Γράφει η εργοθεραπεύτρια, Θεώνη Ρηγοπούλου
Πριν πιάσει το μολύβι για να γράψει ένα παιδί πρέπει να έχουν αναπτυχθεί κινητικές, αντιληπτικές, γνωστικές δεξιότητες που θα το βοηθήσουν να ανταποκριθεί σε αυτήν την πολύπλοκη δεξιότητα.
ΚΙΝΗΤΙΚΑ:
Αρχικά πρέπει να έχει σωστή στάση σώματος ,ισορροπία κορμού -αυχένα ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει ελεύθερα τα χέρια του,να κρατήσει μολύβι και να διατηρήσει την καθιστή θέση. Σταθερότητα ώμου ώστε να υποστηρίζεται ο πήχης, ο καρπός και τα δάκτυλα.
Σταθερότητα του καρπού ώστε να επιτρέπεται η κίνηση στην παλάμη και τα δάκτυλα.
Δυναμική στα δάκτυλα, κινητικότητα του αντίχειρα ( η ικανότητα του αντίχειρα να αγγίζει κάθε δάκτυλο του ίδιου χεριού) , απομόνωση δακτύλων ( η ικανότητα να κινεί ένα δάκτυλο την φορά).
Σύλληψη μικρών αντικειμένων χρησιμοποιώντας αντίχειρα - δείκτη.
Αμφίπλευρος συντονισμός ( η ικανότητα να χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια συγχρόνως με οργανωμένο τρόπο τόσο σε ίδιες όσο και σε διαφορετικές κινήσεις σε κάθε πλευρά).
Πέρασμα μέσης γραμμής του σώματος ( η ικανότητα να φτάσει πέρα από την μέση του σώματος περνώντας στην αντίθετη πλευρά).
Οπτικό- κινητικός συντονισμός ( η ικανότητα να ελέγχει την κίνηση του χεριού με τη όραση).
Ανάπτυξη λαβής μολυβιού ( τριποδική λαβή με αντίχειρα- δείκτη- μέσο ).
ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΕΣ- ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ:
Οπτική αντίληψη:
Σταθερότητα σχήματος , να διακρίνει ανάμεσα σε αριθμούς, γράμματα, λέξεις.
Οπτικό κλείσιμο, να αντιλαμβάνεται ποιά γράμματα έχουν σχηματιστεί.
Να μπορεί να κάνει σάρωση της γραμμής, οπτική αναζήτηση, να τηρεί τις αποστάσεις μεταξύ των γραμμάτων , να τα τοποθετεί σωστά πάνω στην γραμμή.
Οπτική μνήμη , να χρησιμοποιεί τις πληροφορίες .
Προσανατολισμός στον χώρο:
Να έχει κατακτήσει τις έννοιες τις χωρικές όπως πάνω- κάτω, μπροστά -πίσω κ.ά.
Να έχει κάνει διάκριση αριστερής - δεξιάς στον εαυτό του, στο χαρτί, στο χώρο.
Προσανατολισμός στο χρόνο:
Να έχει κατακτήσει τις έννοιες πριν- τώρα - μετά.
Προμαθηματικές έννοιες :
Να έχει κατανοήσει ποσότητες, μεγέθη
Όλα αυτά αν αναπτυχθούν σωστά θα οδηγήσουν το παιδί στην ικανότητα της γραφής.
Πώς μπορούμε να το βοηθήσουμε ; Με το παιχνίδι: να πλάσει με την πλαστελίνη, να ζωγραφίσει με μπογιές στα δάκτυλα, με πινέλα, με μαρκαδόρους, να χειριστεί μικρά αντικείμενα όπως βίδες, τουβλάκια, να κάνει κατασκευές κ.ά.
Θεώνη Ρηγοπούλου, εργοθεραπεύτρια, theonir@outlook.com, http://ergotherapeutria.blogspot.com
Περισσότερες συμβουλές εδώ.