Το παιδικό ποδήλατό μου, ο άλλοτε απαστράπτων Πήγασος
που απογειωνόταν μόλις τον καβάλαγα, έχει για πάντα
τώρα υπογειωθεί. Κι ας λέω ψέματα, αδιάκοπα,
στον εαυτό μου και σ’ εκείνο, πως, κάποια μέρα
θα του αλλάξω λάστιχα, απ’ τη σκουριά του θα το γδύσω,
θα το λαδώσω και θα το γυαλίσω κι όλο τον κόσμο
μαζί του θα γυρίσω· το παιδικό ποδήλατό μου έχει για πάντα
υπογειωθεί· το ξέρω και το ξέρει.
(Από τη συλλογή «Στο υπόγειο», εκδ. Νεφέλη 2004)
Ερώτηση:
είναι, κατά τη γνώμη σας, η σχέση που έχει αναπτύξει το ποιητικό υποκείμενο με το ποδήλατο, όπως την προσλαμβάνετε στο Κείμενο; (150-200 λέξεις)
Ενδεικτική απάντηση:
Το ποίημα αναφέρεται στη σχέση του ποιητικού υποκειμένου με
το ποδήλατό του. Πιο συγκεκριμένα το ποιητικό υποκείμενο παρουσιάζεται να παραδέχεται πως το άλλοτε παιδικό του παιχνίδι, τώρα
πια βρίσκεται παρατημένο στο υπόγειο, παραδομένο στη φθορά
του χρόνου. Μέσα απ’ αυτήν την παραδοχή γίνεται κατανοητή και η
σχέση που έχει το ποιητικό υποκείμενο με το ποδήλατο. Πρόκειται
για μία σχέση νοσταλγική, καθώς κατά τη διάρκεια των παιδικών του
χρόνων ήταν ένα από τα αγαπημένα του παιχνίδια, ενώ τώρα που μεγάλωσε το έχει αφήσει στο υπόγειο. Εξάλλου, με την ενέργεια αυτή
το ποιητικό υποκείμενο αισθάνεται ότι έχει προδώσει το ποδήλατο,
γι’ αυτό και λέει ψέματα πως θα ασχοληθεί ξανά μαζί του και θα το επισκευάσει. Μάλιστα, ο ποιητής χρησιμοποιώντας ως κειμενικό δείκτη την επανάληψη της λέξης «υπογειοποιηθεί» τονίζει με έμφαση
την κατάληξη του ποδηλάτου στο υπόγειο. Άλλωστε, με τη μεταφορά «ο άλλοτε απαστράπτων Πήγασος που απογειωνόταν μόλις τον
καβάλαγα» δείχνει με παραστατικότητα την παλιά στενή σχέση του
ποιητικού υποκειμένου και του ποδηλάτου. Ακόμα, με το α’ ρηματικό
πρόσωπο («κι ας λέω ψέματα») ο ποιητής δίνει έναν εξομολογητικό
τόνο στο ποίημα, αφού το ίδιο το ποιητικό υποκείμενο παραδέχεται
πως ψεύδεται όταν υποστηρίζει ότι θα ενδιαφερθεί ξανά για το παλιό
του ποδήλατο.
Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος - M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας. Από το βιβλίο του "Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις", Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24 γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Μπορείτε να το βρείτε στην "Πολιτεία" με έκπτωση 10%: https://www.politeianet.gr/books/9786182011348-zumbragakis-apostolis-24-grammata-oli-i-uli-ton-neon-ellinikon-g-lukeiou-mesa-apo-100-erotiseis-kai-apantiseis-319288
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.