Η ανάγνωση είναι μια σύνθετη διαδικασία αποκωδικοποίησης των γραπτών σε προφορική μορφή. Το παιδί που μαθαίνει να διαβάζει πρέπει βλέποντας τη λέξη να αναγνωρίσει τη μορφή της και να μπορέσει να διαβάσει και να συνθέσει όλα τα γράμματα σε φωνήματα για να τη προφέρει. Η διαδικασία γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκη σε επίπεδο κειμένου όπου η ροή της ανάγνωσης, το ύφος της αφήγησης και η κατανόηση παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Τι γίνεται όμως σε παιδιά με Δυσλεξία/Μαθησιακές Δυσκολίες; Για αυτά τα παιδιά η μάθηση της ανάγνωσης γίνεται μέσα απο ασκήσεις που βασίζονται στις εικόνες. τη συμμετοχική μάθηση, τη βιωματική εμπειρία. Οι ασκήσεις που έχουν μεγάλη σημασία στο στάδιο της προανάγνωσης καθώς και της Πρώτης Ανάγνωσης σε παιδιά με Δυσλεξία/Μαθησιακές δυσκολίες είναι αυτές που εκπαιδεύουν τη φωνολογία και τη μορφολογία.
Μια άσκηση που βοηθάει και κρατά το ενδιαφέρον του παιδιού είναι η: "Άμπρα Κατάμπρα". Ενισχύει το σχηματισμό λέξεων, τη φωνημική ενημερότητα και την ανάκληση λέξεων.
Υλικά: σελίδες Α4, στυλό
Άσκηση: Γράφετε σε λωρίδα χαρτιού μια λέξη. Έπειτα φτιάχνετε ένα φάκελο και "κρύβετε" τη λέξη μέσα. Σιγά, σιγά και γράμμα, γράμμα εμφανίζετε τη λέξη. Σε όλη τη διάρκεια που αποκαλύπτετε το κάθε γράμμα ζητάτε απο το παιδί να μαντέψει λέγοντας λέξεις που ξεκινούν απο τα γράμματα που έχουν εμφανιστεί.
Στάδια άσκησης
Tip:
- Οι λέξεις θα πρέπει να ακολουθούν το επίπεδο γνώσης του παιδιού με Μαθησιακές Δυσκολίες.
- Η άσκηση έχει εφαρμογή σε όλα τα σχήματα των λέξεων, ανάλογα με αυτό που θέλετε να ενισχύσετε κάθε φορά πχ. λέξεις με /ει, αι, οι/, με /μπ, ντ, γκ, γγ, τσ, τζ/, με /ευ,αυ/ κτλ.
Απευθύνεται: Σε παιδιά με Δυσλεξία/Μαθησιακές δυσκολίες και μπορεί να εφαρμοστεί από γονείς, εκπαιδευτικούς, ειδικούς θεραπευτές.
.
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος,dyslexiaathome.blogspot.gr
Περισσότερες συμβουλές εδώ.