Νεοελληνική Γλώσσα Γ' Γυμνασίου - Ενότητα 1 - Θεωρία και ασκήσεις

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0







Παρατακτική- Υποτακτική σύνδεση προτάσεων

        

  
 Πρόταση  είναι η βασική μονάδα του λόγου . Ένα οργανωμένο σύνολο από λέξεις που μπορούν να σταθούν μόνες τους στο λόγο.  Οι προτάσεις, ως προς τη σχέση τους με τις άλλες, είναι δύο ειδών:

α. Κύρια ή ανεξάρτητη λέγεται η πρόταση που έχει πλήρες νόημα και μπορεί να σταθεί μόνη της στο λόγο, π.χ.
Κανένα πλοίο δεν απέπλευσε σήμερα

β. Δευτερεύουσα ή εξαρτημένη ονομάζεται η πρόταση που εκφράζει δευτερεύον νόημα και δεν είναι αυτοδύναμη νοηματικά. Π.χ Κανένα πλοίο δεν απέπλευσε σήμερα, επειδή είχε κακοκαιρία.

Τρόποι σύνδεσης των προτάσεων

Α) Ασύνδετο σχήμα: Οι προτάσεις μπαίνουν η μια κοντά στην άλλη, χωρίς σύνδεσμο.
Π.χ. Στην εκδρομή παίξαμε, γελάσαμε, τραγουδήσαμε.

Β)  Παρατακτική σύνδεση : Λέγεται έτσι γιατί με αυτή παρατάσσουμε, δηλαδή τοποθετούμε όμοιες προτάσεις (κύρια με κύρια ή δευτερεύουσα με δευτερεύουσα ) τη μια δίπλα στην άλλη .

Οι προτάσεις συνδέονται με παρατακτικούς συνδέσμους.
Σήκωσα το τηλέφωνο και σχημάτισα τον αριθμό.
Γράψε μου ή τηλεφώνησέ μου
                                                                                                                               
  Γ)  Υποτακτική σύνδεση:   Λέγεται έτσι γιατί με αυτή υποτάσσουμε, δηλαδή εξαρτούμε την δευτερεύουσα πρόταση από μια άλλη ισχυρή.  
Έχουμε λοιπόν : Κύρια + Δευτερεύουσα 
Η    Δευτερεύουσα + Δευτερεύουσα  .
Συνδέονται με υποτακτικούς συνδέσμους.

Νομίζω πως έχω δίκιο.
Δε θα βγω απόψε , επειδή έχω πονοκέφαλο.
Πιστεύω πως θα φύγει και πως δε θα ξαναγυρίσει.
                                                                       
   Επίσης, υποτακτικά συνδέουν και οι αναφορικές αντωνυμίες και επιρρήματα : που, ο οποίος, όποιος, όσος, όπου, όπως, όσο κλπ και  Οι ερωτηματικές αντωνυμίες και επιρρήματα : ποιος, τι, πόσος, πού, πώς, πόσο, πότε κλπ.
  
Προτάσεις και στίξη:

      Στην υποτακτική σύνδεση, συνήθως η δευτερεύουσα πρόταση χωρίζεται με κόμμα από την πρόταση που προσδιορίζει, όταν δηλώνει κάποια επιρρηματική σχέση (χρόνο, αιτία, σκοπό, αποτέλεσμα κ.λπ.)                                           
           Όταν μια δευτερεύουσα πρόταση λειτουργεί ως αντικείμενο, υποκείμενο ή κατηγορούμενο στο ρήμα μιας άλλης πρότασης, τότε οι δύο προτάσεις δε χωρίζονται με κόμμα       π.χ. Η μητέρα είπε ότι το φαγητό είναι έτοιμο.

·         Χωρίζονται με κόμμα προτάσεις που συνδέονται με αντιθετικούς συνδέσμους (αλλά όμως,ενώ…)
·         Δε χωρίζονται με κόμμα οι προτάσεις που συνδέονται με συμπλεκτικούς και διαχωριστικούς συνδέσμους.


παρατακτικοί  σύνδεσμοι

Υποτακτικοί  σύνδεσμοι
Συμπλεκτικοί : και , ούτε, μήτε, ουδέ, μηδέ

Αντιθετικοί : μα, αλλά, παρά, ωστόσο, όμως, μόνο
 Διαχωριστικοί ή διαζευκτικοί : ή, είτε

 Συμπερασματικοί : ώστε, λοιπόν, άρα, επομένως ( μετά από τελεία ή άνω τελεία )

Ειδικοί : ότι, πως, που

 Χρονικοί : όταν, σαν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν, μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου, όσο που, όποτε, ενόσω, κάθε που

 Αιτιολογικοί : γιατί, επειδή, αφού, διότι, που 
 
Αποτελεσματικοί : ώστε, που

Υποθετικοί : αν, σαν άμα    
      Τελικοί : να, για να        
 Διστακτικοί : μη, μήπως
 Εναντιωματικοί: αν και, ενώ, μολονότι, μόλο που , και που, που, και ας, ας

 

Ασκήσεις:
1. Να δηλώσετε το είδος της σύνδεσης των παρακάτω προτάσεων:

α.Ούτε έφαγε ούτε ήπιε.
β.Μετά το ατύχημα κατάλαβε ότι ήταν ο μόνος επιζών.
γ.Όταν γυρίσεις πότισε τα λουλούδια.
δ.Αν τον δεις, ειδοποίησέ τον να γυρίσει σπίτι γρήγορα.

2.“Όταν διαβάζω κριτικές για την «ποιότητα του τουρισμού», ότι δεν προσελκύουμε τουρίστες επιπέδου, που σέβονται το περιβάλλον και ξοδεύουν λεφτά (αν και νομίζω κρίνουμε το επίπεδο από τα λεφτά και μόνο) σκέφτομαι πως προσελκύουμε αυτούς που μας ταιριάζουν.”

α.Στο παραπάνω απόσπασμα να βρείτε τους συνδέσμους και να τους κυκλώσετε.
β.Να χωρίσετε το απόσπασμα σε προτάσεις και να χαρακτηρίσετε το είδος της σύνδεσής τους
(παρατακτική-υποτακτική).

3. Αφού διαβάσετε τις φράσεις που ακολουθούν να υπογραμμίσετε τις κύριες προτάσεις.

1. Ανησυχούσε μήπως δεν πρόφταινε το καράβι.
2. Για να τρέχεις τόσο γρήγορα, έπεσες και χτύπησες.
3. Πρόσεχε μην σκοντάψεις και χτυπήσεις.
4. Δεν είμαι ανόητος, να πιστεύω αυτά μου λες.
5. Όλα, όπου κοίταζε, είχαν γίνει στάχτη από την πυρκαγιά.
6. Η ποίηση του Ελύτη είναι καθαρά Ελληνική.
7. Το ταξίδι αναβλήθηκε, επειδή δεν το επέτρεψαν οι καιρικές συνθήκες.
8. Τρέμω, μήπως σου συμβεί κάτι κακό.

4. Αφού διαβάσετε τις φράσεις που ακολουθούν να υπογραμμίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις.

1. Και αεροπλάνο να είχε πάρει, πάλι δε θα προλάβαινε.
2. Κάθε φορά που πηγαίναμε να διασκεδάσουμε, έβρισκε μια πρόφαση, για να μην χαλάσει τη
διάθεση.
3. Ενώ οι γιατροί τού είπαν να κόψει το τσιγάρο, αυτός καπνίζει σαν φουγάρο.
4. Ενώ διάβαζε, ένιωσε μια φοβερή νύστα.
5. Από τη στιγμή που πάτησε το πόδι του εδώ ο Νίκος, δεν έχουμε βρει ησυχία.
6. Εγώ ήρθα, κι ας με αποφεύγεις.
7. Χάρηκα πολύ, που σε είδα.
8. Όλα έγιναν όπως ακριβώς τα είχαμε συμφωνήσει.

5. Να βρείτε το είδος της σύνδεσης (υποτακτική – παρατακτική) των προτάσεων στις παρακάτω περιόδους.

- Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα να μην αποδεχόμαστε εύκολα ξένους όρους .
-Πολλοί θα απαντήσουν ότι ως λαός έχουμε την ανάγκη να συμβαδίζουμε με την εποχή μας και να μην θεωρηθούμε οπισθοδρομικοί.

6. Στις περιόδους που ακολουθούν να χωρίσετε προτάσεις, να τις χαρακτηρίσετε και να επισημάνετε τον τρόπο σύνδεσής τους.

·                     Νιώθεις τη δύναμη της ιστορίας και τη θέρμη του νοτιότερου άκρου της Ευρώπης και ανακαλύπτεις την εξελικτική πορεία της σκέψης, της επίδρασης, της εμπειρίας.
·                     Βρίσκεσαι σε τοπία που αποτυπώθηκαν σε χιλιάδες καρτ ποστάλ αλλά παραμένουν απίστευτα ζωντανά και άπιαστα.
·                     Ταξιδέψτε στα νησιωτικά συμπλέγματα, διατρέξτε παραλίες και βουνά.
·                     Στην Ελλάδα η εναλλαγή των εικόνων δεν συμβαίνει στην φαντασία μας αλλά στην πραγματικότητα.


Η Ελλάδα στον κόσμο

Η ιδιαίτερη φυσιογνωμία της Ελλάδας:

·         Η αρχαία πολιτιστική κληρονομιά :Ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός έθεσε τις βάσεις για την ανάπτυξη της φιλοσοφικής και επιστημονικής σκέψης, από αυτόν γεννήθηκαν η δημοκρατία, η λογοτεχνία, το θέατρο και αυτός μας κληροδότησε έργα τέχνης και λόγου απαράμιλλης ομορφιάς.
·         Η ορθοδοξία
·         Η γεωγραφική θέση, «σταυροδρόμι μεταξύ δύσης και ανατολή» ,εμπόριο, επικοινωνία με πολλούς λαούς.

Αντιφάσεις της σύγχρονης Ελλάδος
·         Ενώ η χώρα προσπαθεί να εκσυγχρονιστεί και να πάρει μια θέση ανάμεσα στα αναπτυγμένα κράτη της δύσης, μια μερίδα της ελληνικής κοινωνίας αντιμετωπίζει με δυσπιστία και επιφύλαξη τις σύγχρονες εξελίξεις και αρνείται την πρόοδο εμμένοντας σε αναχρονιστικές και συντηρητικές αντιλήψεις.
·         Ενώ αναφέρεται συχνά στο παρελθόν, το γνωρίζει επιδερμικά.
·         Από τη μια προσκολλάται στην παράδοση και στο παρελθόν ,από την άλλη μιμείται ξενόφερτα πρότυπα ζωής .
·         Η φιλόξενη στάση του  απέναντι στους ξένους αμαυρώνεται με φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας.
·         Οι Έλληνες αισθάνονται περήφανοι για τις φυσικές ομορφιές της χώρας την ώρα που οι ίδιοι καταστρέφουν το φυσικό περιβάλλον.
·         Από τη μια οι Έλληνες εμφανίζονται ευφυείς, και δημιουργικοί ενώ από την άλλη ανοργάνωτοι και καιροσκόποι.
·         Από τη μια εκσυγχρονίζεται από την άλλη εξακολουθεί να ανέχεται φαινόμενα διαφθοράς και γραφειοκρατίας.
·      
Γνωρίσματα του Έλληνα:
·         αγάπη για την πατρίδα (φιλοπατρία επιβεβαιωμένη από τους ιστορικούς αγώνες, σταθμούς στην ελληνική ιστορία).
·         αγάπη για τη Δημοκρατία και την ελευθερία.
·         Κοινωνικότητα , διάθεση για συνεργασία και αλληλοβοήθεια.
·         φιλοξενία.
·         αγάπη για την ελληνική φύση.
·         ζωτικότητα και ενεργητικότητα, αισιοδοξία και ευθυμία.
·         ηρωικό πνεύμα και γενναιοψυχία.   
·         πνεύμα προσφοράς βοήθειας και ανθρωπισμού.
        
Ελαττώματα:
   ανυπομονησία.  δυσπιστία.  άκρατος εγωισμός.
  έλλειψη οργάνωσης και προγραμματισμού - φαινόμενα γραφειοκρατίας και αναξιοκρατίας στο δημόσιο χώρο.,ξενομανία και μιμητισμός.  φλυαρία και κομπασμός.  πονηριά με τάση για απάτη.

Σχέση ελληνικού πολιτισμού με τον Ευρωπαϊκό:
·              Ελλάδα : αποτελεί μίμηση και παράδειγμα για το μέλλον.
·         Ελλάδα: γενέτειρα επιστημών - μετέδωσε τις πνευματικές της κατακτήσεις στους ευρωπαϊκούς λαούς.βασικός εμπνευστής του Ευρωπαϊκού πολιτισμού.
·         Ελληνικός πολιτισμός: τοποθετεί τον άνθρωπο στο επίκεντρο όλων των δρώμενων.

Τουρισμός

 ΟΡΙΣΜΟΣ:     Τουρισμός είναι η μετάβαση και η διαμονή  για περιορισμένο χρονικό διάστημα σ’ έναν ξένο τόπο, κοντινό ή μακρινό, στο εσωτερικό ή εξωτερικό μιας χώρας. 
Συνθήκες που βοήθησαν στην ανάπτυξη τουριστικού ρεύματος.
·         Η βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η συγκοινωνιακή ένωση των ηπείρων, η παγκοσμιοποίηση που επέφεραν οι τηλεπικοινωνίες και το διαδίκτυο.
·         Η άνοδος του βιοτικού επιπέδου του σύγχρονου δυτικού κόσμου, η αύξηση της αγοραστικής δύναμης των σύγχρονων ανθρώπων.
·         Η κατάργηση των συνόρων, η  ειρήνευση των λαών και οι διακρατικές συμφωνίες για εμπορικές και πολιτιστικές ανταλλαγές.
·         Η άνοδος του μορφωτικού επιπέδου των δυτικών κοινωνιών, η γλωσσομάθεια.
·         Ο σύγχρονος αγχώδης ρυθμός ζωής που αυξάνει την τάση φυγής. 

ΘΕΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Οικονομικές:
·         Καταπολεμάται η ανεργία και ανοίγουν πολλές θέσεις εργασίας στις τουριστικές περιοχές 
·         Άνοδος του βιοτικού επιπέδου της χώρας και της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της περιφέρειας 
·         Μείωση του φαινομένου της εσωτερικής μετανάστευσης καθώς οι κάτοικοι της επαρχίας δε χρειάζεται ν’ αναζητήσουν δουλειά στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Πνευματικές:
·         Άνοιγμα πνευματικών οριζόντων από τη συναναστροφή με διαφορετικής κουλτούρας ανθρώπους. 
·         Αύξηση της διαλλακτικότητας και καλλιέργεια διαλόγου ανάμεσα σε διαφορετικές κουλτούρες.

Κοινωνικές:
·         Εμπλουτισμός Εθνικού πολιτισμού από τα ξένα θετικά στοιχεία. Επαφή λαών και πολιτισμών που οδηγεί σε άρση των προκαταλήψεων και σε γόνιμο διάλογο ανάμεσα στους λαούς.

Πολιτιστικές:
·         Διαφημίζεται ο Ελληνικός πολιτισμός στα πέρατα του κόσμου και αποκτά οικουμενικές διαστάσεις.
·         Ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων ανάμεσα στους λαούς

Ψυχικές: Ανανέωση , εκτόνωση, ψυχική χαλάρωση, συναισθηματική αποφόρτιση.
-Βελτίωση των ανθρώπινων σχέσεων.


 ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Οικολογικές:
·         Αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος, ρύπανση της ακτογραμμής  με την άναρχη δόμηση των μεγάλων ξενοδοχειακών συγκροτημάτων.
·         Υψηλό κόστος ζωής στα επαρχιακά τουριστικά σημεία από φαινόμενα αισχροκέρδειας κι οικονομικής εκμετάλλευσης.
·         Στην ύπαιθρο σταδιακά  εγκαταλείπονται τα παραδοσιακά επαγγέλματα.

Πολιτιστικές
·         Ξενομανία, άκρατος μιμητισμός, άκρατη υιοθέτηση ξένων στοιχείων που αλλοιώνουν την εθνική συνείδηση και απειλούν την εθνική μας ταυτότητα.

 Μέτρα για την περιφρούρηση και την ανάπτυξη υγιούς τουρισμού

·         Αυξημένοι έλεγχοι του Υπουργείου στα τουριστικά σημεία, ιδιαίτερα τους μήνες αιχμής της τουριστικής κίνησης .
·         Ανάπτυξη παιδείας κι επαγγελματισμού γύρω από τον τουρισμό με εκπόνηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των επαγγελματιών, σεμινάρια, επαγγελματική κατάρτιση, αύξηση των τουριστικών σχολών.
·         Διαφημιστικές καμπάνιες και προώθηση της χώρας στο εξωτερικό με ιδιαίτερη προβολή του φυσικού πλούτου της χώρας. 
·         Προώθηση και προβολή νέων οικολογικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού που σέβονται τις φυσικούς πόρους και αναδεικνύουν την πολιτιστική ταυτότητα και φυσιογνωμία μας. 
·         Να επιδείξουμε όλοι ατομική ευθύνη, να επιδείξουμε επαγγελματική ευσυνειδησία σεβόμενοι τον επισκέπτη, προσφέροντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. 


Φύλλο εργασίας

 Α  Υπομνήσεις:   1)  Παρακολούθησε προσεκτικά το παρακάτω βίντεο. Ποιος νομίζεις πως είναι ο σκοπός του; Γιατί; Θα μπορούσες να φτιάξεις ένα διαφορετικό βίντεο; Τι εικόνες της χώρας μας θα χρησιμοποιούσες;



2) Η Ελλάδα με την τεράστια ιστορική της διαδρομή, που έβαλε τα θεμέλια της δημοκρατίας,  που επηρέασε την ευρωπαϊκή σκέψη παρουσιάζει πολλές και συχνά αντιφατικές όψεις .Βρες κάποιες από αυτές .Θα σε βοηθήσουν και οι παρακάτω εικόνες.










Β ΔΡΑΣΕΙΣ:

Η εικόνα της χώρας μας σε δύο ανθρώπους που δούλεψαν εδώ.

Τοντ Πιρς   ( σύμβουλο Δημοσίων Υποθέσεων της Πρεσβείας των ΗΠΑ στην Ελλάδα)
                   O Tοντ Πιρς ήρθε στην Ελλάδα το 1994, σ’ έναν από τους πρώτους σταθμούς της διπλωματικής του καριέρας. Σήμερα έχει επιστρέψει στην Ουάσιγκτον.    «Πριν έρθω και εγκατασταθώ στην Αθήνα είχα μία πολύ εξωραϊσμένη εικόνα της Ελλάδας με νωχελικά μονοπάτια που οδηγούσαν σε ωραίες παραλίες, πολύ πράσινο και υπέροχα ανακαινισμένα νεοκλασικά σπίτια. Η χώρα αποδείχθηκε τελικά πολύ ομορφότερη σε σχέση με τις αρχικές μου προσδοκίες και η Αθήνα πολύ πιο άσχημη. Οι Έλληνες έμοιαζαν να μην έχουν συνείδηση του τι έχουν στα χέρια τους, σαν να ήθελαν να καταστρέψουν τη χώρα τους πετώντας σκουπίδια στο δρόμο ή χτίζοντας αποκρουστικά σπίτια σχεδόν παντού. Ταυτόχρονα, συνάντησα πολλούς ιδιαίτερα ευγενικούς, έξυπνους και γενναιόδωρους ανθρώπους». Προσαρμόστηκε γρήγορα στον ελληνικό τρόπο ζωής και αυτό το κομμάτι του λείπει κάθε μέρα. Αντίθετα, δεν προσαρμόστηκε ποτέ στον τρόπο δουλειάς στην Ελλάδα. «Για να είμαι ειλικρινής, διαπίστωσα μία τεράστια έλλειψη επαγγελματισμού: στην ακαδημαϊκή ζωή, στη δημοσιογραφία, στα καταστήματα. Η ιατρική περίθαλψη ήταν εκπληκτική, αλλά μιλάμε για την εξαίρεση. Όταν μιλούσα με Έλληνες φίλους μου για τις εμπειρίες τους στον επαγγελματικό τομέα, έμενα με την εντύπωση ότι υπάρχει πολύς κόσμος που προσπαθεί να ξεφύγει χωρίς να πληρώνει όσα του αναλογούν ή χωρίς να τα πληρώνει επαρκώς. Eπίσης υπάρχει έλλειψη συνέπειας, πολλοί άνθρωποι σου υπόσχονται διάφορα και στο τέλος δεν κάνουν τίποτα». Θα ερχόταν να ζήσει μόνιμα αλλά μόνο ως συνταξιούχος, που ακόμα είναι μία πολύ μακρινή προοπτική. «Έως τότε θα την επισκέπτομαι όσο πιο συχνά μπορώ». Στην τελευταία του επίσκεψη στην Ελλάδα βρήκε μία Αθήνα «πολύ πιο καθαρή, πιο εύκολη, πιο κοσμοπολίτικη».
 Εφημ. Καθημερινή (2008)

 Άρθρο του  Κάιλ Χάινς για την Ελλάδα μετά τις φωτιές του καλοκαιριού στο Μάτι (Ο Κάιλ Τέρελ Χάινς είναι επαγγελματίας Αμερικανός καλαθοσφαιριστής που αγωνίζεται στην ΤΣΣΚΑ Μόσχας)
.             Σκέφτομαι ότι έζησα κι έπαιξα στην Ελλάδα μόνο για δύο χρόνια, αλλά αισθάνομαι μέσα μου ότι ήταν πολύ περισσότερο από αυτό. Αυτό που ξέρω για την Ελλάδα και τους Έλληνες είναι πόσο δυνατοί άνθρωποι είναι και πόσο ανθεκτικοί στις δυσκολίες. Το διαπίστωσα από πρώτο χέρι όταν έζησα εκεί, με τους Έλληνες διέρχονταν μίας τεράστιας οικονομικής κρίσης, που μέσα σε ένα βράδυ επηρέασε τις ζωές των ανθρώπων και των οικογενειών τους. Χιλιάδες έμειναν χωρίς δουλειά, χωρίς σπίτι, χωρίς χρήματα να καλύψουν έστω τις βασικές ανάγκες τους. Είδα τους ανθρώπους, ακόμα κι αυτούς που επηρεάστηκαν περισσότερο, να μένουν δυνατοί, να παλεύουν σκληρά για να συνεχίσουν να ζουν. Όλοι ενωμένοι! Ξέρω τι θα μου πείτε: Δεν είναι συγκρίσιμες οι δύο καταστάσεις. Δεν είναι το ίδιο να χάνει κανείς χρήματα με την απώλεια των ανθρώπινων ψυχών, αλλά η πάλη, το πνεύμα της αντοχής είναι το ίδιο.
     Αυτή είναι η Ελλάδα. Ένα μικρό κομμάτι γης στον πλανήτη, που έχει μάθει να επιβιώνει μέσα από τις πιο δύσκολες καταστάσεις, έχει μάθει να είναι ένας δυνατός λαός και να επιβιώνει παρά τις δυσκολίες. Αυτή τη στιγμή, οι Έλληνες, οι άνθρωποι που κατοικούν σε αυτή τη χώρα, παλεύουν σκληρά να κρατήσουν -ή ακόμα χειρότερα, να ξαναδημιουργήσουν- όλα αυτά που για εμάς, τους υπόλοιπους θεωρείται δεδομένα. Λένε ότι στις στιγμές της καταστροφής και της τραγωδίας, η ανθρώπινη φύση ενεργοποιείται και ενώνεται με στόχο την επιβίωση. Τα πιο όμορφα, τα πιο μεγαλειώδη χαρακτηριστικά του ανθρώπου έρχονται στο προσκήνιο.. Η Ελλάδα είναι κάτι περισσότερο από μία χώρα με όμορφα νησιά και ιστορικά τουριστικά αξιοθέατα. Είναι μία χώρα γεμάτη μαχητές και ανθρώπους με αδάμαστο κουράγιο. Το διαπίστωσα αυτό προσωπικά. Και ξέρω ότι η Ελλάδα και οι κάτοικοί της, για ακόμα μία φορά, θα συνέλθουν από την καταστροφή και θα επανέλθουν πιο δυνατοί από ποτέ.

3) Αφού διαβάσεις τα δύο κείμενα να γράψεις Σωστό- Λάθος στις παρακάτω ερωτήσεις κατανόησης:
·       Ο Τόντ Πίρς και ο Κάιλ Χάινς  επισκέφθηκαν την Ελλάδα για τον ίδιο λόγο.
·         Εκφράζουν την ίδια σχεδόν θετική άποψη για τη χώρα μας.
·         Και οι δύο  θα μπορούσαν να έρθουν να μείνουν στην Ελλάδα.
·         Ο μπασκετμπολίστας υποστηρίζει πως οι Έλληνες είναι δυνατός λαός.
·         Ο Αμερικανός διπλωμάτης υποστηρίζει πως στην Ελλάδα υπάρχει έλλειψη συνέπειας.
·         Ο μπασκετμπολίστας υποστηρίζει πως οι Έλληνες είναι έξυπνοι αλλά καταστρέφουν τη χώρα τους.

4    4 ).Ποια άποψη για την Ελλάδα και τους Έλληνες προβάλλει ο Τόντ Πίρς στο πρώτο κείμενο 
και με ποια επιχειρήματα την υποστηρίζει ; Συμφωνείτε μαζί του ή όχι ; Υποστηρίξτε τη δική σας άποψη .



5) Διάβασε το παρακάτω κείμενο:

Σε επίσημο δείπνο που δόθηκε στο δημαρχείο της Στοκχόλμης, μετά την τελετή απονομής του Νόμπελ, στις 10 Δεκεμβρίου του 1963, ο Γιώργος Σεφέρης εκφωνεί την παρακάτω ομιλία:

       «Ανήκω σε μια χώρα μικρή. Ένα πέτρινο ακρωτήρι στη Μεσόγειο, που δεν έχει άλλο αγαθό παρά τον αγώνα του λαού του, τη θάλασσα, και το φως του ήλιου. Είναι μικρός ο τόπος μας, αλλά η παράδοσή του είναι τεράστια και το πράγμα που τη χαρακτηρίζει είναι ότι μας παραδόθηκε χωρίς διακοπή. Η ελληνική γλώσσα δεν έπαψε ποτέ της να μιλιέται. Δέχτηκε τις αλλοιώσεις που δέχεται καθετί ζωντανό, αλλά δεν παρουσιάζει κανένα χάσμα. Άλλο χαρακτηριστικό αυτής της παράδοσης είναι η αγάπη της για την ανθρωπιά· κανόνας της είναι η δικαιοσύνη. Στην αρχαία τραγωδία, την οργανωμένη με τόση ακρίβεια, ο άνθρωπος που ξεπερνά το μέτρο πρέπει να τιμωρηθεί από τις Ερινύες. O ίδιος νόμος ισχύει και όταν ακόμη πρόκειται για φυσικά φαινόμενα: «Ήλιος ουχ υπερβήσεται μέτρα» λέει ο Ηράκλειτος· «ει δε μη, Ερινύες μιν Δίκης επίκουροι εξευρήσουσιν» (μτφρ. «δεν πρέπει ο Ήλιος να ξεπερνάει το μέτρο· διαφορετικά, οι ίδιες οι Ερινύες θα προσφερθούν ως βοηθοί της Δικαιοσύνης»).
            Συλλογίζομαι πως δεν αποκλείεται ολωσδιόλου να ωφεληθεί ένας σύγχρονος επιστήμων, αν στοχαστεί τούτο το απόφθεγμα του Ίωνα φιλοσόφου. Όσο για μένα συγκινούμαι παρατηρώντας πως η συνείδηση της δικαιοσύνης είχε τόσο πολύ διαποτίσει την ελληνική ψυχή, ώστε να γίνει κανόνας και του φυσικού κόσμου. Και ένας από τους διδασκάλους μου, των αρχών του περασμένου αιώνα, γράφει: «…θα χαθούμε, γιατί αδικήσαμε…». Αυτός ο άνθρωπος ήταν αγράμματος· είχε μάθει να γράφει στα τριάντα πέντε χρόνια της ηλικίας του.
     Σ’ αυτό τον κόσμο, που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει ν’ αναζητήσουμε τον άνθρωπο, όπου και να βρίσκεται.Όταν, στο δρόμο της Θήβας, ο Oιδίπους συνάντησε τη Σφίγγα κι αυτή του έθεσε το αίνιγμά της, η απόκρισή του ήταν: ο άνθρωπος. Τούτη η απλή λέξη χάλασε το τέρας. Έχουμε πολλά τέρατα να καταστρέψουμε. Ας συλλογιστούμε την απόκριση του Oιδίποδα»


6)    Μιλώντας στο παραπάνω κείμενο ο Σεφέρης για τη χώρα μας ποια χαρακτηριστικά της επισημαίνει;

7)   Πως κατά τη γνώμη σας θα μπορούσε να ωφεληθεί ένας σύγχρονος άνθρωπος από το απόφθεγμα του Ηράκλειτου « Ήλιος ουχ υπερβήσεται……εξευρήσουσιν»;

8 )  «  Συλλογίζομαι πως δεν αποκλείεται ολωσδιόλου ……..ώστε να γίνει κανόνας και του φυσικού κόσμου» :Να χωρίσεις τις προτάσεις (Κύριες- Δευτερεύουσες) και να βρεις τον τρόπο σύνδεσης τους.

9)  Στις παρακάτω περιόδους να αλλάξεις τον τρόπο σύνδεσης των προτάσεων:
 «Είναι μικρός ο τόπος μας, αλλά η παράδοσή του είναι τεράστια»
«Δέχτηκε τις αλλοιώσεις αλλά δεν παρουσιάζει κανένα χάσμα»


10)   Χρησιμοποιώντας ως θεματική πρόταση τη φράση του κειμένου: «Σ’ αυτό τον κόσμο, που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους.» να γράψεις μια παράγραφο 120-150 λέξεων

11)   Παραγωγή λόγου: Να  συντάξετε ένα κείμενο (με σκοπό διαφημιστικό) για να προβάλλετε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ελλάδας με σκοπό να προσελκύσετε το ενδιαφέρον πολιτών του εξωτερικού ,ώστε να την επισκεφθούν .Το  κείμενο θα δημοσιευθεί στην  ιστοσελίδα του σχολείου.
12)  Ποιες αντιφατικές όψεις της Ελλάδας προβάλλονται στο σκίτσο; Συμφωνείτε ή διαφωνείται με την άποψη αυτή;


13)   Τι βλέπετε στα παρακάτω σκίτσα; Σε ποιο πρόβλημα αναφέρονται; Ποιοι τρόποι χρησιμοποιούνται για να περάσουν το μήνυμα;





14)  Ποια εικόνα για την Ελλάδα δίνει ο Γιώργος Ανδρέου στους στίχους του;

Γιώργος Ανδρέου

Στίχοι: Γιώργος Ανδρέου
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου
Πρώτη εκτέλεση: Ελένη Βιτάλη

Στους εθνικούς σου δρόμους λάστιχα σκασμένα και ζώα σκοτωμένα. Στου κράτους σου τους νόμους όνειρα κλεμμένα, χαρτιά σημαδεμένα. Πολίτες δίχως πόλη, οπλίτες δίχως βόλι, οι λίγοι ψυχωμένοι κι οι άλλοι ξοφλημένο.ι Πού 'ναι το φως σου το κρυμμένο, αυτό που χρόνια περιμένω; Εσύ που λες πως δεν πεθαίνεις μόνο για λίγο ξαποσταίνεις. Άντε, κουνήσου και νυχτώνει κι έχουμε μείνει πάλι μόνοι. Τα μαγικά σου βράδια σκουπίδια και ρημάδια, σκυλάδικα, σκοτάδια. Της ψήφου τα στραβάδια, του γήπεδου κοπάδια σου κλέβουνε τα χάδια. Αρχαία μεγαλεία, ερείπια, σχολεία, τα αγάλματα σωπαίνουν κι οι ποιητές πεθαίνουν.... Πού 'ναι το φως σου το κρυμμένο, αυτό που χρόνια περιμένω; Εσύ που λες πως δεν πεθαίνεις μόνο για λίγο ξαποσταίνεις. Άντε, κουνήσου και νυχτώνει κι έχουμε μείνει πάλι μόνοι.
Και μη μου πεις ξανά ποιος φταίει κι έχουμε μείνει τελευταίοι.


Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)