Όταν ένα παιδί δεν τα πάει καλά στα Μαθηματικά, δεν υπάρχει λόγος αμέσως να υποθέσουμε ότι έχει κάποιο είδος ειδικής μαθησιακής δυσκολίας τύπου Δυσλεξία ή Δυσαριθμησία. Όταν ένα παιδί καταλάβει ότι έχει προβλήματα στα μαθηματικά και κάνει συστηματικά λάθη και έχει κακούς βαθμούς τότε συνήθως μειώνει και το ποσοστό της προσπάθειας που καταβάλλει για να βελτιωθεί.
• Πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες γίνονται ιδιαιτέρως επιδέξια στο να αποφύγουν μία εργασία που βρίσκουν δύσκολη ή που δε συνοδεύεται από κάποια επιβράβευση.
• Τα αρνητικά σχόλια για την επίδοσή του στα μαθηματικά και τυχόν συγκρίσεις με άλλα παιδιά σε καμία περίπτωση δεν κινητοποιούν το παιδί να «εργαστεί περισσότερο». Αντίθετα, αυτή η γκρίνια προς το παιδί καλλιεργεί μία αρνητική στάση για τα μαθηματικά και το κάνει απρόθυμο να συνεργαστεί μαζί σας στο σπίτι ή να συμμετέχει στις μαθηματικές δραστηριότητες που γίνονται στο σχολείο.
• Η απουσία επιβράβευσης στα μαθηματικά στο σχολείο ή στο σπίτι θα ωθήσει το παιδί να αναζητήσει την επιβράβευση αλλού. Συνήθως αυτό μπορεί να είναι παιχνίδια στον υπολογιστή, στο playstation ή μία ακατάλληλη επιθετική συμπεριφορά προς ένα συμμαθητή κλπ. Επομένως,
Το κλειδί για να αντιμετωπίσουμε ένα μαθησιακό πρόβλημα στα μαθηματικά είναι: να δημιουργήσουμε καταστάσεις όπου το παιδί θα περνάει καλά «κάνοντας μαθηματικά» και αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να επιτευχθεί με επιπλέον φωτοτυπίες, ασκήσεις από σχολικά βοηθήματα, πίεση, φωνές και στέρηση πραγμάτων που αγαπά το παιδί.
• Ξεκινήστε από πράγματα που το παιδί ήδη γνωρίζει. Κάντε το να αισθανθεί ότι: «ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΝΕΙ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ».
• Καλό είναι να δίνετε μία επιβράβευση στο παιδί όταν κάνει επιτυχώς τις εργασίες του στα μαθηματικά ή όταν καταβάλλει προσπάθεια για να τα πάει καλύτερα. Η επιβράβευση θα είναι κάτι που θα έχετε εκ των προτέρων συμφωνήσει με το παιδί. Μπορεί να είναι άμεση και να τη δίνετε αμέσως μετά την ολοκλήρωση μιας εργασίας που έκανε στα μαθηματικά ή να δίνεται μετά από κάποιες επιτυχημένες προσπάθειες.
Για παράδειγμα, μπορείτε να συμφωνήσετε ότι μετά από πέντε επιτυχημένες προσπάθειες που θα κάνει για να ολοκληρώσει τη σχολική του εργασία στα μαθηματικά μπορείτε να πάτε σινεμά στην αγαπημένη του ταινία.
Για παράδειγμα, μπορείτε να συμφωνήσετε ότι μετά από πέντε επιτυχημένες προσπάθειες που θα κάνει για να ολοκληρώσει τη σχολική του εργασία στα μαθηματικά μπορείτε να πάτε σινεμά στην αγαπημένη του ταινία.
• Το παιδί μαθαίνει πιο εύκολα όταν εφαρμόζει τα μαθηματικά του σχολείου στην καθημερινή του ζωή.
Παραδείγματα εφαρμογής των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή
1. Πάρτε μία συνταγή μαγειρικής ή ζαχαροπλαστικής και βάλτε το παιδί σας να ζυγίσει τα υλικά που χρειάζονται ή να υπολογίσει την ποσότητα που χρειάζεται να αγοράσετε για κάθε συστατικό.
2. Όταν ψωνίζετε (ειδικά στο σούπερ μάρκετ) προτρέψτε το παιδί σας να υπολογίσει πόσα χρήματα θα πληρώσει για έναν αριθμό πραγμάτων και (σε πιο προχωρημένο επίπεδο) πόσα ρέστα θα πάρει. Δώστε του ένα μπλοκάκι και προτρέψτε το να καταγράψει τις τιμές διαφόρων προϊόντων για να εξοικειωθεί με τους δεκαδικούς αριθμούς.
3. Παίξτε παιχνίδια με ζάρια, με κάρτες και γενικώς οτιδήποτε παιχνίδι απαιτεί από το παιδί να υπολογίσει το σκορ του. Με αυτό τον τρόπο ασκεί την προσοχή του, τη μνήμη του και φυσικά αναπτύσσει και τις αριθμητικές του δεξιότητες (πρόσθεση, αφαίρεση, κλπ).
4. Η κλεψύδρα απλή ή ηλεκτρονική είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο σε πολλά παιχνίδια που μπορείτε να παίξετε με το παιδί σας και πραγματικά το ξετρελαίνει! Προσοχή όμως: βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας έχει μάθει κάτι αρκετά καλά προτού βάλετε και τον περιορισμό του χρόνου στα παιχνίδια σας. Διαφορετικά υπάρχει περίπτωση να αισθανθεί ματαίωση, να αποθαρρυνθεί και να τα παρατήσει. Αν όμως η κλεψύδρα χρησιμοποιηθεί σωστά, το ίδιο το παιδί θα την αναζητάει στα παιχνίδια του.
5. Οποιαδήποτε δραστηριότητα εμπεριέχει μέτρηση, χρησιμοποιώντας χάρακα ή μέτρο ή μεζούρα είναι πολύ χρήσιμη. Παρακινήστε το παιδί σας να μετρήσει π.χ. το ύψος των μελών της οικογένειας ή το ύψος των φίλων του. Μπορείτε να το βάλετε να κρατάει ημερολόγιο με τα ύψη των φίλων του, έτσι ώστε μετά να μπορεί να υπολογίσει τη διαφορά μεταξύ τους και να φτιάξει μια ανάλογη γραφική παράσταση.
6. Όταν το παιδί σας μαθαίνει την ώρα στο σχολείο, μπορείτε να ενισχύσετε την προσπάθειά του κοιτάζοντας συχνά το ρολόι και λέγοντας (καθημερινά) τι ώρα είναι στο παιδί ενόψει σημαντικών στιγμών.
Για παράδειγμα: Τι ώρα φεύγουμε για το σχολείο; Τι ώρα έρχομαι να σε πάρω από το σχολείο; Τι ώρα τρώμε το μεσημέρι; Τι ώρα έχει το αγαπημένο σου πρόγραμμα; Αλλά και: Σε πόση ώρα θα βγούμε για ψώνια; Σε πόση ώρα θα πας να κοιμηθείς;
Επίσης, όπου τύχει του δείχνετε ηλεκτρονικούς πίνακες που δείχνουν την ώρα (π.χ. στο μετρό, στο σταθμό των λεωφορείων, στο αεροδρόμιο) και το ρωτάτε να υπολογίσει σε πόση ώρα θα έρθει το λεωφορείο ή το αεροπλάνο ή το τρένο.
7. Όταν ένα παιδί μπερδεύει αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους (6 με 9, 2 με 5), μπορείτε να το βοηθήσετε να αλλάξει αυτή τη λαθεμένη εικόνα που έχει στο μυαλό του, βάζοντάς το να σχηματίσει τους αριθμούς αυτούς στον αέρα, στην πλάτη σας, σε μία λεκάνη με άμμο ή και πλάθοντάς τους με ζυμάρι ή πλαστελίνη.
8. Για να βοηθήσετε τα παιδιά σας στους αριθμητικούς υπολογισμούς των τεσσάρων πράξεων μπορείτε να χρησιμοποιήσετε υλικό όπως είναι ή κυβική παλάμη, τα ξυλάκια Cuisenaire rods, μία ευανάγνωστη αριθμογραμμή, η αριθμητική ζυγαριά, διάφορα επιτραπέζια του εμπορίου όπως: φιδάκι, μονόπολη, scarbble με αριθμούς ή scarbble λέξεων όπου θα έχετε ορίσει μία συγκεκριμένη αξία σε κάθε γράμμα (π.χ Α=1, Β=2, Ζ=4, Χ=6 κλπ).
Έλενα Χανιώτη, Msc., Εκπ/κός,
Ειδική Παιδαγωγός,
Εκπαιδεύτρια στην Αποκατάσταση των Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά.
Ειδική Παιδαγωγός,
Εκπαιδεύτρια στην Αποκατάσταση των Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.