Έλυσε μία άσκηση σωστά. Σημαίνει αυτό ότι έχει καταλάβει; Όχι απαραίτητα.
Πολύ συχνά, τόσοι οι γονείς, όσο και οι ίδιοι οι καθηγητές πέφτουν σε μια μεγάλη παγίδα: αν ο μαθητής λύσει μια άσκηση Φυσικής ή Μαθηματικών σωστά, θεωρούν ότι έχει κατανοήσει πλήρως τη θεωρία και προχωρούν παρακάτω.
Ένα σωστό αποτέλεσμα μπορεί να μας παραπλανήσει. Συχνά οι μαθητές αντιγράφουν τυφλά όσα έχουν διαβάσει στο βιβλίο χωρίς να έχουν κατανοήσει τις έννοιες και το σκεπτικό που κρύβεται από πίσω. Παρόλο που έτσι τελειώνουν γρήγορα με το καθημερινό διάβασμα, όταν έρχεται η ώρα της επανάληψης, οι γνώσεις τους είναι γεμάτες “τρύπες”.
Πώς μπορείτε λοιπόν να τεστάρετε ότι όντως το παιδί σας έχει αντιληφθεί πλήρως τον τρόπο σκέψης πίσω από την επίλυση μιας άσκησης;
Εξήγηση:
Ζητήστε από το παιδί σας να σας εξηγήσει τον τρόπο σκέψης που χρησιμοποίησε για την επίλυση της άσκησης. Ποιους τύπους χρησιμοποίησε; Γιατί; Θα μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικά;
Ζητώντας του να σας αναλύσει το σκεπτικό του θα αντιληφθείτε αν έχει κατανοήσει πραγματικά την ύλη, και θα εντοπίσετε πιθανές αδυναμίες του.
Διάγραμμα:
Ζητήστε από το παιδί σας να φτιάξει την απάντηση του σε μορφή διαγράμματος, με τη σειρά των βημάτων που ακολούθησε. Με αυτό τον τρόπο, θα μάθει να οπτικοποιεί τη σκέψη του και να εντοπίζει έγκαιρα τα λάθη στη λογική πορεία που ακολουθεί.
Άσκηση:
Επιλέξετε μια από τις ασκήσεις που έχει λύσει με επιτυχία, και ζητήστε του να φτιάξει μια παρόμοια. Φυσικά, ο σκοπός δεν είναι να αλλάξει απλώς μερικά από τα νούμερα, αλλά και τη διατύπωση και να “παίξει” με τις παραμέτρους. Έπειτα, πείτε του να λύσει αυτή την άσκηση και παρακολουθήστε σε ποια βήματα δυσκολεύεται.
Έτσι, θα σιγουρευτείτε ότι κατανοεί όλες τις πτυχές της άσκησης και ότι νιώθει άνετα με τους τύπους και τη λογική που ακολουθείται.
Ερώτηση:
Συχνά, το πιο σημαντικό βήμα, το οποίο πολλοί παραλείπουν, είναι και το πιο απλό: ρωτήστε το παιδί σας εάν δυσκολεύτηκε σε κάποιο σημείο. Ακόμα κι αν απαντήσει αρνητικά, επιμείνετε δίνοντας του να καταλάβει ότι θέλετε να το βοηθήσετε. Μην ξεχνάτε άλλωστε ότι στο σχολείο δεν υπάρχει επαρκής χρόνος για να λυθούν όλες οι απορίες.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Εφαρμόστε τις παραπάνω τεχνικές και εξετάστε ποιες από αυτές δουλεύουν καλύτερα για εσάς. Υπάρχει μήπως και κάποια άλλη ιδέα που έχετε σκεφτεί;
Συζητήστε με το παιδί σας και αφουγκραστείτε τις αδυναμίες του. Να θυμάστε ότι δεν ταιριάζουν όλες οι τεχνικές σε όλους τους μαθητές, άρα πρέπει να βρείτε αυτό το οποίο ανταποκρίνεται καλύτερα στην ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας και να το εντάξετε στο καθημερινό του διάβασμα.
ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ
Σκέψου ότι σου ζητάει ένας φίλος σου βοήθεια με κάποιες από τις ασκήσεις που έχεις λύσει. Πώς θα του εξηγούσες το σκεπτικό σου; Τι ασκήσεις θα του έδινες να λύσει; Εντοπίζεις μήπως κάποια δικά σου κενά; Αν ναι, κατέγραψε τα και συζήτησε τα με τον καθηγητή σου στο επόμενο μάθημα.
Όσο πιο άμεσα λύνεις τις απορίες σου, τόσο πιο αποδοτικά θα διαβάζεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς.