Ένας πολύ καλός τρόπος για να βοηθήσετε τα παιδιά σας στην ανάγνωση είναι η κοινή ανάγνωση. Είναι κάτι που μπορεί να μπει στην καθημερινότητα σας αφού ακόμα και 15 λεπτά αρκούν. Για να έχει επιτυχία όμως, είναι πολύ σημαντικά τα εξής:
Επιλογή βιβλίων
Προμηθευτείτε διάφορα βιβλία, πάντα με βάση τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας. Είναι πολύ σημαντικό το βιβλίο να αρέσει στο παιδί! Φροντίστε το βιβλίο να μην έχει πολύ δύσκολες λέξεις αλλά να μην είναι και εντελώς απλοϊκό.
Αν το παιδί βαρεθεί κάποιο βιβλίο, επιλέξτε άλλο, μην επιμένετε σε κάτι που δεν το ευχαριστεί. Μια καλή λύση είναι να πάτε σε κάποιο βιβλιοπωλείο ή δημόσια βιβλιοθήκη και το παιδί να επιλέξει μόνο του τα βιβλία που θα πάρετε. Αφήστε του χρόνο να επεξεργαστεί τους τίτλους και τα εξώφυλλα, ώστε κάποιο από αυτά να του τραβήξει το ενδιαφέρον.
Αν το παιδί βαρεθεί κάποιο βιβλίο, επιλέξτε άλλο, μην επιμένετε σε κάτι που δεν το ευχαριστεί. Μια καλή λύση είναι να πάτε σε κάποιο βιβλιοπωλείο ή δημόσια βιβλιοθήκη και το παιδί να επιλέξει μόνο του τα βιβλία που θα πάρετε. Αφήστε του χρόνο να επεξεργαστεί τους τίτλους και τα εξώφυλλα, ώστε κάποιο από αυτά να του τραβήξει το ενδιαφέρον.
Χρόνος
Πότε είναι καλύτερο να διαβάζετε ένα βιβλίο μαζί με το παιδί σας; Προσπαθήστε να βάλετε 10-15 λεπτά ανάγνωσης στο καθημερινό σας πρόγραμμα, σε κάποια χρονική στιγμή που το παιδί θα έχει ολοκληρώσει τις σχολικές του υποχρεώσεις αλλά δεν θα είναι εντελώς κουρασμένο. Μην το κάνετε καταναγκαστικό έργο και αυτό, αν κάποια μέρα το παιδί είναι αρνητικό για την ανάγνωση ή δεν έχει χρόνο, αφήστε το και συνεχίστε την επόμενη μέρα. Κατάλληλη ώρα μπορεί να είναι λίγο πριν το βραδινό ή πριν κοιμηθεί ή μετά από ένα διάλειμμα από τα μαθήματα του σχολείου.
Τόπος
Πού είναι καλύτερο να διαβάζετε; Σίγουρα κάπου με ησυχία και χωρίς περισπασμούς, όπως ανοιχτή τηλεόραση ή άλλα άτομα. Βρείτε έναν άνετο χώρο, χαλαρώστε και απολαύστε ένα τέταρτο χαρούμενης ανάγνωσης! Αν έχετε χώρο στο σπίτι, μπορείτε να διαμορφώσετε ένα σημείο ανάγνωσης με μια μικρή βιβλιοθήκη, δύο μεγάλα μαξιλάρια ή πολυθρόνες.
Πώς γίνεται;
– Μιλήστε για το βιβλίο πριν ξεκινήσετε την ανάγνωση. Δείτε μαζί το εξώφυλλο, συζητήστε για τους ήρωες και για το θέμα του.
– Αφού επιλέξετε το βιβλίο, ξεκινήστε την ανάγνωση. Μπορείτε να μοιράσετε το κείμενο ανά παράγραφο ή ανά πρόταση. Δοκιμάστε και θα δείτε ποιος τρόπος σας ταιριάζει περισσότερο. Διαβάζετε εναλλάξ με το παιδί, δίνοντας έμφαση στα σημεία στίξης και στους διαλόγους!
– Επιτρέψτε στο παιδί να σας κάνει ερωτήσεις ή σχόλια στο τέλος της παραγράφου ή της σελίδας για να μην χάνει τη σειρά του.
– Όταν το παιδί διαβάσει μια λέξη λάθος, απλά πείτε τη σωστή λέξη, χωρίς να δίνετε έμφαση στο λάθος. Αν δυσκολεύεται ακόμα, τότε σπάστε τη λέξη σε συλλαβές. Σκοπός είναι να ενθαρρύνουμε την ανάγνωση, όχι να απογοητευτεί το παιδί λόγω των λαθών του, γι αυτό οποιαδήποτε διόρθωση πρέπει να γίνεται πολύ ήρεμα.
– Όταν το παιδί δυσκολεύεται με μια λέξη, μην το αφήνετε να παιδεύεται περισσότερο από 5 δευτερόλεπτα! Πείτε εσείς την λέξη και φροντίστε να την επαναλάβει, κοιτάζοντας οπωσδήποτε τη λέξη μέσα στο βιβλίο και βάζοντας το δάχτυλο του κάτω από τη συγκεκριμένη λέξη ή φράση.
– Όταν το παιδί διαβάζει σωστά, χαμογελάστε, πείτε του μπράβο! Δώστε περισσότερη έμφαση στην καλή ανάγνωση και όχι στην κακή. Εντοπίστε κάποιες δύσκολες λέξεις και πείτε μπράβο που κατάφερε να τις διαβάσει τόσο καλά και γρήγορα.
– Ολοκληρώνοντας την ανάγνωση ρωτήστε το παιδί τι πιστεύει ότι θα γίνει παρακάτω, έτσι ώστε να αυξήσετε το ενδιαφέρον για τη συνέχεια της ιστορίας.
– Όταν δείτε πως το παιδί έχει αποκτήσει περισσότερη άνεση με την ανάγνωση και έχει απορροφηθεί, αφήστε το να διαβάσει μεγαλύτερο κομμάτι μόνο του. Μπορείτε, μάλιστα, να συμφωνήσετε από πριν πως όταν θέλει να διαβάσει τη συνέχεια να κάνει κάποιο σήμα, να σηκώσει το χέρι για παράδειγμα, δείχνοντας έτσι ότι θέλει να συνεχίσει και εσείς να γίνετε πλέον ο ακροατής. Αν κάπου «κολλήσει» για περισσότερο από 5 δευτερόλεπτα, τότε παρεμβαίνετε και συνεχίζετε το διάβασμα μαζί μέχρι να σας ξανακάνει σήμα.
– Αν υπάρχουν άγνωστες λέξεις, συζητήστε το νόημα τους, ώστε παράλληλα να γίνεται και εμπλουτισμός λεξιλογίου.
– Αν θέλετε μπορείτε να γράφετε σε ένα χαρτί τις άγνωστες λέξεις ή αυτές που δυσκολεύουν το παιδί και να δημιουργήσετε δικές σας καρτέλες ανάγνωσης για εξάσκηση.
– Αφού επιλέξετε το βιβλίο, ξεκινήστε την ανάγνωση. Μπορείτε να μοιράσετε το κείμενο ανά παράγραφο ή ανά πρόταση. Δοκιμάστε και θα δείτε ποιος τρόπος σας ταιριάζει περισσότερο. Διαβάζετε εναλλάξ με το παιδί, δίνοντας έμφαση στα σημεία στίξης και στους διαλόγους!
– Επιτρέψτε στο παιδί να σας κάνει ερωτήσεις ή σχόλια στο τέλος της παραγράφου ή της σελίδας για να μην χάνει τη σειρά του.
– Όταν το παιδί διαβάσει μια λέξη λάθος, απλά πείτε τη σωστή λέξη, χωρίς να δίνετε έμφαση στο λάθος. Αν δυσκολεύεται ακόμα, τότε σπάστε τη λέξη σε συλλαβές. Σκοπός είναι να ενθαρρύνουμε την ανάγνωση, όχι να απογοητευτεί το παιδί λόγω των λαθών του, γι αυτό οποιαδήποτε διόρθωση πρέπει να γίνεται πολύ ήρεμα.
– Όταν το παιδί δυσκολεύεται με μια λέξη, μην το αφήνετε να παιδεύεται περισσότερο από 5 δευτερόλεπτα! Πείτε εσείς την λέξη και φροντίστε να την επαναλάβει, κοιτάζοντας οπωσδήποτε τη λέξη μέσα στο βιβλίο και βάζοντας το δάχτυλο του κάτω από τη συγκεκριμένη λέξη ή φράση.
– Όταν το παιδί διαβάζει σωστά, χαμογελάστε, πείτε του μπράβο! Δώστε περισσότερη έμφαση στην καλή ανάγνωση και όχι στην κακή. Εντοπίστε κάποιες δύσκολες λέξεις και πείτε μπράβο που κατάφερε να τις διαβάσει τόσο καλά και γρήγορα.
– Ολοκληρώνοντας την ανάγνωση ρωτήστε το παιδί τι πιστεύει ότι θα γίνει παρακάτω, έτσι ώστε να αυξήσετε το ενδιαφέρον για τη συνέχεια της ιστορίας.
– Όταν δείτε πως το παιδί έχει αποκτήσει περισσότερη άνεση με την ανάγνωση και έχει απορροφηθεί, αφήστε το να διαβάσει μεγαλύτερο κομμάτι μόνο του. Μπορείτε, μάλιστα, να συμφωνήσετε από πριν πως όταν θέλει να διαβάσει τη συνέχεια να κάνει κάποιο σήμα, να σηκώσει το χέρι για παράδειγμα, δείχνοντας έτσι ότι θέλει να συνεχίσει και εσείς να γίνετε πλέον ο ακροατής. Αν κάπου «κολλήσει» για περισσότερο από 5 δευτερόλεπτα, τότε παρεμβαίνετε και συνεχίζετε το διάβασμα μαζί μέχρι να σας ξανακάνει σήμα.
– Αν υπάρχουν άγνωστες λέξεις, συζητήστε το νόημα τους, ώστε παράλληλα να γίνεται και εμπλουτισμός λεξιλογίου.
– Αν θέλετε μπορείτε να γράφετε σε ένα χαρτί τις άγνωστες λέξεις ή αυτές που δυσκολεύουν το παιδί και να δημιουργήσετε δικές σας καρτέλες ανάγνωσης για εξάσκηση.
Για να πετύχει η ανάγνωση μαζί, πρέπει να επιλέξετε το σωστό βιβλίο και να βάλετε την ανάγνωση στην καθημερινή σας ρουτίνα!
Περισσότερα θέματα για τα σχολεία εδώ.
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
Ειδική Παιδαγωγός
paidagwgos.blogspot.gr