | Φίατ 124 Σπ. 600 |
1973 | Ζαν Λυκ Τεριέ | Κ. Ντελφεριέ | Ρενό Αλπίν Α 110 |
1974 | Δεν έγινε | - | - |
1975 | Βάλτερ Ρερλ | Γιόχαν Μπέργκερ | Όπελ Ασκόνα 1,9 SR |
1976 | Χάρι Κάλστρομ | Tζ. Άντερσον | Ντάτσουν 160 J |
1977 | Μπιερν Βάλντεγκααρντ | Χανς Τορζέλιους | Φορντ Έσκορντ RS |
1978 | Βάλτερ Ρερλ | Κρίστιαν Γκάισντορφερ | Fiat 131 Abarth |
1979 | Μπιόρν Βάλντεγκααρντ | Χανς Τορζέλιους | Φορντ Έσκορντ RS |
1980 | Άρι Βάτανεν | Ντέιβιντ Ρίτσαρντς | Φορντ Έσκορτ RS |
1981 | Άρι Βάτανεν | Ντέιβιντ Ρίτσαρντς | Φορντ Έσκορτ RS |
1982 | Μισέλ Μουτόν | Φαμπρίτσια Πονς | Άουντι Κουάτρο |
1983 | Βάλτερ Ρερλ | Κρίστιαν Γκάισντορφερ | Λάντσια 037 |
1984 | Στιγκ Μπλόμκβιστ | Μπιερν Σέντεμπεργκ | Άουντι Κουάτρο |
1985 | Τίμο Σάλονεν | Σέπο Χαριάνε | Πεζό 205 T16 |
1986 | Γιούχα Κάνκουνεν | Γιούχα Πίρονεν | Πεζό 205 T16 |
1987 | Μάρκου Άλεν | Ι. Κιμίβακι | Lancia Delta |
1988 | Μίκι Μπαζιόν | Τ. Σιβιέρο | Lancia Delta |
1989 | Μίκι Μπιαζιόν | Τ. Σιβιέρο | Lancia Delta |
1990 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Toyota Celica |
1991 | Γιούχα Κάνκουνεν | Γιούχα Πίρονεν | Lancia Delta |
1992 | Ντιντιέ Οριόλ | Μπ. Οσελί | Lancia Delta |
1993 | Μίκι Μπιαζιόν | Τ. Σιβιέρο | Φορντ Έσκορτ |
1994 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
1995 | Άρης Βωβός | Κώστας Στεφανής | Λάντσια |
1996 | Κόλιν Μακ Ρέι | Ντέρεκ Ρίνγκερ | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
1997 | Κάρλος Σάινθ | Λουίς Μόγια | Φορντ Έσκορτ |
1998 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
1999 | Ρίτσαρντ Μπερνς | Ρόμπερτ Ριντ | Σουμπαρού Ιμπρέζα |
2000 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus WRC |
2001 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus WRC |
2002 | Κόλιν Μακ Ρέι | Νίκι Γκριστ | Ford Focus WRC |
2003 | Μάρκο Μάρτιν | Μάικλ Παρκ | Ford Focus WRC |
2004 | Πέτερ Σόλμπεργκ | Φιλ Μιλς | Σουμπαρού |
2005 | Σεμπάστιαν Λεμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën Xsara WRC |
2006 | Μάρκους Γκρόνχολμ | Τίμο Ραουτιάινεν | Ford Focus RS WRC 06 |
2007 | Μάρκους Γκρόνχολμ | Τίμο Ραουτιάινεν | Ford Focus RS WRC 06 |
2008 | Σεμπαστιάν Λεμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën C4 WRC |
2009 | Μίκο Χίρβονεν | Γιάρμο Λέχτινεν | Ford Focus RS WRC 09 |
2010 | Εκτός προγράμματος | ||
2011 | Σεμπαστιάν Οζιέ | Ζυλιέν Ινγκρασιά | Citroën DS3 WRC |
2012 | Σεμπαστιάν Λέμπ | Ντανιέλ Ελενά | Citroën DS3 WRC |
2013 | Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα | Μίκα Άντιλα (Miikka Anttila) | Volkswagen |