Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν μεγάλη ανάγκη την Οπτικοποίηση των γλωσσικών ερεθισμάτων.
Κατά την παρέμβαση σε παιδιά με δυσλεξία έχει αποδειχθεί πλέον η σημαντικότητα του συνδυασμού διαφορετικών μεθόδων. Βασική δεξιότητα του ειδικού παιδαγωγού θεωρείται η ικανότητα του να διαλέγει κάθε φορά την κατάλληλη μέθοδο για να ενισχύσει συγκεκριμένες αδυναμίες του μαθητή με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Μια άσκηση που βοηθάει παιδιά με δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση, στη φωνολογική ενημερότητα και οπτική διάκριση είναι η "Πάτα την πλαστελίνη!"
Σε αυτή την άσκηση σκοπός είναι το παιδί να "δει" τους ήχους της λέξης και να συνειδητοποιήσει την ύπαρξη τους!
Υλικά: λέξεις τυπωμένες, playdoh (πλαστελίνη)
Ξεκινάμε με το να τυπώσουμε λέξεις διαφόρων κατηγοριών ανάλογα με το αναγνωστικό επίπεδο και τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού. Τις λέξεις τις γράφουμε με μεγάλα γράμματα, επιλέγοντας μια "καθαρή" γραμματοσειρά και αφήνοντας κενό ανάμεσα στα γράμματα πχ. γ ό μ α
Όταν περάσουμε σε λέξεις με συμφωνικά συμπλέγματα τυπώνουμε τις λέξεις όπως και παραπάνω με τη διαφορά ότι δεν αφήνουμε κενό ανάμεσα στα σύμφωνα του συμπλέγματος πχ. κρ έ μ α
Αφού έχουμε βάλει τις κάρτες με τις λέξεις μπροστά στο παιδί φτιάχνουμε μικρές μπαλίτσες από πλαστελίνη, προτιμάμε το playdoh καθώς είναι πιο εύπλαστο υλικό. Τις μπαλίτσες τις βάζουμε κάτω από κάθε γράμμα.
Κάτω από τα συμφωνικά συμπλέγματα χρησιμοποιούμε ποσότητα playdoh τέτοια που να καλύπτει την έκταση όλων των συμφώνων. Με αυτό τον τρόπο "αναπαριστούμε" ότι προφέρονται μαζί και δείχνουμε ποια είναι η έκταση τους μέσα στη λέξη.
Το τελικό στάδιο είναι η εξάσκηση του παιδιού στην ανάγνωση των λέξεων προφέροντας τους ήχους της λέξης και πατώντας κάθε φορά την αντίστοιχη μπαλίτσα. Στο τέλος προφέρει τη κάθε λέξη ολόκληρη.
❝ Μια μέθοδος που μπορεί να δοκιμαστεί στην αποκωδικοποίηση πολλών κατηγοριών λέξεων. ❞