- Ενημερωθείτε, διαβάστε, ψάξτε στο internet στις αντίστοιχες σελίδες για τους εκπαιδευτικούς. Υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία και στα ελληνικά αλλά και ακόμη πιο εξειδικευμένη από καθηγητές πανεπιστημίου για τα μαθήματα ειδικής αγωγής.
- Συζητήστε και αναζητήστε συμβουλές από συναδέλφους που έχουν πάρει μαθήματα ειδικής αγωγής κι έχουν δουλέψει με δυσλεξικά παιδιά.
- Φέρτε τα παιδιά αυτά στα μπροστινά θρανία ώστε να μπορείτε να τα ελέγχετε πιο εύκολα και απομακρύνετε τα από παράθυρα και πόρτα ώστε να μειώσετε όσο είναι δυνατόν τις πηγές διάσπασης της προσοχής τους.
- Δοκιμάστε να τους βάλετε να καθίσουν με κάποιους μαθητές πιο ήπιας συμπεριφοράς, με παιδιά που θα έχουν τη θέληση και τη δυνατότητα να τους βοηθήσουν, μη τους απομονώνετε.
- Ενθαρρύνετε την ανταλλαγή τηλεφώνων με συμμαθητές ώστε να μπορούν να αναζητήσουν εργασίες και μαθήματα που δεν έχουν σημειώσει ευκρινώς.
- Μην κατακρίνετε ιδιαίτερα, λάθος εργασίες και έλλειψη βιβλίων-τετραδίων. Μπορείτε να δώσετε περισσότερο την προσοχή σας στο να έχουν καταγράψει και κατανοήσει πλήρως τις εργασίες που τους ζητάτε να κάνουν. Πολλές φορές δεν ανταποκρίνονται σ΄ αυτές όχι γιατί δεν θέλουν ή δεν ξέρουν αλλά γιατί δεν έχουν καταλάβει ή σημειώσει ακριβώς τα όσα έχετε ζητήσει να πράξουν.
- Πολλές φορές μπορεί να αντιμετωπίσετε το φαινόμενο να έχουν «κολλήσει» σε κάποιο συγκεκριμένο σημείο του μαθήματος (κατανόηση, εργασία, εξέταση κλπ) μην επιμένετε έντονα, προσπεράστε το κι επιστρέψτε αργότερα.
- Κατά την εξέταση πείτε κάποια λέξη που δυσκολεύονται να διατυπώσουν, χρησιμοποιείστε συνδέσμους (και, επομένως, μετά κλπ) δίνετε έτσι την αίσθηση ότι ολοκλήρωσαν μια ενότητα, τους βοηθάτε να προχωρήσουν στην επόμενη. Επαναλάβετε το τέλος της πρότασης που είπαν και συνδέστε την με μια ερώτηση για τα επόμενα σημεία του μαθήματος.
- Κατά την παράδοση κρατάτε καθαρή και σταθερή ομιλία, χρωματίστε τη με ένταση, ζωντανέψτε την με κίνηση, φορτίστε τη με συναίσθημα. Αναζητείστε τη ζωηράδα στο βλέμμα τους, σημάδι ότι τους έχετε "κατακτήσει". Αναζητάτε τη συμμετοχή τους, αγγίξτε τους με το βλέμμα ή με μια κίνηση χωρίς όμως να διακόπτετε τη ροή του λόγου σας.
- Συνδέστε την παράδοση με σχεδιαγράμματα πάνω στον πίνακα στα οποία θα επανέρχεστε συχνά. Ζητείστε τους να επαναλάβουν με δικά τους λόγια, (αναζητάτε την ουσία και την κατανόηση στα λόγια τους) ενώ εσείς δείχνετε τα επιμέρους σημεία πάνω στο σχεδιάγραμμα.
- Γράφετε καθαρά στον πίνακα με μεγάλα γράμματα και αρκετή απόσταση μεταξύ των γραμμών. Διαφορετικά χρώματα κιμωλίας ή και υπογράμμιση στις γραμμές μπορούν να βοηθήσουν. Αφήστε περισσότερο χρόνο το κείμενο στον πίνακα πριν το σβήσετε. Σιγουρευτείτε ότι έχουν μεταφέρει σωστά στα τετράδια τους τα όσα είναι γραμμένα στον πίνακα, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για εργασίες.
- Μην κατακρίνεται μικρούς σχεδιασμούς και σύμβολα στα βιβλία ή τα πρόχειρα τετράδιά τους, συχνά αυτά τους οδηγούν πιο εύκολα σε σημεία των μαθημάτων ή εργασιών. 1{}Κ μπορεί να σημαίνει «μια συννεφιασμένη Κυριακή»!!!
- Μπορείτε να τους κάνετε να συμμετέχουν ακόμη περισσότερο στο μάθημα αλλά και να τους δημιουργήσετε το συναίσθημα της συνεισφοράς (κάτι που επιδιώκουν πάρα πολύ) αναθέτοντάς τους εργασίες όπως να σβήσουν τον πίνακα, να φέρουν κιμωλίες από το γραφείο κλπ.
- Προτείνετέ τους να χρησιμοποιούν αυτοκόλλητους σελιδοδείκτες που θα μεταφέρουν κάθε φορά στο συγκεκριμένο μάθημα.
- Ιδιαίτερης σημασίας είναι παράδοση του μαθήματος, το σημείο που είναι και το πιο σημαντικό για τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν αυτά τα παιδιά. Καταρχήν ελέγχετε συχνά ότι σας παρακολουθούν και δεν έχουν αρχίσει να «ταξιδεύουν». Μπορείτε να το κάνετε εύκολα αυτό με ερωτήσεις σε σχέση με το μάθημα για το τι ξέρουν, πιστεύουν ή νομίζουν ότι θα συναντήσουν παρακάτω.
- Κάντε μια πρόχειρη εισαγωγή στα βασικά σημεία της παράδοσης και μια επανάληψη στο τέλος της, ζητώντας τη συμμετοχή τους. Δίνοντας τους, στο τέλος του μαθήματος, μια φωτοτυπία με τη περίληψη του μαθήματος και τα σημαντικά του σημεία, τους βοηθάτε αφάνταστα. Ενθαρρύνετε τους να σημειώνουν αυτά τα σημεία και στα βιβλία τους, υπογραμμίζοντας τα ώστε να μπορούν να έχουν μια γρήγορή αναφορά.
- Κατά την εξέταση μπορεί να βρείτε φτωχή χρήση της γραμματικής και του συντακτικού, πιστέψτε με είναι φοβερό συναίσθημα να είσαι σε μια τάξη με έναν δάσκαλο που θέλεις να κερδίσεις την αποδοχή του και με συμμαθητές που δε θέλεις να δοκιμάσεις την αποδοκιμασία τους ΚΑΙ να έχει κολλήσει «το ρημάδι το μυαλό σου», να μη βρίσκει που και πως έχει καταχωρίσει εκείνη τη λέξη που πρέπει (και θέλεις) να χρησιμοποιήσεις -ιδιαίτερα άμα την έχεις διαβάσει 50 φορές το προηγούμενο βράδυ υπό τις προτροπές (καμιά φορά αρκετά πιεστικές και με συνοδεία απειλών- των γονιών σου. Είναι φυσικό να καταρρακώνεται ο αυτοσεβασμός και η αυτόαξία σου, γι’ αυτό και θα πρέπει να βρεις ένα τρόπο ώστε να ανακτήσεις το ενδιαφέρον των γύρο σου, πιθανότατα λέγοντας κάτι που θα τους κάνει να γελάσουν -δείγμα θετικού αποτελέσματος- έστω κι αν πολύ συχνά δεν είσαι σε θέση να διακρίνεις ένα πραγματικό από ένα κοροϊδευτικό γέλιο και την «χαρούμενη» επί ή από –δοκιμασία!
- Δοκιμάστε η εξέταση σας να περιλαμβάνει ερωτήσεις που, πως, γιατί κλπ. Είναι πολύ πιο αποδοτικό από το να πρέπει να πουν το μάθημα από μόνοι τους. Η αλληλουχία και συνέχεια(σύνδεση) είναι ένα μελανό σημείο γι’ αυτό προσπαθήστε να συνδέετε εσείς τα προηγούμενα με τα επόμενα και αφήστε τους το «χώρο» ώστε να μπορέσουν να εξωτερικεύσουν τις γνώσεις τους.
- Ενθαρρύνετε ελαφριές παρεκκλίσεις στο μάθημα/εξέταση όπου θα μπορούν να εκφράζουν εμπειρίες και γνώσεις που έχουν κατακτήσει και οι οποίες έχουν καταχωρηθεί, με μεγάλα γράμματα, στην μακροπρόθεσμη μνήμη τους. Αυτό βοηθάει και στο αίσθημα της συμμετοχής αλλά και στη σύνδεση βιωμένης εμπειρίας με το συγκεκριμένο σημείο του μαθήματος. Σημείο που πλέον προσκολλάται σαν επέκταση της, ήδη υπάρχουσας στη μνήμη, εμπειρίας και πιο εύκολα προσβάσιμο.
dys.gr
Περισσότερα θέματα για τις μαθησιακές δυσκολίες εδώ.