Η μεγάλη διάρκεια του ταξιδιού από την πρωτεύουσα, η έλλειψη αεροδρομίου και ο… φιλήσυχος χαρακτήρας της την έχουν κατατάξει στην κατηγορία των νησιών εναλλακτικού τουρισμού. Δύσκολα ο κάτοικος Αθηνών θα αποφασίσει να κάνει ένα ακτοπλοϊκό ταξίδι τουλάχιστον 15 ωρών ή να πετάξει με αεροπλάνο έως τη Ρόδο για να φτάσει στη Χάλκη, μετά από ακόμα ένα δρομολόγιο δύο ωρών με το καράβι.
Ωστόσο το μικρότερο απ’ όλα τα Δωδεκάνησα και σε έκταση (27.000 τ.μ.) και σε πληθυσμό (περίπου 500 κάτοικοι), αποτελεί το φετινό καλοκαίρι – πιθανότατα και όλα τα… επόμενα – μία από τις attraction της Ελλάδας στους ξένους τουρίστες, για όλους τους… σωστούς λόγους. Κι ας βρίσκεται στην άγονη γραμμή του Νοτιοανατολικού Αιγαίου.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι η Χάλκη είναι πια πιο φημισμένη σε ένα συγκεκριμένο target group ξένων ταξιδιωτών απ’ ότι στην ίδια τη χώρα που ανήκει. Ο λόγος αντανακλά στην καινοτόμο δράση που έχει αναπτυχθεί την τελευταία διετία στο νησί, σε επίπεδο αειφορίας και πράσινης ανάπτυξης. Υπάρχουν άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο που θέλουν να γνωρίσουν από κοντά το μικρό «θαύμα» της ενεργειακής αυτονομίας του πρώτου GR – Eco island, τίτλος που αποδόθηκε στη Χάλκη τον περασμένο Νοέμβριο, όταν και εντάχθηκε στο πρόγραμμα μετατροπής σε πρότυπο νησί ενεργειακής μετάβασης.
Στο νησί έχει κατασκευαστεί ένα φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 1 Mw το οποίο δεσμεύει την ανεξάντλητη ηλιακή ενέργεια και καλύπτει την ενεργειακή ζήτηση των κατοίκων του νησιού, μέσω της μεθόδου του Εικονικού Ενεργειακού Συμψηφισμού (Virtual Net Metering).
“Το νησί παράγει πια ηλεκτρικό ρεύμα και μέσω της διαδικασίας του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού οι κάτοικοι του δεν πληρώνουν πλέον ηλεκτρικό ρεύμα! Μιλάμε για βιώσιμη ανάπτυξη η οποία περικλείει το περιβάλλον, την οικονομία, την κοινωνία και την πολιτική. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται οικονομική ανάπτυξη χωρίς να καταστρέφεται το περιβάλλον, μειώνεται το κόστος λειτουργίας για επιχειρήσεις και νοικοκυριά και φυσικά εξοικονομούνται χρήματα», δήλωσε στο ΑΠΕ ΜΠΕ o δήμαρχος της Χάλκης, Ευάγγελος Φραγκάκης, προσθέτοντας ότι η μετατροπή της σε πράσινο – έξυπνο νησί έχει ήδη βοηθήσει στην αύξηση των τουριστικών ροών της.
Μέρος του έργου ήταν και η δωρεά από τις Citroën και ALD Automotive έξι αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων για την αναβάθμιση του στόλου της Αστυνομίας και του Λιμενικού, καθώς και η τοποθέτηση τεσσάρων (4) φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στο λιμάνι.
Επιπλέον ένα μεγάλο μέρος των τουριστικών θαλάσσιων μετακινήσεων θα εκτελείται από ένα ηλεκτρικό σκάφος, χορηγία της εταιρείας Παπαστράτος, στο πλαίσιο των προσπαθειών της εταιρείας για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης. Το σκάφος θα είναι ηλιακά ηλεκτροκίνητο, με ενσωματωμένα πάνελς φωτοβολταϊκών και θα φορτίζει είτε από τον ήλιο είτε με παροχή ρεύματος.
Οι κρατήσεις στο νησί είναι πλήρεις μέχρι το τέλος Οκτωβρίου – βεβαίως η δυναμικότητα σε κλίνες είναι μικρή, περίπου 400. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που η Χάλκη ενδείκνυται για διακοπές ευεξίας και χαλάρωσης, με τη γραφικότητα του Νημποριού (μοναδικός οικισμός) και τα κρυστάλλινα νερά των παραλιών της να αποζημιώνουν και τον πιο απαιτητικό επισκέπτη, που αναζητά τέτοιο είδος διακοπών. Οι περισσότεροι εξ’ αυτών προέρχονται από ΗΠΑ, Αγγλία, Σουηδία και Γερμανία.
Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για τους φορείς του νησιού είναι η αναστήλωση του (Παλαιού) Χωριού της Χάλκης, που είναι η ερημωμένη παλιά πρωτεύουσα της. Απέχει περίπου 2,5 χλμ. από το λιμάνι και βρίσκεται στους πρόποδες του Κάστρου, το οποίο είχε χτιστεί πάνω σε λόφο για προστασία από τους πειρατές.
Αποτελεί τον σημαντικότερο αρχαιολογικό χώρο του νησιού δεδομένου ότι εκεί βρισκόταν και ο μεσαιωνικός οικισμός και η κατοίκησή του ήταν διαρκής από τους κλασικούς χρόνους (4ο αιώνα π.Χ.) έως και τα μέσα του 19ου αιώνα, οπότε εξέλειπε ο κίνδυνος των πειρατών και οι κάτοικοι άρχισαν σιγά-σιγά να τον εγκαταλείπουν για να ιδρύσουν τον παραλιακό οικισμό του Εμπορειού.
Η ανάδειξη του Χωριού, με τη διαμόρφωση των μονοπατιών, την αποκατάσταση και τον καθαρισμό των τοίχων και του Κάστρου, και η οργάνωση και ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων, πρόκειται να προωθήσει την επισκεψιμότητα εναλλακτικού τουρισμού, ως σημείο αναφοράς και πόλος έλξης σημαντικής αρχαιολογικής σημασίας.