Τραμ (ελληνικά: Τροχιόδρομος) ονομάζεται ο σιδηρόδρομος πόλης. Η λέξη είναι σκοτσέζικης προέλευσης και περιγράφει ένα μικρό σιδηρόδρομο.
Αναπτύχθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και αντικατέστησε τους ιππήλατους σιδηροδρόμους. Περί το 1960 τα περισσότερα τραμ αντικαταστάθηκαν με λεωφορεία λόγω λειτουργικού κόστους των δικτύων.
Σήμερα σχεδόν όλες οι σημαντικές μεγάλες πόλεις του κόσμου επανέφεραν ή ανέπτυξαν από την αρχή τα δίκτυα τραμ, όπως το Παρίσι και η Αθήνα. Οι λόγοι της αναγέννησης του τραμ είναι το μικρότερο λειτουργικό κόστος από τα Μετρό και οι υψηλότερες δυνατότητες μεταφοράς από τα λεωφορεία. Σε πόλεις της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Γερμανίας τα νέα τραμ έχουν συμβάλει στην περιβαλλοντική και τουριστική ανάπτυξη.
Με τη σημερινή του μορφή, το τραμ υπάρχει στην Αθήνα από το 2004. Πρωτοεμφανίστηκε όμως στην πόλη το 1882 με τη μορφή ιππήλατων οχημάτων. Το 1908 κυκλοφόρησαν τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα. Σταδιακά, το δίκτυο τραμ έφθασε τις 21 γραμμές. Η λειτουργία του όμως σταμάτησε το 1960, όταν τα τραμ αντικαταστάθηκαν από ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλεϊ) και θερμικά λεωφορεία.
Το σύγχρονο τραμ διαθέτει τρεις γραμμές. Οι δύο από αυτές, έχοντας αρχικά κοινή πορεία, συνδέουν το κέντρο της Αθήνας, μέσω Νέου Κόσμου και Νέας Σμύρνης, με το Παλαιό Φάληρο, και από εκεί, ακολουθούν χωριστές, αλλά παραλιακές διαδρομές, με τη μία γραμμή να κατευθύνεται προς το Νέο Φάληρο, και την άλλη προς τη Βούλα. Η τρίτη γραμμή συνδυάζει τα παραλιακά τμήματα των άλλων δύο, συνδέοντας απευθείας το Νέο Φάληρο με τη Βούλα.
Ιστορία
Στην Αθήνα αναπτύχθηκε δίκτυο ιππήλατων τροχιοδρόμων μετρικού εύρους το 1882 για την ακρίβεια από τη βελγικών συμφερόντων Εταιρεία Τροχιοδρόμων Αθηνών - Πειραιώς - Περιχώρων (Ε.Τ.Α.Π.Π.). Το δίκτυο αυτό ηλεκτροδοτήθηκε, αναβαθμίσθηκε και επεκτάθηκε μεταξύ 1906 και 1908, ενώ υπέστη τροποποιήσεις και μεταγενέστερα. Μία κανονικού εύρους γραμμή (αρχικώς ιππήλατη και μεταγενέστερα ηλεκτροκίνητη) κατασκεύασε και λειτούργησε και ο Σιδηρόδρομος Αθηνών - Πειραιώς κατά μήκος της παραλίας Πειραιώς.
Με τη συγκοινωνιακή αναδιάρθρωση του 1925, το δίκτυο αστικών μέσων σταθερής τροχιάς (μαζί με κάποιες λεωφορειακές γραμμές) περιήλθε στον Βρετανικών συμφερόντων όμιλο Πάουερ & Τράξιον, ο οποίος κατένειμε τις μεν μετρικού εύρους γραμμές στη θυγατρική του Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (Η.Ε.Μ.), τις δε κανονικού εύρους στους επίσης θυγατρικούς Ελληνικούς Ηλεκτρικούς Σιδηροδρόμους (Ε.Η.Σ.). Η σημαντικότερη έκτοτε (και τελευταία) προσθήκη στο δίκτυο υπήρξε η κανονικού εύρους γραμμή Περάματος των Ε.Η.Σ.
Οι γραμμές μετρικού εύρους του δικτύου της Η.Ε.Μ. ήταν οι εξής:
Αριθμός γραμμής | Δρομολόγια τραμ (μέχρι το 1960) | Αριθμός γραμμής | Δρομολόγια τραμ (μέχρι το 1960) |
---|---|---|---|
1 | Ακαδημία - Καλλιθέα - Τζιτζιφιές | 11 | Ιπποκράτους - Κολοκυνθού (-15/10/1960) |
1A. | Ακαδημία - Νέο Φάληρο | 12 | Ακαδημία - Παγκράτι |
1Β. | Ακαδημία - Παλαιό Φάληρο | 13 | Πεδίον Άρεως - Λεωφόρος Αλεξάνδρας - Αμπελόκηποι (Θων) |
1Γ. | Παλαιό Φάληρο - Νέο Φάληρο | 14 | Χαριλάου Τρικούπη - Σπύρου Τρικούπη - Λεωφόρος Αλεξάνδρας - Θων |
2 | Ομόνοια -Σύνταγμα - Αγγλικανική Εκκλησία (έως το 1926) | 15 | Μοναστηράκι - Μαράσλειον |
2 | Ομόνοια - Κυψέλη (1926-16/11/1953) | 16 | Θων - Ιπποκράτους - Σύνταγμα - Ακρόπολις - Θησείον |
3 | Ομόνοια - Πατήσια | 17 | Άγιος Βασίλειος - Νέο Φάληρο |
4 | Ομόνοια - Ρουφ (-15/10/1960) | 18 | Νέο Φάληρο - Οδός Μακράς Στοάς |
5 | Ομόνοια - Σταθμός Λαρίσσης | 19 | Πειραιάς - Φρεαττύδα |
6 | Ομόνοια - Αχαρνών | 20 | Πειραιάς - Καστέλλα - Νέο Φάληρο |
7 | Ομόνοια - Αμπελόκηποι | 21 | Άγιος Βασίλειος - Παλαμηδίου |
8 | Ομόνοια - Σεπόλια | Κ | Πλατεία Λαυρίου - Αττική |
9 | Ομόνοια - Πετράλωνα (-15/10/1960) | Πειραιάς - Πέραμα (1936-4/4/1977) | |
10 | Ιπποκράτους - Βοτανικός |
Από το 1953, με πρωτοβουλία της τότε ηγεσίας του Υπουργείου Δημοσίων Έργων, η Η.Ε.Μ. ενίσχυσε το δίκτυό της με ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλλεϋ) και θερμικά λεωφορεία (τα γνωστά ως «τύλορες»). Η ενίσχυση του δικτύου ακολουθήθηκε από σταδιακή διακοπή λειτουργίας των τροχιοδρόμων και αντικατάστασή τους, σταδιακά, από ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τρόλεϊ). Οι γραμμές των τροχιοδρόμων είτε αφαιρέθηκαν από το οδόστρωμα είτε καλύφθηκαν με νέα στρώματα ασφάλτου. Η γραμμή Περάματος επέζησε ως το 1977.
Επαναφορά του τραμ
Σοβαρή πρόθεση επαναφοράς των τροχιοδρόμων και προετοιμασίας νέων γραμμών εκδηλώθηκε επί υπουργίας – και αργότερα δημαρχίας – Αντώνη Τρίτση. Το δίκτυο της νέας γενιάς τροχιοδρόμων της Αθήνας, που τελικά δημιουργήθηκε, ακολούθησε τους σχεδιασμούς της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Αθήνας και λειτούργησε από θυγατρική εταιρεία της Αττικό Μετρό, την Τραμ Α.Ε. Από το 2011, τη λειτουργία του τραμ έχει αναλάβει η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣY.) ΑΕ. Οι γραμμές του νέου τροχιοδρομικού δικτύου της Αθήνας είναι κανονικού εύρους (1.435 mm).
Το σύγχρονο δίκτυο τραμ εγκαινιάστηκε στις 19 Ιουλίου του 2004. Τρία χρόνια αργότερα, στις 15 Νοεμβρίου 2007, λειτούργησε μία μικρή επέκταση, από το Κολυμβητήριο της Γλυφάδας μέχρι το Ασκληπιείο Νοσοκομείο της Βούλας, με μία νέα στάση με την ονομασία «Ασκληπιείο Βούλας».
Γραμμές και στάσεις
Το σύγχρονο δίκτυο τραμ της Αθήνας διαθέτει τρεις γραμμές:
- Τ3 «ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ»: Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) - Ασκληπιείο Βούλας
- T4 «ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ»: Σύνταγμα - ΣΕΦ
- Τ5 «ΠΛΑΤΩΝΑΣ»: Σύνταγμα - Ασκληπιείο Βούλας
Οι Γραμμές 4 και 5 έχουν ένα κοινό τμήμα, από το Σύνταγμα μέχρι την παραλία, στην περιοχή του Παλαιού Φαλήρου (στάση «Μουσών»). Από το σημείο αυτό, και οι δύο κινούνται παραλιακά, μόνο που η πρώτη γραμμή (Σύνταγμα - ΣΕΦ) στρίβει προς τα βορειοδυτικά και κατευθύνεται προς το Νέο Φαληρο, περνώντας από το Δέλτα Φαλήρου, τις Τζιτζιφιές και το Μοσχάτο, ενώ η άλλη (Σύνταγμα - Ασκληπιείο Βούλας), με κατεύθυνση νοτιοανατολική, φθάνει μέχρι τη Βούλα, αφού περάσει από το Καλαμάκι, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. Η Γραμμή 3 ακολουθεί μία παραλιακή διαδρομή, από το Νέο Φάληρο μέχρι τη Βούλα, συνδυάζοντας τα δύο χωριστά παραλιακά τμήματα των δύο πρώτων γραμμών.
Τραμ Αθήνας | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Σύνταγμα - Μουσών[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Η διαδρομή Σύνταγμα - Μουσών είναι το κοινό τμήμα των δύο γραμμών 4 και 5, που έχουν αφετηρία στην περιοχή του Συντάγματος. Τα τραμ ξεκινούν από το Σύνταγμα, στο κέντρο της Αθήνας, διέρχονται από το Νέο Κόσμο, συνεχίζουν την πορεία τους μέσα από τη Νέα Σμύρνη και φθάνουν στο Παλαιό Φάληρο.
Κοινή διαδρομή Γραμμών 4 και 5: Στάση «Σύνταγμα» - Λεωφόρος Βασιλίσσης Αμαλίας - Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας - Αρδηττού - Καλλιρρόης - Κασομούλη - Γουβέλη - Ηλία Ηλιού - Μάχης Αναλάτου - Λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου - Αχιλλέως - Στάση «Μουσών».
Αθήνα
Στο κέντρο της Αθήνας βρίσκονται οι τέσσερεις πρώτες στάσεις αυτής της διαδρομής.
Στάση - σύνδεση με Μετρό | Θέση | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|---|
Σύνταγμα - | Λεωφόρος Αμαλίας | Πλατεία Συντάγματος | Αφετηρία |
Ζάππειο | Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας (Σημ.1) | Ζάππειο Μέγαρο | Δύο χωριστές αποβάθρες |
Λεωφόρος Βουλιαγμένης | Οδός Καλλιρρόης | Λεωφόρος Βουλιαγμένης | |
Φιξ - | Οδός Καλλιρρόης | Παλιό εργοστάσιο Φιξ |
Σημ.1: Η στάση διαθέτει δύο χωριστές αποβάθρες σε απόσταση 300 περίπου μέτρων μεταξύ τους. Η αποβάθρα για τους συρμούς προς ΣΕΦ / Βούλα, βρίσκεται επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, ενώ η αποβάθρα που εξυπηρετεί τους επιβάτες που κατευθύνονται προς Σύνταγμα, επί της οδού Αρδηττού.
Νέος Κόσμος
Τρεις στάσεις υπάρχουν στην περιοχή του Νέου Κόσμου, συνοικία του Δήμου Αθηναίων.
Στάση - σύνδεση με Μετρό | Θέση | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|---|
Κασομούλη | Οδός Κασομούλη | Οδός Κασομούλη | Μόνιμη έκθεση παλιού συρμού τραμ |
Νέος Κόσμος - | Οδός Γουβέλη (Σημ.1) | Σταθμός Μετρό «Νέος Κόσμος» | Δύο χωριστές αποβάθρες |
Μπακνανά | Οδός Μάχης Αναλάτου | Οδός Μιχαήλ Μπακνανά |
Σημ. 1: Η στάση «Νέος Κόσμος» διαθέτει δύο αποβάθρες σε κοντινή μεταξύ τους απόσταση: την αποβάθρα των συρμών τραμ προς παραλία (ΣΕΦ/Βούλα), επί της οδού Γουβέλη, και την αποβάθρα που εξυπηρτεί τους κινούμενους προς Αθήνα (Σύνταγμα), επί της οδού Κασομούλη.
Νέα Σμύρνη
Στη Νέα Σμύρνη βρίσκονται οι επόμενες έξι στάσεις του τραμ, όλες επί της λεωφόρου Ελευθερίου Βενιζέλου, της κεντρικής λεωφόρου της πόλης.
Στάση | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|
Αιγαίου | Οδός Αιγαίου | Πλησίον Άλσους Νέας Σμύρνης |
Αγίας Φωτεινής | Οδός Αγίας Φωτεινής | Βρίσκεται μπροστά από την Κεντρική Πλατεία Νέας Σμύρνης |
Μεγάλου Αλεξάνδρου | Οδός Μεγάλου Αλεξάνδρου | Πλησίον Γηπέδου Πανιωνίου Γ.Σ.Σ. |
Αγία Παρασκευή | Ναός Αγίας Παρασκευής | |
Μηδείας - Μυκάλης | Οδοί Μηδείας και Μυκάλης | Οι δύο οδοί βρίσκονται εκατέρωθεν της στάσης |
Ευαγγελική Σχολή | Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης | Το κτήριο της Σχολής βρίσκεται επί της οδού Λέσβου και απέχει 200 μ. από την στάση του τραμ |
Παλαιό Φάληρο
Τέσσερις στάσεις κάνουν στο Παλαιό Φάληρο τα τραμ που έρχονται από Νέα Σμύρνη, προτού φθάσουν στην παραλία και ακολουθήσουν διαφορετική πορεία, προς Νέο Φάληρο (τραμ Γραμμής 4) ή προς Βούλα (τραμ Γραμμής 5).
Στάση | Θέση | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|---|
Αχιλλέως | Λεωφόρος Ελευθερίου Βενιζέλου | Οδός Αχιλλέως | |
Αμφιθέας | Οδός Αχιλλέως | Οδός Αμφιθέας | |
Παναγίτσα | Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου (Παναγίτσα) | ||
Μουσών | Οδός Μουσών | Πλησίον Παναγίτσας |
Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας - Ασκληπιείο Βούλας
Αυτή η διαδρομή εκτελείται από τα τραμ της Γραμμής 3, που ξεκινούν από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), στο Νέο Φάληρο, και κινούμενα παραλιακά, περνούν από το Μοσχάτο, τις Τζιτζιφιές, το Παλαιό Φάληρο, το Καλαμάκι, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα, για να καταλήξουν στη Βούλα, λίγο πριν το Ασκληπιείο Νοσοκομείο. Όλες σχεδόν οι στάσεις βρίσκονται στην παραλιακή πλευρά της λεωφόρου Ποσειδώνος. Σημειώνεται ότι το τμήμα ΣΕΦ-Μπάτης είναι μέρος και της Γραμμής 4, ενώ το τμήμα Έδεμ – Ασκληπιείο Βούλας, είναι μέρος και της Γραμμής 5. Τα δύο αυτά τμήματα συνθέτουν την παραλιακή Γραμμή 3: ΣΕΦ – Ασκληπιείο Βούλας.
Διαδρομή γραμμής: Εθνάρχου Μακαρίου (διαμορφωμένος χώρος) - Λεωφόρος Ποσειδώνος - Διαδόχου Παύλου - Λεωφόρος Αγγέλου Μεταξά - Πλατεία Κρήτης - Λεωφόρος Αλκυονιδών.
Φαληρικός Όρμος
Οι έξι πρώτες στάσεις της διαδρομής ΣΕΦ - Βούλα βρίσκονται επί της λεωφόρου Ποσειδώνος, στις ακτές του Φαληρικού Όρμου. Είναι χτισμένες εντός των ορίων των Δήμων Πειραιά, Μοσχάτου - Ταύρου και Καλλιθέας και Παλαιού Φαλήρου.
Στάση - σύνδεση με Μετρό | Θέση επί Λεωφόρου Ποσειδώνος | Προέλευση ονομασίας | Δήμος | Παρατήρηση |
---|---|---|---|---|
Σ.Ε.Φ. - | Πλησίον Ναού Παναγίας Μυρτιδιώτισσας | Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας | Πειραιά | Ανταπόκριση με σταθμό μετρό «Νέο Φάληρο» |
Νέο Φάληρο | Νέο Φάληρο | Πειραιά | ||
Μοσχάτο | Έναντι οδού Χρυσοστόμου Σμύρνης | Μοσχάτο | Μοσχάτου - Ταύρου | |
Καλλιθέα | Έναντι τέρματος Λεωφόρου Θησέως | Καλλιθέα Αττικής | Καλλιθέας | |
Τζιτζιφιές | Έναντι οδού Επαμεινώνδα | Τζιτζιφιές | Καλλιθέας | |
Δέλτα Φαλήρου | Πλησίον Κλειστού Γηπέδου Φαλήρου | Περιοχή Δέλτα Φαλήρου Σημ.1 | Παλαιού Φαλήρου | Πλησίον Πλατείας Νερού και παλιού Ιπποδρόμου |
Σημ.1: Η στάση του τραμ βρίσκεται στην ομώνυμη περιοχή, όπου σήμερα καταλήγει η Λεωφόρος Συγγρού. Η περιοχή ονομάστηκε «Δέλτα Φαλήρου» διότι παλαιότερα εκεί σχημάτιζαν δέλτα οι εκβολές των χειμάρρων που προέρχονταν από τις περιοχές της Καλλιθέας και του Βουρλοπόταμου (σημερινής Αμφιθέας).
Παλαιό Φάληρο
Οι παραλιακές στάσεις του Δήμου Παλαιού Φαλήρου είναι έξι και βρίσκονται όλες επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
Στάση | Θέση επί Λεωφόρου Ποσειδώνος | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|---|
Αγία Σκέπη | Πλησίον εμπορικού κέντρου South Polis | Ναΐσκος Αγίας Σκέπης | |
Τροκαντερό | Πλησίον εισόδου Μαρίνας Φλοίσβου | Τροκαντερό | |
Πάρκο Φλοίσβου | Μπροστά από το πάρκο | Πάρκο Φλοίσβου | |
Φλοίσβος | Πλησίον οδού Αγίου Αλεξάνδρου | Συνοικία Φλοίσβου | |
Μπάτης | Συνοικία Μπάτη | ||
Έδεμ | Πλησίον Ρέματος Πικροδάφνης | Συνοικία Έδεμ | Πλησίον Στρατιωτικού Νεκροταφείου |
Άλιμος
Οι παραλιακές στάσεις του Δήμου Αλίμου είναι πέντε. Βρίσκονται και αυτές επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
Στάση | Θέση επί Λεωφόρου Ποσειδώνος | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|---|
Πικροδάφνη | Πλησίον εκβολής ρέματος Πικροδάφνης | Ρέμα Πικροδάφνης | Πλησίον Στρατιωτικού Νεκροταφείου |
Μαρίνα Αλίμου | Πλησίον εισόδου Μαρίνας | Μαρίνα Αλίμου | |
Καλαμάκι | Έναντι αρχής Λεωφόρου Καλαμακίου | Πάρκο Φλοίσβου | |
Ζέφυρος | Έναντι αρχής Λεωφόρου Αλίμου | Συνοικία Ζεφύρου | |
Λουτρά Αλίμου | Πλησίον Ναυτικού Ομίλου Αλίμου | Παλιά Λουτρά Αλίμου |
Ελληνικό (Δήμος Ελληνικού - Αργυρούπολης)
Η περιοχή του Ελληνικού διαθέτει έξι στάσεις, όλες απέναντι από τις εγκαταστάσεις του παλιού διεθνούς αεροδρομίου των Αθηνών, στην δυτική πλευρά της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
Στάση | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|
Ελληνικό | Ελληνικό Αττικής | Έναντι παλιάς εισόδου Αεροδρομίου Ελληνικού |
1η Αγίου Κοσμά | Παρεκκλήσι Αγίου Κοσμά | Μπροστά από το Εθνικό Αθλητικό Κέντρο Νεότητας Αγίου Κοσμά |
2η Αγίου Κοσμά | ||
Άγιος Αλέξανδρος | Ναός Αγίου Αλεξάνδρου | |
Ελλήνων Ολυμπιονικών | ||
Κέντρο Ιστιοπλοΐας | Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας |
Γλυφάδα
Η πολυπληθής περιοχή της Γλυφάδας εξυπηρετείται από επτά στάσεις του τραμ.
Στάση | Θέση | Προέλευση ονομασίας |
---|---|---|
Πλατεία Βεργωτή | Λεωφόρος Ποσειδώνος | Πλατεία Γεωργίου Βεργωτή |
Παραλία Γλυφάδας | Οδός Βασιλέως Παύλου | Παρακείμενη παραλία |
Παλαιό Δημαρχείο | Κτήριο Παλαιού Δημαρχείου Γλυφάδας | |
Πλατεία Κατράκη | Πλατεία Βάσως Κατράκη | Πλατεία Βάσως Κατράκη |
Αγγέλου Μεταξά | Οδός Αγγέλου Μεταξά | Οδός Αγγέλου Μεταξά |
Πλατεία Εσπερίδων | Πλατεία Εσπερίδων | |
Κολυμβητήριο | Εθνικό Κολυμβητήριο Γλυφάδας |
- Βούλα
Το τραμ επεκτάθηκε στην περιοχή της Βούλας στις 15 Νοεμβρίου του 2007. Τότε πρωτολειτούργησε η στάση «Ασκληπιείο Βούλας», που αποτέλεσε νέα τερματική στάση, στη θέση της στάσης «Κολυμβητήριο» της Γλυφάδας, που είχε εγκαινιαστεί μαζί με το αρχικό δίκτυο το 2004.
Στάση | Θέση | Προέλευση ονομασίας | Παρατήρηση |
---|---|---|---|
Ασκληπιείο Βούλας | Λεωφόρος Κωνσταντίνου Καραμανλή | Γενικό Νοσοκομείο «Ασκληπιείο Βούλας» | Αφετηρία / Τέρμα |
Μελλοντικές επεκτάσεις
Πρώτη φάση επεκτάσεων
Νέο Φάληρο-Πειραιάς (2016)
Υπό κατασκευή βρίσκεται η επέκταση του τραμ προς τον Πειραιά από την Άνοιξη του 2013. Η σχετική σύμβαση υπογράφτηκε στις 14 Ιανουαρίου 2013 ανάμεσα στην Αττικό Μετρό Α.Ε. και την ανάδοχο εταιρεία Θεμέλη Α.Ε. και είχε ύψος 61,5 εκ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2016.
H γραμμή του τραμ στον Πειραιά θα είναι μονής τροχιάς, δηλαδή τα τραμ θα διέρχονται από κάθε στάση προς μία μόνο κατεύθυνση.
Στην κατεύθυνση προς την Ακτή Ποσειδώνος, θα περιλαμβάνονται οι ακόλουθες στάσεις:
- Γήπεδο Καραϊσκάκη (σύνδεση με τον σταθμό του Ηλεκτρικού «Νέο Φάληρο»)
- Μικράς Ασίας
- Λαμπράκη
- Ευαγγελίστρια
- Πλατεία Δεληγιάννη
- Δημαρχείο (σύνδεση με τον μελλοντικό σταθμό του μετρό «Δημοτικό Θέατρο»)
- Ακτή Ποσειδώνος
Στην κατεύθυνση από την Ακτή Ποσειδώνος προς το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, θα υπάρχουν οι εξής στάσεις:
- Ακτή Ποσειδώνος
- Αγία Τριάδα
- Πλατεία Ιπποδαμείας
- 34ου Συντάγματος Πεζικού (σύνδεση με τον μελλοντικό σταθμό του Ηλεκτρικού «Καμίνια»)
- Ανδρούτσου
- Ομηρίδου Σκυλίτση
- Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (υπάρχουσα)
Δεύτερη φάση επεκτάσεων
1. Στάση τραμ «Ελληνικό» - Σταθμός μετρό «Αργυρούπολη» (3 νέες στάσεις)(2017)
2. Σύνταγμα - Πανεπιστήμιο - Πλατεία Δικαιοσύνης - Πολυτεχνείο - Πλατεία Αιγύπτου (Πεδίον Άρεως) (2017)
3. Ακτή Ποσειδώνος - Πλ. Καραϊσκάκη - ΗΣΑΠ Πειραιάς - Ακτ. Κονδύλη - Αιτωλικού - Π. Ράλλη - Σαλαμίνος - Γρ. Λαμπράκη (Κερατσίνι) (2017)
Τρίτη φάση επεκτάσεων (2018)
1. Δημαρχείο Πειραιά - Ηρώων Πολυτεχνείου - Χατζηκυριάκου - Κλεισόβης - Πλ. Καρπάθου (Καλλίπολη)
2. Δημαρχείο Πειραιά - Ηρώων Πολυτεχνείου - Αφεντούλη - Τζάννειο - Ζαννή - Άγιος Βασίλειος/Νοσ. Μεταξά (Φρεαττύδα) - Σαχτούρη - Ηρώων Πολυτεχνείου - Δημαρχείο (κυκλική γραμμή)
Τέταρτη φάση επεκτάσεων
1. Γρ. Λαμπράκη (Κερατσίνι) - Δημοκρατίας - Ειρήνης - Πορθμείο Περάματος (Πέραμα)
2. Οδός Ομηρίδου Σκυλίτση - 34ου Συντάγματος Πεζικού - Μουτσοπούλου - Δωδεκανήσου - Λαμπράκη (γραμμή Κέντρο Πειραιά -Καμίνια) (2018)
Πιθανές επεκτάσεις
1. Πλ. Αιγύπτου - Αγγελοπούλου - Πλ.Αμερικής - Καλλιφρονά -Πλ.Κολιάτσου - Αγ.Λουκάς - Φιξ Πατησίων - Σαρανταπόρου - Άνω Πατήσια (2019) - Χαλκίδος - Δεκελείας
2. Σταθμός Λαρίσης - Πλ. Αιγύπτου - Αλεξάνδρας - Πλατεία Παίδων - Γουδή
3. Πειραιάς - Τζιτζιφιές - Θησέως - Φιξ
4. Ασκληπιείο Βούλας - Πλαζ Βουλιαγμένης
5. Φιξ - Λεωφόρος Συγγρού - Δέλτα Φαλήρου (2019)
Οικονομικά αποτελέσματα
Τον Μάρτιο του 2011 η εταιρεία ΤΡΑΜ Αθηνών ανακοίνωσε συσσωρευμένες ζημιές 202,09 εκατ. ευρώ. Για το 2010 οι ζημιές ήταν 43 εκατομμύρια ευρώ. Από τα χρέη της οι μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις είναι ύψους 137,20 εκατ. ευρώ.