ΠΡΟΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ : Είναι η πρόθεση, δηλαδή ο σκοπός του συγγραφέα, όταν γράφει ένα κείμενο. Φυσικά, το ύφος του κειμένου διαφοροποιείται ανάλογα με την πρόθεση του συγγραφέα. ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΕΙΝΑΙ : Να πείσει • Λογική οργάνωση επιχειρημάτων(τρόπος πειθούς: επίκληση στη λογική) • Επίκληση στην αυθεντία (κυρίως με την επισήμανση λόγων ειδικών και καταρτισμένων ατόμων). • Χρήση κυριολεκτικού λόγου, που προσδίδει πειστικότητα και ακρίβεια. • Χρήση γ΄ ρηματικού προσώπου, που αποχρωματίζει το λόγο από συναισθήματα και το καθιστά έγκυρο και σοβαρό. • Οργανωμένη δομή του λόγου (παραγωγική- επαγωγική συλλογιστική πορεία). Αποφυγή συνειρμικού λόγου. • Υποτακτική σύνδεση προτάσεων, η οποία επιτυγχάνει έναν αναλυτικό και επεξηγηματικό λόγο. • Οριστική έγκλιση, που εκφράζει κάτι το πραγματικό, το βέβαιο, το έγκυρο. Να πληροφορήσει • Λογική οργάνωση επιχειρημάτων(τρόπος πειθούς: επίκληση στη λογική) • Επίκληση στην αυθεντία (κυρίως με την επισήμανση λόγων ειδικών και καταρτισμένων ατόμων). • Χρήση κυριολεκτικού λόγου, που προσδίδει πειστικότητα και ακρίβεια. • Χρήση γ΄ ρηματικού προσώπου, που αποχρωματίζει το λόγο από συναισθήματα και το καθιστά έγκυρο και σοβαρό. • Οργανωμένη δομή του λόγου (παραγωγική- επαγωγική συλλογιστική πορεία). Αποφυγή συνειρμικού λόγου. • Υποτακτική σύνδεση προτάσεων, η οποία επιτυγχάνει έναν αναλυτικό και επεξηγηματικό λόγο. • Οριστική έγκλιση, που εκφράζει κάτι το πραγματικό, το βέβαιο, το έγκυρο. Να βεβαιώσει • Χρήση διαρθρωτικών λέξεων συνοχής, που δηλώνουν επιβεβαίωση : Φυσικά, βέβαια, οπωσδήποτε, αδιαμφισβήτητα… • Λογική οργάνωση επιχειρημάτων(τρόπος πειθούς: επίκληση στη λογική) • Επίκληση στην αυθεντία (κυρίως με την επισήμανση λόγων ειδικών και καταρτισμένων ατόμων). • Επίκληση στο ήθος του πομπού. • Επίθεση στο ήθος του δέκτη. • Χρήση γ΄ ρηματικού προσώπου, που αποχρωματίζει το λόγο από συναισθήματα και το καθιστά έγκυρο και σοβαρό. • Οριστική έγκλιση, που εκφράζει κάτι το βέβαιο. • Δεοντολογικός τόνος (πρέπει να…) Να καταγγείλει • Επίθεση στο ήθος του αντιπάλου. • Χρήση β΄ ρηματικού προσώπου, το οποίο προσδίδει ένα καταγγελτικό ύφος. • Χρήση του σχήματος λόγου της ειρωνείας. • Χρήση καυστικού/ σατιρικού ύφους, το οποίο διέπεται από πληθώρα επιθέτων και χαρακτηρισμών. Να αφυπνίσει • Επίκληση στο συναίσθημα. • Επίκληση στη λογική, κυρίως με τεκμήρια( γεγονότα, παραδείγματα). • Χρήση α΄ και β΄ ρηματικού προσώπου, τα οποία προσδίδουν συλλογικότητα, ευαισθητοποιούν τους δέκτες και εγείρουν τον προβληματισμό. • Χρήση προτρεπτικής υποτακτικής έγκλισης. • Χρήση προστακτικής έγκλισης. • Χρήση ρητορικών ερωτήσεων, που εγείρουν το ενδιαφέρον και τον προβληματισμό των δεκτών. • Χρήση σημείων στίξης(π.χ. θαυμαστικό, αποσιωπητικά) Να προβληματίσει • Επίκληση στο συναίσθημα. • Επίκληση στη λογική, κυρίως με τεκμήρια( γεγονότα, παραδείγματα). • Χρήση α΄ και β΄ ρηματικού προσώπου, τα οποία προσδίδουν συλλογικότητα, ευαισθητοποιούν τους δέκτες και εγείρουν τον προβληματισμό. • Χρήση προτρεπτικής υποτακτικής έγκλισης. • Χρήση προστακτικής έγκλισης. • Χρήση ρητορικών ερωτήσεων, που εγείρουν το ενδιαφέρον και τον προβληματισμό των δεκτών. • Χρήση σημείων στίξης(π.χ. θαυμαστικό, αποσιωπητικά). Να προτρέψει/ να παροτρύνει • Επίκληση στο συναίσθημα. • Χρήση α΄ και β΄ ρηματικού προσώπου, τα οποία προσδίδουν συλλογικότητα, ευαισθητοποιούν τους δέκτες και εγείρουν τον προβληματισμό. • Χρήση προτρεπτικής υποτακτικής έγκλισης. • Χρήση προστακτικής έγκλισης. • Χρήση σημείων στίξης(π.χ. θαυμαστικό, αποσιωπητικά) • Δεοντολογικός τόνος. • Ρητορικές ερωτήσεις, που ωθούν σε προβληματισμό και κινητοποιούν τους δέκτες. • Χρήση παρατακτικής σύνδεσης. Να συγκινήσει • Επίκληση στο συναίσθημα. • Επίκληση στο ήθος του πομπού. • Επίθεση στο ήθος του δέκτη. • Χρήση α΄ και β΄ ρηματικού προσώπου, που πρσδίδουν παραστατικότητα και λυρισμό, ευαισθητοποιώντας τους δέκτες. • Χρήση προτρεπτικής υποτακτικής έγκλισης. • Χρήση προστακτικής έγκλισης. • Χρήση υποτακτικής έγκλισης. • Χρήση προστακτικής έγκλισης. • Χρήση σημείων στίξης(π.χ. θαυμαστικό, αποσιωπητικά) • Δεοντολογικός τόνος. • Ρητορικές ερωτήσεις, που ωθούν σε προβληματισμό και κινητοποιούν τους δέκτες. • Χρήση παρατακτικής σύνδεσης.Ποια είναι η πρόθεση του συγγραφέα; Γλωσσικές επιλογές και σκοπός του συντάκτη - Νέα Ελληνικά Λυκείου
1:05 π.μ.
0