Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης *
Στον σημερινό υπερ-συνδεδεμένο κόσμο, μπορεί να αισθανόμαστε ότι τα πάντα είναι προς πώληση. Από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης που πωλούν δεδομένα χρηστών σε διαφημιστές, μέχρι την εμπορευματοποίηση των προσωπικών μας πληροφοριών και της διαδικτυακής μας συμπεριφοράς, είναι εύκολο να νιώσουμε ότι δεν είμαστε τίποτα περισσότερο από προϊόντα που αγοράζονται και πωλούνται. Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι είμαστε άνθρωποι, όχι προϊόντα προς πώληση.
Ως ανθρώπινα όντα, έχουμε εγγενή αξία και αξιοπρέπεια, ανεξαρτήτως της κοινωνικής μας θέσης, της οικονομικής μας κατάστασης ή της διαδικτυακής μας παρουσίας. Δεν είμαστε αντικείμενα προς αγορά και πώληση, αλλά άτομα με μοναδικές εμπειρίες, προοπτικές και συναισθήματα. Οι ζωές μας δεν είναι εμπορεύματα προς εμπορία ή χρηματιστηριακή εκμετάλλευση, αλλά ιστορίες που πρέπει να ζήσουμε και να μοιραστούμε με άλλους.
Η εμπορευματοποίηση των προσωπικών μας πληροφοριών και της διαδικτυακής μας συμπεριφοράς είναι ιδιαίτερα ανησυχητική. Κάθε click, like και share γίνεται ένα σημείο δεδομένων που μπορεί να αγοραστεί και να πωληθεί από διαφημιστές και εταιρείες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της ιδιωτικής ζωής και σε μια αίσθηση αποδυνάμωσης, καθώς η διαδικτυακή μας παρουσία περιορίζεται σε μια σειρά αλγορίθμων και στοχευμένων διαφημίσεων.
Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι οι προσωπικές μας πληροφορίες και η διαδικτυακή μας συμπεριφορά δεν είναι τα μόνα πράγματα που μας καθορίζουν. Είμαστε πολύπλοκα άτομα με ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων, αξιών και φιλοδοξιών. Εστιάζοντας υπερβολικά στην ηλεκτρονική μας παρουσία και στην εμπορευματοποίηση των προσωπικών μας πληροφοριών, κινδυνεύουμε να χάσουμε από τα μάτια μας τα πράγματα που μας κάνουν πραγματικά ανθρώπους.
Ως καταναλωτές, έχουμε επίσης την ευθύνη να αντισταθούμε στην εμπορευματοποίηση της ζωής μας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσέχουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που καταναλώνουμε, καθώς και τις εταιρείες και τις πλατφόρμες που υποστηρίζουμε. Μπορούμε να επιλέξουμε να υποστηρίξουμε επιχειρήσεις που δίνουν προτεραιότητα σε ηθικές και βιώσιμες πρακτικές ή πλατφόρμες που δίνουν προτεραιότητα στην ιδιωτικότητα των χρηστών και την ασφάλεια των δεδομένων.
Εν κατακλείδι, είμαστε άνθρωποι, όχι προϊόντα προς πώληση. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε και να γιορτάσουμε την εγγενή αξία και αξιοπρέπειά μας και να αντισταθούμε στην εμπορευματοποίηση της ζωής μας. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να οικοδομήσουμε μια πιο δίκαιη και ισότιμη κοινωνία, όπου οι άνθρωποι εκτιμώνται για το ποιοι είναι και όχι για το τι μπορούν να αγοραστούν και να πουληθούν.