"Δεν μπορεί καθόλου να γράψει μεγάλα κείμενα"
"Η δομή του όταν γράφει είναι τελείως ανοργάνωτη, σχεδόν δεν καταλαβαίνεις τι θέλει να πει"
"Όταν πάει να γράψει πάνω απο κάποιες προτάσεις όλα τα νοήματα του μπερδεύονται"
"Χρησιμοποιεί συνέχεια τις ίδιες λέξεις"
Αυτές και άλλες πολλές είναι οι παρατηρήσεις γονιών και εκπαιδευτικών, παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές δυσκολίες όταν χρειάζεται να συντάξουν ένα κείμενο. Η δυσκολία δομής του γραπτού λόγου εμφανίζεται περισσότερο έντονα κυρίως στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Η απόδοση γεγονότων με χρονική αλληλουχία και σκέψεων με νοηματική σύμπνοια είναι βασική απαίτηση για μια κατανοητή γραφή.
Πως θα βοηθήσουμε το δυσλεξικό παιδί που η γλωσσική έκφραση το δυσκολεύει ακόμα περισσότερο; Ταυτόχρονα με όλες τις ασκήσεις που γίνονται για την ενίσχυση του σε τομείς όπως: φωνημική επίγνωση, οπτική-ακουστική διάκριση, ορθογραφία, εναλλακτική διδασκαλία της γραμματικής γίνονται και ασκήσεις που εκπαιδεύουν το παιδί στη γραπτή σύνταξη. Σε επίπεδο κειμένου-έκθεσης μια απο τις ασκήσεις είναι και η: Φράσεις για την επόμενη στιγμή!
Πρόκειται για φράσεις που μαθαίνει το παιδί ώστε να περνά απο τη μια χρονική στιγμή στην επόμενη καθώς εξελίσσεται η ιστορία που αφηγείται.
Αρχικά:
- Όλα άρχισαν....
- Ξεκινώντας....
- Μια μέρα (το περασμένο καλοκαίρι, πριν απο ένα χρόνο κτλ.)
- Πρώτα απο όλα....
- Για να ξεκινήσουμε....
Μετά (χωρίς να έχει περάσει πολύ ώρα):
- Δεύτερον....
- Μετά απο λίγο...
- Ξαφνικά....
- Αργότερα την ίδια μέρα...
- Λίγο μετά....
Έπειτα (αφού έχει περάσει περισσότερος χρόνος):
- Την επόμενη μέρα/εβδομάδα/μήνας/χρόνος....
- Έπειτα....
- Επίσης....
- Αργότερα...
- Μετά απο μερικές μέρες/εβδομάδες/μήνες/χρόνια .....
- Κατά τη διάρκεια του επόμενου...
- Να αναφέρω ότι....
Τέλος:
- Τελικά...
- Στο τέλος της ιστορίας....
- Συμπερασματικά....
- Όπως καταλαβαίνετε....
- Συνοψίζοντας....
- Όλα καταλήγουν...
Tip:
Όλα αυτά μπορούν να εφαρμοστούν σε επίπεδο πρότασης, παραγράφου, έκθεσης!
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος, http://dyslexiaathome.blogspot.gr/2014/09/203.html
Περισσότερες συμβουλές εδώ.