«Με
λένε Χρήστο και προσέχω το περιβάλλον»
«Μαμά, μαμά. Φέρε κι άλλα τσιπς, τελείωσαν».
φώναξε ο Χρήστος από τον καναπέ. Μόλις έπεσε το σήμα των ειδήσεων ο Χρήστος
στραβομουτσούνιασε, πήρε το τηλεκοντρόλ –οι δίπλες της κοιλίτσας του
τρεμόπαιξαν και άλλαξε το κανάλι. Έκανε λίγο ζάπιγκ, δε βρήκε τίποτα
ενδιαφέρον, και έφυγε από το σαλόνι αφήνοντας την τηλεόραση ανοιχτή. Μια πολική
αρκούδα στη μέση ενός κομματιού πάγου κοιτούσε λυπημένα από το γυαλί.
Ο Χρήστος εισέβαλε στην κουζίνα, άρπαξε το
μπολ με τα τσιπς που μόλις τα είχε σερβίρει η μαμά του, άνοιξε το ψυγείο και
άρχισε να χαζεύει:
«Σοκολατούχο δεν έχει; Ούτε κόκα κόλα;»
«Υπάρχει και νεράκι του Θεού, Χρήστο μου» είπε
η μαμά αναστενάζοντας.
«Φράουλες δεν έχει;»
«Φράουλες χειμωνιάτικα; Πού το είδες αυτό
πάλι;»
«Είχε
στο σπίτι του Λευτέρη. Είχαν σου λέω. Και πεπόνι». «Και πισίνα έχουν και ας
έχουμε τη θάλασσα δίπλα μας». «Τι λες; Τέλεια πισίνα έχουν! Μακάρι να ’χαμε κι
εμείς».
Ο Χρήστος μιλούσε ακουμπώντας στην πόρτα του
ψυγείου. Ακόμη δεν είχε αποφασίσει τι θα έπαιρνε από μέσα. Τελικά την έκλεισε
και πήγε στο δωμάτιό του κι έβαλε το τελευταίο CD της Μadonna.
«Βαρετούρα» είπε και πήγε στο μπάνιο. Άνοιξε
τη βρύση να δει αν έχει ζεστό νερό. Μπα. Άναψε τον θερμοσίφωνα. Ύστερα έβαλε το
κινητό του να φορτίζει κι ύστερα πήγε να παίξει Playstation. Μετά από δυο ώρες
θυμήθηκε:
«Μαμά, κλείσε τον θερμοσίφωναααα!»
«Έχει ζεσταθεί παιδάκι μου εδώ και ώρα. Θα
κάνεις μπάνιο και λούσιμο;»
«Μπα, τίποτα από αυτά. Βαριέμαι».
«Χρειάζεσαι ανοιχτή την τηλεόραση, το CD; Μας
ξεκούφανες. Όλα μαζί παίζουν».
«Μαμά, να πεις στον
μπαμπά να μου φέρει ένα χάμπουργκερ γυρνώντας απ’ το γραφείο;» «Έχουμε ψάρι».
«Όχι, θέλω χάμπουργκερ. Και πρέπει να πάρουμε καινούριο Playstation. Aυτό είναι
χάλια». «Μια χαρά παίζει».
«Ναι, αλλά έχει βγει καλύτερο μοντέλο».
«Μπορείς να ελευθερώσεις την πρίζα από το
φορτιστή σου; Θέλω να βάλω την ψηστιέρα». «Α ωραία!. Φόρτισε το κινητό μου. Θα
πάρω τον Θέμη να του πω να πάμε για ποδόσφαιρο αύριο».
«Δεν αρχίζεις να ετοιμάζεσαι για ύπνο;»
«Από τώρα; Περιμένω τον μπαμπά».
Ο μπαμπάς μπήκε στο σπίτι κρατώντας την
αγαπημένη σακούλα του Χρήστου. Ο Χρήστος μουρμούρισε ένα γεια στον μπαμπά του,
άρπαξε τη σακούλα, ξετύλιξε το χάμπουργκερ, έφαγε μια δαγκωνιά και μετά
παράτησε το υπόλοιπο στο τραπέζι. Μετά το ξανασκέφτηκε. Μάζεψε και πέταξε στα
σκουπίδια τη συσκευασία και το χάμπουργκερ. Ευχαριστημένος καληνύχτισε τους
γονείς του και πήγε για ύπνο. Αύριο τον περίμενε μια σκληρή μέρα. Είχε να
γράψει μια εργασία με θέμα την προστασία του περιβάλλοντος.
Παρατηρήσεις:
1) Ο Χρήστος ετοιμάζεται να γράψει μια εργασία με θέμα την
προστασία του περιβάλλοντος.
Πιστεύετε
ότι με αυτές του τις πράξεις γνωρίζει ότι το μολύνει;
(Μονάδες 2)
2) Στις παρακάτω παραγράφους να βρεθούν τα δομικά μέρη
(Θεματική πρόταση, Λεπτομέρειες/Σχόλια, Κατακλείδα):
Α)
Για
τις ανάγκες της βιβλιοθήκης ζητούνται μαθητές που θα αναλάβουν τη θέση του
βιβλιοθηκάριου. Θα φροντίζουν για την ταξινόμηση των βιβλίων με τη βοήθεια
καθηγητών και θα ετοιμάζουν τις ειδικές κάρτες για όσα παιδιά γίνουν μέλη της
βιβλιοθήκης και πάρουν βιβλία. Ακόμα, θα καταγράφουν όσα βιβλία δανείζονται οι
συμμαθητές τους και θα ελέγχουν τα βιβλία που επιστρέφονται. Μέσα στο ευχάριστο
περιβάλλον της βιβλιοθήκης, ανάμεσα σε τόμους λογοτεχνίας κι επιστημονικής
φαντασίας, εγκυκλοπαίδειες κι επιστημονικά βιβλία, οι βιβλιοθηκάριοι μπορούν
τώρα να ψυχαγωγούνται και να βοηθήσουν τους συμμαθητές τους να ψυχαγωγηθούν.
Β) Δεν ήξερα πώς ν’ αρχίσω το μάθημα
των γαλλικών. Σκέφτηκα πως το καλύτερο θα ήταν, για να κάνω τα παιδιά να
ενδιαφερθούν για το μάθημα, να τους μιλήσω πρώτα για τη Γαλλία. Την έδειξα
λοιπόν στο χάρτη που ήταν κρεμασμένος στον τοίχο. Ύστερα άνοιξα ένα λεύκωμα με
τοπία και μνημεία του Παρισιού που είχα πάρει μαζί μου στο σάκο. Μίλησα στα
παιδιά για τον πολιτισμό της Γαλλίας. Τους είπα πως αποτελεί έναν από τους
στύλους του δυτικού πολιτισμού καθώς και τι χρωστούν οι λαοί στη Γαλλική
Επανάσταση. Τέλος, έκανα ό,τι μπορούσα για να κινήσω το ενδιαφέρον τους. Η
μέθοδος αυτή είχε επιτυχία.
Γ) Τα ταξίδια προσφέρουν πολλά στον
άνθρωπο. Όταν επισκέπτεται κανείς άλλα μέρη, γνωρίζει τον τρόπο ζωής των
κατοίκων της περιοχής και τον πολιτισμό τους. Όταν ταξιδεύει στο εξωτερικό,
προσέχει τις διαφορές των άλλων πολιτισμών από της πατρίδας του και εκτιμά ή
προσπαθεί να βελτιώσει το δικό του. Με τα ταξίδια ο άνθρωπος ξεκουράζεται,
γιατί αλλάζει περιβάλλον και ξεφεύγει από την καθημερινότητα και τις έννοιες
της. Τα ταξίδια λοιπόν καλλιεργούν τον πνευματικό και ψυχικό κόσμο του ανθρώπου
και τον ανανεώνουν.
Δ) Με περίμενε
μια τεράστια γκάμα εμπειριών που δε θα μπορούσα με τίποτα να φανταστώ. Τις
πρώτες μέρες σχολείου ήθελα απλά να γνωρίσω τους δασκάλους, να θυμηθώ τους
συμμαθητές μου και να μάθω τους κανόνες του γυμνασίου. Οι συμμαθητές μου δεν
ήταν όπως είχα προβλέψει. Μερικοί είχαν αλλάξει, προς το καλύτερο ή το
χειρότερο, ενώ δεν το περίμενα, και το αντίθετο. Οι κανόνες ήταν αμέτρητοι και
αυστηροί. «Κάνε τις ασκήσεις σου!», «θα γράφεις τις εκφωνήσεις των ασκήσεων στο
τετράδιό σου», «θα γράφεις με στυλό!», «Δεν θα σηκώνεται κανένας κατά τη
διάρκεια του μαθήματος!». Θα μπορούσα να αναπνεύσω για τα επόμενα τρία χρόνια;
(Μονάδες 4)
3)
Να
εντοπίσετε την ονοματική και τη ρηματική φράση των παρακάτω προτάσεων,
δηλώνοντας ταυτόχρονα την μορφή των Ονοματικών φράσεων (απλή ή διευρυμένη
μορφή).
Α)
Ελάχιστα φαγητά γίνονται δεκτά με ευχαρίστηση.
Β)
Η παραδοσιακή μαγειρική έχει απομακρυνθεί από τα γούστα του σημερινού παιδιού.
Γ)
Το παιδί τρώει ό,τι βρει πιο εύκολο.
Δ)
Το αποτέλεσμα είναι περιττές θερμίδες και μακροχρόνιες
επιπτώσεις στην υγεία.
(Μονάδες 2)
4)
Να
μετατραπούν τα παρακάτω ονοματικά σύνολα στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού:
α) ακριβές ωράριο →
β) διεθνών αγώνων →
γ) διαρκή προσπάθεια →
δ) τραχύ έδαφος → (Μονάδες 2,5)
5)
Διορθώστε τα
λάθη των παρακάτω προτάσεων αναφορικά με το επίθετο «πολύς» και το επίρρημα
«πολύ»:
1.
Πολύ άνθρωποι
ασχολιόντουσαν με την ίδια δουλειά για πολλοί ώρα.
2.
Με πολλή κέφι και πολλοί όρεξη ασχολήθηκαν με το μαγείρεμα πολή νέοι μάγειροι.
3.
Πολές συνταγές
αποφεύγουν τα πολά μπαχαρικά για μια πιο
ελαφριά διατροφή.
4.
Η πολύ δουλειά τρώει τον
αφέντη, λέει μια παροιμία.
5.
Πρέπει να δουλέψεις με πολλοί
προσοχή.
6.
Μαζεύτηκαν στο πάρτι πολλή
φίλοι και ακούσαμε πολύ μουσική.
7.
Υπογράφτηκαν συμφωνίες πολών
χιλιάδων ευρώ.
8.
Με πολούς νέους και πολαίς νέες ηθοποιούς δόθηκε η παράσταση που
έτυχε πολλή μεγάλης αποδοχής.
9.
Παρά τα βάσανα που πέρασε, ισχυρίζεται πως πέρασε μια πολλοί άνετη ζωή με πολύ διασκέδαση.
10. Δεν είναι πολλή νέος, όμως δουλεύει συνέχεια και με πολλοί ενέργεια.
(Μονάδες 2,5)
Παραγωγή
Λόγου:
Σ’ ένα άρθρο σας στην σχολική εφημερίδα να καταγράψετε τα
αίτια που προκαλούν τη μόλυνση του περιβάλλοντος, καθώς και πιθανούς τρόπους
για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των αιτιών.
(200 λέξεις )
(Μονάδες 7)
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1)
Κατά τη γνώμη μου ο Χρήστος δεν
φαίνεται να αντιλαμβάνεται πως οι πράξεις του καταλήγουν στην μόλυνση του
περιβάλλοντος. Αρχικά καταναλώνει πολύ
ρεύμα , καθώς αφήνει πολλή ώρα την πόρτα του ψυγείου ανοιχτή ,το θερμοσίφωνο,
το CD και τον φορτιστή πάνω στην πρίζα. Επίσης προβαίνει σε υπερκαταναλωτισμό
,εφόσον ενδιαφέρεται μόνο για πρόχειρο φαγητό και το καινούριο playstation.Δεν
παρουσιάζει ευαισθητοποιημένη εικόνα προς το περιβάλλον σε γενικευμένο επίπεδο.
Η μόνη ευαισθητοποιημένη προς το περιβάλλον συμπεριφορά του αφορά το πέταγμα
των σκουπιδιών. Η ανταπόκριση του στην εργασία με θέμα την προστασία του
περιβάλλοντος πιθανόν να μην είναι ικανοποιητική λόγω της δυσκολίας του να
αντιληφθεί και άλλες πτυχές που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος στην
καθημερινή του ζωή.
2)
Α. Θεματική πρόταση (Για τις
ανάγκες…βιβλιοθηκάριου)
Λεπτομέρειες (Θα φροντίζουν…ψυχαγωγηθούν)
Κατακλείδα –
Β. Θεματική πρόταση (Δεν ήξερα…γαλλικών)
Λεπτομέρειες ( Σκέφτηκα…ενδιαφέρον τους) Κατακλείδα (Η μέθοδος αυτή είχε επιτυχία)
![]() |
Γ
Θεματική πρόταση (Τα
ταξίδια…άνθρωπο)
Λεπτομέρειες ( Όταν…έννοιες της)
Κατακλείδα (Τα ταξίδια…ανανεώνουν)
Δ Θεματική πρόταση (Με
περίμενε…φανταστώ)
Λεπτομέρειες ( Τις πρώτες…μαθήματος) Κατακλείδα ( Θα μπορούσα…τρία χρόνια;)
3)
1.Ελάχιστα φαγητά (διευρυμένη ονοματική φράση) Γίνονται…ευχαρίστηση (ρηματική φράση)
2.Η παραδοσιακή μαγειρική ( διευρυμένη ονοματική φράση) έχει…παιδιού (ρηματική φράση)
3.Το παιδί (απλή ονοματική φράση) τρώει…εύκολο (ρηματική φράση)
4.Το αποτέλεσμα (απλή ονοματική φράση) είναι…στην υγεία (ρηματική φράση)
4)
Α ακριβή ωράρια
Β. διεθνούς αγώνα
Γ. διαρκείς προσπάθειες
Δ. τραχιά ή τραχέα εδάφη
5)
1. πολλοί
άνθρωποι, πολλή ώρα
2. πολύ
κέφι, πολλή όρεξη, πολλοί νέοι μάγειρες
3.πολλές συνταγές, πολλά
μπαχαρικά
4.πολλή δουλειά
5.πολλή προσοχή
6.πολλοί φίλοι, πολλή μουσική
7.πολλών χιλιάδων ευρώ
8.πολλούς νέους, πολλές νέες,
πολύ μεγάλης αποδοχής
9.πολύ άνετη ζωή, πολλή
διασκέδαση
10. πολύ νέος, πολλή ενέργεια
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Τίτλος: Προστατεύοντας το περιβάλλον
Πρόλογος: • Σημασία φυσικού περιβάλλοντος • Αναφορά στα αίτια • Αναφορά στα μέτρα αντιμετώπισης
Ζητούμενο πρώτο-Αίτια μόλυνσης περιβάλλοντος: • Απόβλητα εργοστασίων • Υπερκαταναλωτισμός • Αδιαφορία πολιτών • Ατμοσφαιρική ρύπανση
Ζητούμενο δεύτερο-Μέτρα αντιμετώπισης: • Ανακύκλωση • Ευαισθητοποίηση μαθητών από φορείς αγωγής • Εθελοντισμός • Περιβαλλοντικές οργανώσεις
Επίλογος: • Ανακεφαλαίωση-συμπέρασμα