Στην πρώτη μου συνεδρία με ένα κορίτσι 9 ετών που είχε διάγνωση για Δυσλεξία:
"- Θέλεις να μου πεις τι είναι αυτό που σε δυσκολεύει περισσότερο από όλα;
- Δεν καταλαβαίνω τις ασκήσεις. Τι πρέπει να κάνω!"
Οι οδηγίες μιας άσκησης δίνουν τις βασικές κατευθύνσεις των απαντήσεων που πρέπει ο καθένας να δώσει. Αν δεν κατανοείς τα ερωτήματα που πρέπει να απαντήσεις τότε οι επιλογές είναι είτε να παραιτηθείς εξ αρχής από την προσπάθεια, είτε να προσπαθήσεις, με αποτέλεσμα να δώσεις λειψές ή εκτός θέματος απαντήσεις.
Οι εκφωνήσεις των ασκήσεων δεν είναι τίποτα άλλο από γραπτές γλωσσικές οδηγίες. Περιλαμβάνουν το θέμα, υποερωτήματα και κατευθύνσεις.
Όταν κάποιος διαβάζει την εκφώνηση μιας άσκησης λαμβάνει πληροφορίες τις οποίες κατηγοριοποιεί ανάλογα και αξιολογεί πως πρέπει να απαντήσει σε κάθε ερώτημα που τίθεται.Αυτές οι πληροφορίες όμως είναι γλωσσικές και χρειάζονται "αποκωδικοποίηση" κάτι που είναι ιδιαίτερα δύσκολο για παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες.
Το κάθε παιδί και ιδιαίτερα τα παιδιά με Δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες πρέπει να εκπαιδευτούν να κατανοούν και να εκτελούν οδηγίες. Η αποκωδικοποίηση των νοημάτων και η απομνημόνευση, συγκράτηση των στοιχείων μιας οδηγίας είναι βασικό συστατικό για τη μάθηση.
Οι οδηγίες μπορούν να περιλαμβάνουν διάφορους τομείς και να εκτελούνται μέσα στη καθημερινότητα του παιδιού. Σε κάθε ηλικία αλλάζουν ως προς τη πολυπλοκότητα τους καθώς και αν δίνονται γραπτά ή μόνο προφορικά.
Παρουσιάζονται μερικά παραδείγματα οδηγιών:
• Για τα μικρά παιδιά:
Δώσε μου το ποτήρι σου.
Δώσε μου το ποτήρι σου.
Βάλε πάνω στο τραπέζι το παιχνίδι που κρατάς στο χέρι σου.
Πήγαινε και κλείσε τη πόρτα.
Σήκωσε το χέρι σου, πόδι σου. Κλείσε το μάτι σου. Άνοιξε το στόμα σου και βγάλε τη γλώσσα σου.
Πήγαινε στο δωμάτιο σου και φέρε το βιβλίο με τα ζώα.
Γύρισε ίσια το βιβλίο σου.
Κάτω από το τραπέζι βρίσκονται τα πέδιλα σου πήγαινε να τα φέρεις.
• Για λίγο μεγαλύτερα:
Θέλω να κυκλώσεις όλα τα τρίγωνα με κόκκινο χρώμα και όλα τα τετράγωνα με μπλε.
Θέλω να κυκλώσεις όλα τα τρίγωνα με κόκκινο χρώμα και όλα τα τετράγωνα με μπλε.
Πάρε ένα πράσινο χρώμα και ζωγράφισε έναν ήλιο, ένα καφέ σπίτι και δυο πολύχρωμα λουλούδια.
Κάνε τρία βήματα και στρίψε δεξιά και μετά άλλα τέσσερα και στρίψε αριστερά.
• Για παιδιά σχολικής ηλικίας:
Θέλω να ανοίξεις το βιβλίο σου στη σελίδα 23 και να κυκλώσεις τη πρώτη πρόταση της δεύτερης παραγράφου.
Θέλω να ανοίξεις το βιβλίο σου στη σελίδα 23 και να κυκλώσεις τη πρώτη πρόταση της δεύτερης παραγράφου.
Κάνε τρία βήματα, πέντε πηδήματα και άλλα τρία πηδήματα με το αριστερό σου πόδι.
Σε αυτή την ηλικία οι οδηγίες εναλλάσσονται προφορικά και γραπτά.
Οι οδηγίες απευθύνονται σε όλα τα παιδιά απο 1,5 χρονών μέχρι σε όλη τη σχολική ηλικία.
Γίνονται από τους γονείς ως καθημερινός τρόπος επικοινωνίας, από εκπαιδευτικούς για την εκπαίδευση των παιδιών στην ακολουθία βημάτων και από θεραπευτές για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία, στα πλαίσια της αποκατάστασης του ελλείμματος κατανόησης των γλωσσικών πληροφοριών.
Γίνονται από τους γονείς ως καθημερινός τρόπος επικοινωνίας, από εκπαιδευτικούς για την εκπαίδευση των παιδιών στην ακολουθία βημάτων και από θεραπευτές για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες/Δυσλεξία, στα πλαίσια της αποκατάστασης του ελλείμματος κατανόησης των γλωσσικών πληροφοριών.
Περισσότερες συμβουλές εδώ.