Οι γιορτές των Χριστουγέννων απέχουν μόνο λίγες εβδομάδες και έχουν ξεκινήσει ήδη οι τηλεοπτικές διαφημίσεις παιδικών παιχνιδιών. Τα παιδιά παρακολουθώντας όλα τα νέα παιχνίδια που κυκλοφορούν στην αγορά, αναπτύσσουν το αίσθημα της κατανάλωσης και της επιθυμίας και όπως είναι επόμενο συνεχώς ζητούν νέα παιχνίδια.
Σύμφωνα με έρευνες οι μισοί περίπου γονείς (49,6%) αντιδρούν έντονα και θυμώνουν με το παιδί που ζητά, χωρίς να του εξηγούν τους λόγους που αρνούνται. Ο κ. Στέλιος Μαντούδης, Αναπτυξιακός Εργοθεραπευτής, εξηγεί ότι οι τηλεοπτικές διαφημίσεις παιδικών παιχνιδιών συνήθως αποτελούν πηγή ενδοοικογενειακών συγκρούσεων και διαφωνιών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζονται οι σχέσεις γονέα και παιδιού και να δημιουργούνται μεταξύ τους δυσκολίες και προβλήματα.
Μερικές χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορούν οι γονείς να το χειριστούν:
• Εξηγούμε στο παιδί ότι καθημερινά διαφημίζονται εκατοντάδες παιχνίδια και δυστυχώς δεν μπορούμε να τα αποκτήσουμε όλα. Έτσι, πρέπει να κάνουμε επιλογές και να βάλουμε προτεραιότητες σύμφωνα πάντα με τα οικονομικά μας δεδομένα.
• Παρακολουθήστε μαζί με το παιδί σας τις διαφημίσεις και συζητήστε τι του αρέσει και τι όχι. Τι θα ήθελε να αποκτήσει και για ποιο λόγο;
• Μιλήστε και εξηγήστε στο παιδί σας το ρόλο των διαφημίσεων. Εξηγήστε του ότι αποσκοπούν στη μεγαλύτερη πώληση των προϊόντων. Πολλές φορές, προκειμένου να γίνει αυτό, τα δείχνουν πολύ πιο ωραία από ό,τι είναι στην πραγματικότητα και τονίζουν χαρακτηριστικά τα οποία δεν υπάρχουν.
• Είναι πιο εύκολο για ένα παιδί να αποδεχτεί την άρνηση του γονέα για την αγορά παιχνιδιού, όταν αυτή συνοδεύεται από εξηγήσεις π.χ. «ένα βίαιο παιχνίδι εξηγούμε ότι δεν είναι κοινωνικά σωστό».
• Η απουσία εξηγήσεων μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του παιδιού και να δώσει ο γονέας την εντύπωση στο παιδί ότι δεν νοιάζεται για τις επιθυμίες του.
• Εάν επιμένει να αγοράσει ένα προϊόν που βλέπει στις διαφημίσεις θα πρέπει να επαναλαμβάνουμε τους λόγους και να επιμένουμε στην αρχική μας άποψη και αξίες. Εξηγήστε ότι κάτι που μπορεί π.χ. να βλάψει κάποιον άνθρωπο, όπως ένα σπαθί, δεν το αγοράζουμε ακόμα κι αν είναι ένα απλό παιχνίδι.
• Παρακολουθήστε μαζί με το παιδί σας τις διαφημίσεις και συζητήστε τι του αρέσει και τι όχι. Τι θα ήθελε να αποκτήσει και για ποιο λόγο;
• Μιλήστε και εξηγήστε στο παιδί σας το ρόλο των διαφημίσεων. Εξηγήστε του ότι αποσκοπούν στη μεγαλύτερη πώληση των προϊόντων. Πολλές φορές, προκειμένου να γίνει αυτό, τα δείχνουν πολύ πιο ωραία από ό,τι είναι στην πραγματικότητα και τονίζουν χαρακτηριστικά τα οποία δεν υπάρχουν.
• Είναι πιο εύκολο για ένα παιδί να αποδεχτεί την άρνηση του γονέα για την αγορά παιχνιδιού, όταν αυτή συνοδεύεται από εξηγήσεις π.χ. «ένα βίαιο παιχνίδι εξηγούμε ότι δεν είναι κοινωνικά σωστό».
• Η απουσία εξηγήσεων μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του παιδιού και να δώσει ο γονέας την εντύπωση στο παιδί ότι δεν νοιάζεται για τις επιθυμίες του.
• Εάν επιμένει να αγοράσει ένα προϊόν που βλέπει στις διαφημίσεις θα πρέπει να επαναλαμβάνουμε τους λόγους και να επιμένουμε στην αρχική μας άποψη και αξίες. Εξηγήστε ότι κάτι που μπορεί π.χ. να βλάψει κάποιον άνθρωπο, όπως ένα σπαθί, δεν το αγοράζουμε ακόμα κι αν είναι ένα απλό παιχνίδι.
Συμβουλή Ειδικού:
Είναι σχεδόν αδύνατο να «προστατεύσετε» το παιδί σας από την παρακολούθηση των διαφημίσεων. Αυτό που μπορείτε όμως να κάνετε ως γονείς είναι να διαπαιδαγωγήσετε το παιδί σας για τους κανόνες του σωστού καταναλωτή. Αυτοί έχουν να κάνουν με το «αν το χρειάζομαι πραγματικά, για ποιο λόγο κι αν έχω την οικονομική δυνατότητα να το αγοράσω και στη ζωή μας βάζουμε προτεραιότητες».
Περισσότερα θέματα για γονείς εδώ.