Όραμα Παιδείας
Γιατί η εκπαίδευση να μοιάζει με αγώνα;
Να προκαλεί άγχος, ανταγωνισμό
κι άλλες δυσάρεστες αναμνήσεις
στις μελλοντικές μας ενθυμήσεις.
Γιατί η εκπαίδευση να μην μοιάζει με γιορτή;
Και κάθε που μαθαίνουμε μία καινούργια γνώση
να χειροκροτούμε για τη νεοαποκτηθείσα κατάκτηση.
Και κάθε που κάνουμε κάποιο νέο λάθος
να πανηγυρίζουμε που μας δόθηκε η ευκαιρία
την πλάνη μας να άρουμε.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Επαναπροσδιορισμός, εκδόσεις 24γράμματα, 2021.
Ερώτηση:
Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το θέμα του ποιήματος; Να γράψετε ένα ερμηνευτικό σχόλιο 150-200 λέξεων.
Ενδεικτική απάντηση:
Το ποίημα αναφέρεται στην εξιδανικευμένη παιδεία. Πιο συγκεκριμένα, το ποιητικό υποκείμενο παρουσιάζει το όραμά του για μια εκπαίδευση που δε θα μοιάζει με αγώνας, αλλά με γιορτή. Μάλιστα, ο
ποιητής χρησιμοποιώντας ως κειμενικό δείκτη τον ίδιο τον τίτλο εισάγει άμεσα τον αναγνώστη στο θέμα, καθώς δηλώνει εξαρχής πως θα
αναφερθεί στο όραμά του για την Παιδεία. Εξάλλου, με τα ερωτήματα
«γιατί η εκπαίδευση να μοιάζει με αγώνα;» και «γιατί η εκπαίδευση να
μη μοιάζει με γιορτή;» δίνει την αίσθηση του διαλόγου και δηλώνει με
έμφαση την άποψή του ότι το σχολείο δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται
σαν κάτι που προκαλεί πίεση και άγχος, αλλά σαν κάτι που προκαλεί
χαρά. Ακόμα, με την εικόνα των χειροκροτημάτων εντός σχολικού
περιβάλλοντος είτε κάθε φορά που αποκτάμε νέα γνώση είτε κάθε
φορά που κάνουμε κάποιο λάθος και ξεπερνάμε την πλάνη μας («Και
κάθε…άρουμε»), δείχνει με παραστατικότητα τη γιορτινή ατμόσφαιρα που πρέπει να επικρατεί στην εκπαίδευση.
Πράγματι, το ποίημα παραμένει επίκαιρο, αφού ακόμη και σήμερα η
εκπαίδευση μοιάζει περισσότερο με καταναγκασμό και λιγότερο με
γιορτή. Προσωπικά, ταυτίζομαι με τις ποιητικές αναφορές, μιας και ο
τρόπος λειτουργίας του σχολείου οδηγεί τα παιδιά στο να μη βιώνουν
τη χαρά της μάθησης. Για παράδειγμα, οι πανελλαδικές εξετάσεις αυξάνουν την πίεση, το άγχος και τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα παιδιά.
Όλα αυτά μου προκαλούν έναν έντονο προβληματισμό για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος - M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας. Από το βιβλίο του "Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις", Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24 γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Μπορείτε να το βρείτε στην "Πολιτεία" με έκπτωση 10%: https://www.politeianet.gr/books/9786182011348-zumbragakis-apostolis-24-grammata-oli-i-uli-ton-neon-ellinikon-g-lukeiou-mesa-apo-100-erotiseis-kai-apantiseis-319288
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.