Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης *
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μπορεί να δημιουργήσει μοναδικές προκλήσεις στην τάξη. Ωστόσο, με ορισμένες πρακτικές στρατηγικές, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές με ΔΕΠΥ να επιτύχουν ακαδημαϊκά και κοινωνικά. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές για τους εκπαιδευτικούς που θα βοηθήσουν στην υποστήριξη των μαθητών με ΔΕΠΥ στην τάξη:
1. Δημιουργήστε δομή και ρουτίνα: Οι μαθητές με ΔΕΠΥ συχνά δυσκολεύονται με τις μεταβάσεις και τις αλλαγές στη ρουτίνα. Η καθιέρωση ενός προβλέψιμου προγράμματος μπορεί να τους βοηθήσει να παραμείνουν σε τροχιά και να μειώσουν το άγχος. Χρησιμοποιήστε οπτικά βοηθήματα, όπως ένα ημερήσιο πρόγραμμα ή ένα οπτικό χρονόμετρο, για να βοηθήσετε τους μαθητές να κατανοήσουν τη σειρά των δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια της ημέρας.
2. Παρέχετε σαφείς οδηγίες: Οι σαφείς και συνοπτικές οδηγίες μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές με ΔΕΠΥ να κατανοήσουν τι αναμένεται από αυτούς. Χρησιμοποιήστε απλή, άμεση γλώσσα και αναλύστε τις σύνθετες εργασίες σε μικρότερα, πιο εύχρηστα βήματα.
3. Ελαχιστοποιήστε τους περισπασμούς: Οι μαθητές με ΔΕΠΥ αποσπούν εύκολα την προσοχή τους. Δημιουργήστε ένα μαθησιακό περιβάλλον που ελαχιστοποιεί τους περισπασμούς. Καθίστε τους μαθητές μακριά από παράθυρα, πόρτες και άλλες περιοχές με μεγάλη κυκλοφορία. Μειώστε την οπτική και ακουστική ακαταστασία στην τάξη, όπως περιττές διακοσμήσεις ή δυνατούς θορύβους.
4. Χρησιμοποιήστε θετική ενίσχυση: Η θετική ενίσχυση μπορεί να βοηθήσει στην παρακίνηση των μαθητών με ΔΕΠΥ. Επιβραβεύστε τις προσπάθειες και τα επιτεύγματά τους και δώστε συγκεκριμένη ανατροφοδότηση για το τι έκαναν καλά. Χρησιμοποιήστε ένα σύστημα επιβράβευσης για να ενισχύσετε τις θετικές συμπεριφορές.
5. Παρέχετε ευκαιρίες για κίνηση: Οι μαθητές με ΔΕΠΥ συχνά δυσκολεύονται να κάθονται ακίνητοι για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Ενσωματώστε διαλείμματα κίνησης κατά τη διάρκεια της ημέρας, όπως διατάσεις ή μια γρήγορη βόλτα γύρω από την τάξη. Χρησιμοποιήστε παιχνίδια fidget, μπάλες άγχους ή άλλα αντικείμενα αφής για να βοηθήσετε τους μαθητές να συγκεντρωθούν.
6. Παρέχετε διευκολύνσεις: Οι προσαρμογές μπορούν να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση των όρων ανταγωνισμού για τους μαθητές με ΔΕΠΥ. Εξετάστε το ενδεχόμενο να παρέχετε παρατεταμένο χρόνο για τις εργασίες ή τα τεστ, προνομιακές θέσεις ή να επιτρέπετε διαλείμματα κίνησης ανάλογα με τις ανάγκες. Συνεργαστείτε κάποιον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής του σχολείου για την ανάπτυξη ενός εξατομικευμένου εκπαιδευτικού σχεδίου για την παροχή των απαραίτητων προσαρμογών.
7. Επικοινωνήστε με τους γονείς: Η επικοινωνία με τους γονείς είναι το κλειδί για την υποστήριξη των μαθητών με ΔΕΠΥ. Ενημερώστε τους γονείς για την πρόοδο του παιδιού τους και παρέχετε τακτικές ενημερώσεις για τυχόν προκλήσεις ή επιτυχίες. Συνεργαστείτε με τους γονείς για την ανάπτυξη στρατηγικών που μπορούν να εφαρμοστούν τόσο στο σπίτι όσο και στην τάξη.
Εφαρμόζοντας αυτές τις πρακτικές στρατηγικές, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν στην υποστήριξη της ακαδημαϊκής και κοινωνικής επιτυχίας των μαθητών με ΔΕΠΥ στην τάξη.
* Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος - M.Ed. Ειδικός Παιδαγωγός.