Ένα απο τα βασικότερα θέματα που προκύπτουν με τη σχολική μελέτη των παιδιών με Δυσλεξία είναι "πόση πρέπει να είναι" και "πόσο δύσκολη". Ο σκοπός της μελέτης των σχολικών μαθημάτων είναι να εξασκηθεί το παιδί με θέματα τα οποία ήδη γνωρίζει απο το σχολείο. Αν δείτε ότι το δυσλεξικό παιδί δυσκολεύεται αρκετά να καταλάβει τις εργασίες που έχει ή του παίρνει υπερβολικά πολύ χρόνο να τις ολοκληρώσει με αποτέλεσμα αυξημένο άγχος και κόπωση τότε θα πρέπει να συζητήσετε με τη/το δασκάλα/ο της τάξης του το ενδεχόμενο να μειωθεί ο αριθμός των εργασιών.
1. Καθιερώστε μια ρουτίνα.
Αναπτύξτε μια καθημερινή ρουτίνα η οποία θα είναι ευέλικτη αρκετά για να προσαρμοστεί στις σχολικές δραστηριότητες.
Αναπτύξτε μια καθημερινή ρουτίνα η οποία θα είναι ευέλικτη αρκετά για να προσαρμοστεί στις σχολικές δραστηριότητες.
Η καθημερινή εξάσκηση είναι ουσιαστική.
Η εξάσκηση είναι απαραίτητη για ένα δυσλεξικό παιδί ώστε να κατακτήσει την ανάγνωση και τη γραφή.
Διαβάστε δυνατά μαζί με το παιδί όταν αγχώνεται. Αυτό βοηθά να κατανοήσει καλύτερα αυτό που διαβάζει.
Το παιδί σας μπορεί επίσης να διαβάζει μαζί με audio books (βιβλία ακουστικά).
Το διάβασμα απο έναν ενήλικα, πριν το παιδί πέσει για ύπνο, μιας ιστορίας λίγο πιο δύσκολης απο αυτή που μπορεί να διαβάσει το ίδιο συμβάλει στο να εμπλουτίσει το λεξιλόγιο του αλλά και να επεξεργαστεί και να παράγει νέες ιδέες.
Η εξάσκηση είναι απαραίτητη για ένα δυσλεξικό παιδί ώστε να κατακτήσει την ανάγνωση και τη γραφή.
Διαβάστε δυνατά μαζί με το παιδί όταν αγχώνεται. Αυτό βοηθά να κατανοήσει καλύτερα αυτό που διαβάζει.
Το παιδί σας μπορεί επίσης να διαβάζει μαζί με audio books (βιβλία ακουστικά).
Το διάβασμα απο έναν ενήλικα, πριν το παιδί πέσει για ύπνο, μιας ιστορίας λίγο πιο δύσκολης απο αυτή που μπορεί να διαβάσει το ίδιο συμβάλει στο να εμπλουτίσει το λεξιλόγιο του αλλά και να επεξεργαστεί και να παράγει νέες ιδέες.
2. Ξεκινήστε.
Χωρίστε τη δουλειά που έχει να κάνει σε μικρότερα κομμάτια που μπορεί να χειριστεί μόνο του. Κάνετε διάλειμμα όταν ολοκληρώνει κάποια απο αυτά. Ενθαρρύνετε το δυσλεξικό παιδί σας να προτιμήσει να κάνει περισσότερο ποιοτική δουλειά παρά να τα προλάβει όλα.
Σιγουρευτείτε ότι το παιδί έχει καταλάβει Τι πρέπει να κάνει. Αν χρειαστεί διαβάστε δυνατά την εκφώνηση που δεν έχει καταλάβει και κάνετε μαζί ένα-δύο παραδείγματα της άσκησης.
Βοηθήστε το παιδί σας να "κατεβάσει" ιδέες για θέματα που έχει να γράψει πριν ξεκινήσει να δουλεύει πάνω σε αυτά.
Σιγουρευτείτε ότι το παιδί έχει καταλάβει Τι πρέπει να κάνει. Αν χρειαστεί διαβάστε δυνατά την εκφώνηση που δεν έχει καταλάβει και κάνετε μαζί ένα-δύο παραδείγματα της άσκησης.
Βοηθήστε το παιδί σας να "κατεβάσει" ιδέες για θέματα που έχει να γράψει πριν ξεκινήσει να δουλεύει πάνω σε αυτά.
3. Έλεγχος και χειρισμός της δουλειάς.
Μάθετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί τον υπολογιστή όσο μεγαλώνει. Δείξτε του πως να χρησιμοποιεί των αυτόματο έλεγχο ορθογραφίας και προτρέψτε το να μάθει να πληκτρολογεί.
Εάν συστηματικά του παίρνει πολύ χρόνο για να ολοκληρώσει τις εργασίες του ή του φαίνονται συχνά πολύ δύσκολες τότε συζητήστε το με τον εκπαιδευτικό της τάξης του.
Επαινέστε το παιδί με τρόπο ξεκάθαρο όταν ολοκληρώνει κάποια απο τις εργασίες του.
Βοηθήστε το να αναπτύξει τη δεξιότητα να φτιάχνει ένα περιληπτικό πλάνο που να ορίζει τα θέματα των εργασιών που έχει να κάνει.
Προωθήστε την ιδέα το παιδί σας να κρατά τις σχολικές του σημειώσεις μέσα σε φακέλους για να μην χάνονται ή καταστρέφονται. Επίσης η χρήση χρώματος για να τονίσουμε τις οδηγίες μπορεί να βοηθήσει πραγματικά την οργάνωση του παιδιού.
Εάν το παιδί σας δεν σημειώνει τις εργασίες που έχει για μελέτη τότε κανονίστε να τις βλέπουν μαζί με κάποιο συμμαθητή του στο τέλος του σχολείου ή ζητήστε απο τον εκπαιδευτικό να δίνει γραπτές σημειώσεις.
Επικοινωνήστε συχνά με τους δασκάλους του παιδιού ώστε να ενημερώνεστε αν οι μέθοδοι που ακολουθείτε στο σπίτι αποδίδουν και το παιδί τελικά έχει διαβάσει τα μαθήματα του, αν τα έχει κάνει σωστά και αν μπορεί να κάνει τη δουλειά που γίνεται μέσα στη σχολική τάξη.
Είναι πολύ βοηθητικό να σιγουρευόμαστε ότι η σχολική του τσάντα είναι έτοιμη και τοποθετημένη μπροστά στη πόρτα.
Εάν συστηματικά του παίρνει πολύ χρόνο για να ολοκληρώσει τις εργασίες του ή του φαίνονται συχνά πολύ δύσκολες τότε συζητήστε το με τον εκπαιδευτικό της τάξης του.
Επαινέστε το παιδί με τρόπο ξεκάθαρο όταν ολοκληρώνει κάποια απο τις εργασίες του.
Βοηθήστε το να αναπτύξει τη δεξιότητα να φτιάχνει ένα περιληπτικό πλάνο που να ορίζει τα θέματα των εργασιών που έχει να κάνει.
Προωθήστε την ιδέα το παιδί σας να κρατά τις σχολικές του σημειώσεις μέσα σε φακέλους για να μην χάνονται ή καταστρέφονται. Επίσης η χρήση χρώματος για να τονίσουμε τις οδηγίες μπορεί να βοηθήσει πραγματικά την οργάνωση του παιδιού.
Εάν το παιδί σας δεν σημειώνει τις εργασίες που έχει για μελέτη τότε κανονίστε να τις βλέπουν μαζί με κάποιο συμμαθητή του στο τέλος του σχολείου ή ζητήστε απο τον εκπαιδευτικό να δίνει γραπτές σημειώσεις.
Επικοινωνήστε συχνά με τους δασκάλους του παιδιού ώστε να ενημερώνεστε αν οι μέθοδοι που ακολουθείτε στο σπίτι αποδίδουν και το παιδί τελικά έχει διαβάσει τα μαθήματα του, αν τα έχει κάνει σωστά και αν μπορεί να κάνει τη δουλειά που γίνεται μέσα στη σχολική τάξη.
Είναι πολύ βοηθητικό να σιγουρευόμαστε ότι η σχολική του τσάντα είναι έτοιμη και τοποθετημένη μπροστά στη πόρτα.
4. Ικανότητες Μελέτης.
Σιγουρευτείτε ότι το παιδί σας με Δυσλεξία μπορεί να φτιάξει ένα αποτελεσματικό πλάνο για μια γραπτή έκθεση ή να διαβάσει για ένα διαγώνισμα. Μιλήστε με το δάσκαλο ειδικής αγωγής στη τάξη ένταξης πάνω σε αυτά τα θέματα. Δημιουργείστε συνθήκες για να διαβάζει το παιδί ανεξάρτητα απο εσάς και αναπτύξτε τακτικές που θα το βοηθάνε όταν "κολλάει" ή δεν είναι σίγουρο πως να συνεχίσει μια άσκηση. Για παράδειγμα κάνετε το να σκεφτεί 7 διαφορετικούς τρόπους που μπορεί να ολοκληρώσει την εργασία του σωστά. Τέλος μπορεί να σκεφτεί ποιον θα μπορούσε να ρωτήσει όταν ήδη έχει δοκιμάσει άλλους τρόπους. Για να μάθει να ενισχύει τη μνήμη του προτρέψτε το να κρατά σημειώσεις σε έγχρωμες κάρτες, να υπογραμμίζει ή να χρωματίζει λέξεις κλειδιά, να φτιάχνει ζωγραφιές κτλ.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας