Πρόσημο πτωτικό μπαίνει δίπλα στις εκτιμήσεις για τις βαθμολογικές επιδόσεις των φετινών υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων στα μαθήματα της πρώτης εβδομάδας. Ο βαθμός δυσκολίας στα θέματα των Μαθηματικών και της Βιολογίας ήταν υψηλότερος σε σχέση με πέρυσι, ενώ και το θέμα της Εκθεσης δυσκόλεψε τους υποψηφίους, όπως αναφέρουν στην «Καθημερινή» βαθμολογητές. Γενικότερα, κρίνεται ότι η δίμηνη αναστολή λειτουργίας των σχολείων έχει επηρεάσει τους μαθητές.
Ειδικότερα, 82.159 υποψήφιοι Γενικών Λυκείων ξεκίνησαν τις Πανελλαδικές Εξετάσεις με τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας, στο οποίο είναι ενταγμένη η παραδοσιακή Εκθεση που βαθμολογείται με 30 μονάδες στις 100. Από αυτούς, οι 74.346 εξετάζονται με το φετινό σύστημα και οι 7.813 είναι απόφοιτοι προηγούμενων ετών και επέλεξαν να εξεταστούν με το προηγούμενο σύστημα. Για την πολυπληθέστερη ομάδα υποψηφίων φέτος η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) για πρώτη φορά έκανε μία ενδιαφέρουσα επιλογή.
Το θέμα της Εκθεσης (θέμα Δ) ήταν το εξής: «Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμηση τα Κείμενα του Θεόδωρου Γεωργιάδη “Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας” και του Κώστα Τσιρόπουλου “Γράφειν” (σημ.: δόθηκαν στους υποψηφίους) αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας». «Συμβαίνει για πρώτη φορά η ΚΕΕ να ζητά από τους υποψηφίους να εκφράσουν προσωπικές απόψεις», ανέφερε στην «Κ» η φιλόλογος Αμαλία Τριπαμπούκη. Βεβαίως, η ΚΕΕ επικρίνεται διότι υπέδειξε στους υποψηφίους να συνδέσουν την απάντησή τους με τα δύο κείμενα. Μάλιστα, η ΚΕΕ έστειλε οδηγίες στα βαθμολογικά κέντρα ορίζοντας ότι οι υποψήφιοι θα μπορούσαν να μιλήσουν για το πώς η ανάγνωση βοηθά στην εσωτερική απομόνωση, αποτελεί κίνητρο για δημιουργική αξιοποίηση χρόνου, δίνει ερεθίσματα για κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο και οικοδόμηση κοσμοθεωρίας.
«Τα θέματα στην Εκθεση-Λογοτεχνία ήταν στο πνεύμα του νέου τρόπου εξέτασης των μαθητών και απαιτούσαν οι υποψήφιοι να αξιοποιήσουν την κριτική τους σκέψη, να παρουσιάσουν και να τεκμηριώσουν ολοκληρωμένη προσωπική άποψη. Η βαθμολόγηση στην Εκθεση κάθε χρόνο κινείται στα ίδια περίπου επίπεδα με το 40% των μαθητών να συγκεντρώνουν βαθμολογίες 12-15 με άριστα το 20. Στα φετινά θέματα υπεισέρχεται αναπόφευκτα υποκειμενικότητα στην αξιολόγηση, αλλά δεν αναμένεται να υπάρξει τελικά μεγάλη διαφοροποίηση στην κλιμάκωση της βαθμολογίας», ανέφερε στην «Κ» η κ. Ηρώ Μαρκάκη από το φροντιστήριο «Μεθοδικό». Από την άλλη, για πρώτη φορά, στο πλαίσιο του μαθήματος, συνεξετάστηκαν η Γλώσσα με τη Λογοτεχνία. «Το εγχείρημα θα κριθεί πετυχημένο από το ποσοστό των γραπτών που θα αναβαθμολογηθούν. Να υπενθυμίσω ότι για να αναβαθμολογηθεί ένα γραπτό πρέπει η διαφορά των δύο βαθμολογητών να είναι από 13% και πάνω, διαφορά σημαντική. Πέρυσι το ποσοστό των αναβαθμολογήσεων ήταν 11,55% και πρόπερσι ήταν 10,57%», παρατήρησε στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης.
Τα θέματα των Αρχαίων –το διδαγμένο κείμενο ήταν από τη «Πολιτεία» του Πλάτωνα και το αδίδακτο κείμενο προέρχεται από τον Ξενοφώντα, «Πόροι ή περί προσόδων»–, χαρακτηρίστηκαν από τους φιλολόγους σαφή ως προς τη διατύπωση και μέτριας δυσκολίας με ουσιαστικές ερωτήσεις. Αρα, δεν αναμένονται σημαντικές βαθμολογικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με πέρυσι.
Αντίθετα τα θέματα στα Μαθηματικά Προσανατολισμού, στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι από τις Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Επιστημών και Οικονομίας-Πληροφορικής, κρίθηκαν δυσκολότερα σε σχέση με πέρυσι. Βέβαια, αυτό ενδέχεται να ψαλιδίσει τον αριθμό των άριστων γραπτών, όμως θα αυξηθούν τα γραπτά κάτω από τη βάση, καθώς τα δύο πρώτα θέματα (που βαθμολογούνται συνολικά με 10 μονάδες στις 20) ήταν εύκολα. Από την άλλη, όπως τονίζει ο κ. Στρατηγάκης «ακούστηκαν κάποιες διαμαρτυρίες ότι τα θέματα των Μαθηματικών για τους υποψηφίους με το παλαιό σύστημα ήταν εξαιρετικά δύσκολα, με αποτέλεσμα πολλοί να μετανιώσουν που επέλεξαν το παλαιό σύστημα. Λάθος. Οι υποψήφιοι με το παλαιό και το νέο σύστημα διαγωνίζονται για διαφορετικές θέσεις, έχουν διαφορετικά θέματα και θα έχουν, φυσικά, διαφορετικές βάσεις. Δεν υπάρχει καμία σχέση της μιας κατηγορίας με την άλλη. Δεν επηρεάζει η μία την άλλη».
Στη Βιολογία για τους υποψηφίους που στοχεύουν τις ιατρικές τα θέματα κρίθηκαν δυσκολότερα από πέρυσι. «Ηταν απαιτητικά –πιο δύσκολα σε σχέση με πέρυσι– για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους που έχουν εμβαθύνει στην ύλη και απαιτούν πλήρη κατανόηση όλων των εννοιών και κριτική σκέψη», δηλώνει η κ. Μαρκάκη.
Κοινωνιολογία
Αντίθετα, η Κοινωνιολογία που εξετάστηκε φέτος για πρώτη φορά αντικαθιστώντας τα Λατινικά, δεν δυσκόλεψε τους υποψηφίους των σχολών ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Τα θέματα κρίθηκαν εύκολα και μέσα από το βιβλίο, με αποτέλεσμα να αρκεί η «παπαγαλία» της εξεταστέας ύλης για το άριστα.
Ιδιαιτερότητες
Ενα από τα σημαντικά νέα στοιχεία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας. «Πρόκειται για μεγάλο λάθος, που συνειδητοποίησαν γρήγορα στο υπουργείο Παιδείας και θα το αλλάξουν από του χρόνου με την επαναφορά τους. Οι επιπτώσεις της κατάργησης των συντελεστών βαρύτητας είναι σοβαρές. Μειώνεται η βαρύτητα των βαθμών στα παραδοσιακά δύσκολα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών και των Μαθηματικών. Αυτό σημαίνει ότι, αν οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν ίδιες με πέρυσι, οι χαμηλόβαθμοι υποψήφιοι θα συγκέντρωναν περισσότερα μόρια, με αποτέλεσμα την άνοδο των βάσεων των χαμηλόβαθμων τμημάτων. Φυσικά δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή ποιες θα είναι οι επιδόσεις των υποψηφίων», παρατηρεί στην «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης. Από την άλλη, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πώς η δίμηνη αναστολή λειτουργίας των σχολείων και η ευρύτερη, τρέχουσα κατάσταση θα επηρεάσει τις επιδόσεις των υποψηφίων. «Οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις ήταν γνωστό ότι θα έχουν ιδιαιτερότητες. Ενδεικτικά, η αύξηση της ύλης που τελικά ακυρώθηκε λόγω της πανδημίας, τα νέα βιβλία σε ορισμένα μαθήματα και η διαφορετική προσέγγιση σε αρκετά από αυτά, οι ξεχωριστές εξετάσεις για τους αποφοίτους προηγούμενων ετών, με άλλη εξεταστέα ύλη», λέει η κ. Μαρκάκη από το φροντιστήριο «Μεθοδικό», προσθέτοντας ότι «αυτά καθιστούν παρακινδυνευμένη τη σύγκριση με τα προηγούμενα έτη».